Audi Q2 TM Talviauto 2017 -vertailun testivoittaja

Tekniikan Maailman tämän vuotisen talvivertailun voittajaksi nousi Audi Q2 1,4 TFSI S tronic jaetulla ykköstilalla yhdessä Volvo S90 D3:n kanssa. Audi oli jo toista vuotta peräkkäin TM Talviauto -vertailun voittaja, sillä viime vuonna nelivetoisten autojen vertailussa voiton vei nimiinsä Audi A4 2,0 TDI quattro S tronic.

Audi Q2:n loppuarvostelussa todetaan seuraavasti: hyvän talviauton tuntomerkkeihin kuuluvat tunnokkuus, selkeys ja vaivattomuus, jotka auttavat kuljettajaa keskittymään olennaiseen vaikeissakin olosuhteissa. Arvostelussa mainitaan myös, että Audi Q2:n suoritukset ovat lähes kaikissa osakokeissa erinomaisia. Audi on hieno ajettava kaikenlaisissa talviolosuhteissa. Myös ääritilannekäytös ja jarrut ovat huippuluokkaa.

Vertailun arvosteluissa todetaan myös, että Audi Q2 etenee ketterästi ja vaivattomasti ja ainoana vertailun autoista siinä ei ole heikkoa lenkkiä. Nopea ja tunnokas ohjaus sekä jämerä ja loogisesti toimiva jousitus toimivat ääritilanteessa hyvin. Mutkamäessä tuli arvosanallisesti osakilpailuvoitto. Audi Q2 sai erinomaiset arvosanat myös jarrupoljintuntumasta ja käytöksestä kaarrejarrutustilanteessa. Audi Q2:n sisätilat olivat nopeimmin lämpiävät ja kiitettäviä arvosanoja tuli myös etuistuinten, takalasin ja peilien lämmityksestä.

Audi sai täydet kymmenen pistettä hallittavuudesta ja jarruista. Tämän lisäksi viidestä osa-alueista Audi sai yhdeksän pistettä. Audin yleisarvosanaksi muodostui erinomainen 9,1.

Tekniikan Maailman talvivertailu

Perinteisesti Tekniikan Maailman talvivertailuun kootaan eri merkeiltä menneen vuoden merkittävimmät uutuudet koko- ja hintaluokasta riippumatta. Mukaan pyrittiin saamaan suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Vertailuryhmässä oli 4 dieselkäyttöistä, 9 bensiinikäyttöistä, 3 hybridiä ja 9 automaattivaihteista autoa. Autojen hintahaarukka asettui noin 20 000 ja 60 000 euron välille.

Talviominaisuuksien vertailu

Vertailuryhmään haettiin erilaisia perheautojen tyyppejä, joilla autoilijoiden tulee pärjätä talvisissa olosuhteissa. Hinnalle ei ole asetettu tarkkaa rajaa. Tuloksia ja autojen ominaisuuksia käsitellään erikseen talvisen maantieajon, liukkaan kelin hallittavuuden, jarrutusominaisuuksien, etenemiskyvyn, kylmäkulutuksen, kylmäpäästöjen, lämpenemisnopeuden, sähkölämmittimien sekä valojen ja näkemisen osalta. Tämän lisäksi arvioidaan talvivarusteita ja käytettävyyttä näiden kategorioiden ulkopuolelta.

Paremmuusjärjestyksen löytäminen yhdeksän eri arvostelualueen sisällä vaati tuhansia mittauksia ja ajokilometrejä. Painotukset jakautuvat seuraavasti: Lämmityslaite (20 %), Hallittavuus (15 %), Talviajo maantiellä (10 %), Jarrut (10 %), Etenemiskyky (10 %), Kylmäkulutus (10 %), Kylmäpäästöt (10 %), Valot ja näkeminen (10 %) ja Sähkölämmittimet (5 %). Myös talvivarusteet ja käytettävyys arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet loppuarvosanaan. Päästö- ja kulutusmittaukset suoritettiin VTT:n laboratoriossa -7 asteen lämpötilassa EU-testin ECE 15 -kaupunkiajosyklillä. Vertailun käytännön kokeet tehtiin pääosin Ivalon testiradoilla ja maanteillä.

Uusi Audi Q2

Uusi Audi Q2 on kompakti SUV, joka istuu urbaaniin elämäntyyliin. Se yhdistää virkistävän, edistyksellisen muotoilun ja käytännöllisyyden. Uutuuden infotainment-järjestelmät ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo tuttuja suuremman kokoluokan autoista.

Uuteen Audi Q2:een on tarjolla kolmisylinterinen 1,0 TFSI bensiinimoottori 85 kW (116 hv) manuaalivaihteistolla tai S tronic -automaattivaihteistolla varustettuna. Mallistossa on myös nelisylinterinen 1,4 TFSI bensiinimoottori teholuokassa 110 kW (150 hv) joko manuaalivaihteistolla tai S tronic -automaattivaihteistolla varustettuna sekä nelisylinteriset dieselmoottorit 1,6- ja 2,0-litraisina teholuokissa 85 kW (116 hv), 110 k W (150 hv) ja 140 kW (190 hv).

Audi Q2 1,6 TDI dieselmoottorin yhteydessä tarjolla on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja 2,0 TDI moottorin yhteydessä on seitsemänvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto ja elektronisesti ohjatulla hydraulisella monilevykytkimellä toteutettu quattro-neliveto. Progressiivinen ohjaus, jonka välitys muuttuu ohjauksen kääntökulman mukaan, on vakiovaruste kaikissa malleissa.

Audi Q2 mallistossa olevien bensiinimallien hinnat alkavat 27 628,35 eurosta (1,0 TFSI 85 kW) ja dieselmallien 28 602,77 eurosta (1,6 TDI 85 kW).

TM Talvitesti 2017 -vertailu on luettavissa kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerosta 4/17.
Kuvat: Pekka Nieminen / Tekniikan Maailma