Audi Suomessa

Audi on yksi maailman vanhimmista autovalmistajista. Se on aina edustanut huikeita visioita, innovatiivista osaamista ja edelläkävijyyttä, Audilla onkin myös pitkä ja erittäin menestyksekäs moottoriurheiluhistoria. Audin tunnuspiirteinä ovat ajattoman kaunis muotoilu sekä hienostuneisuus. Audi tarjoaa arvostetun saksalaisen insinööritaidon huippulaadun – se on kokemuksia, elämyksiä ja turvallisuutta.

Audi-konserni toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti yhteensä 1 741 100 autoa vuonna 2014. Liikevaihto oli 53,8 miljardia ja liikevoitto 5,15 miljardia euroa. Audi toimii maailmanlaajuisesti yli 100 markkina-alueella. Audi työllistää noin 80 000 työntekijää eri puolilla maailmaa, heistä 58 000 työskentelee Saksassa. Audi AG:n kokonaan omistamia tytäryhtiöitä ovat saksalainen quattro GmbH Neckarsulmissa sekä italialaiset Automobili Lamborghini SpA ja moottoripyörävalmistaja Ducati Motor Holding SpA.

Vuoteen 2019 mennessä Audi aikoo investoida tuotekehitykseen, kestävään teknologiaan ja tuotantokapasiteetin laajentamiseen yhteensä noin 24 miljardia euroa. Audin tärkeimmät yhteiskuntavastuun teemat ovat ympäristön ja luonnonvarojen suojelu, kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitäminen ja hyvä henkilöstöpolitiikka. Koko yrityksen toiminta tähtää CO2-neutraaliin liikkumiseen Teknistä etumatkaa -sloganin mukaisesti.

Audi kirjasi jälleen Suomessa kaikkien aikojen rekisteröintiennätyksen vuonna 2014: uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2014 Suomessa 6 285 kappaletta, mikä teki siitä 7. rekisteröidyimmän automerkin ja saksalaisten premium-merkkien ykkösen. Audi vei jälleen nimiinsä myös nelivetoisten henkilöautojen tilastojohtajuuden: Audi quattro -mallistoa rekisteröitiin vuoden 2014 aikana 3 013 kappaletta (markkinaosuus 16,3 %),mikä on lähes puolet Audin kokonaisrekisteröinneistä. Audin markkinaosuus oli 5,9 %. Suomen Audi-myynti- ja huoltoverkostoon kuuluu 21 yhdistettyä myynti- ja huoltopistettä ja niiden lisäksi 6 erillistä huoltopistettä.

Audia maahantuo Suomeen VV-Auto Group Oy. Audi tuli mukaan VV-Auton maahantuontiohjelmaan vuonna 1975. VV-Auto Group Oy toimii Audin lisäksi SEATin, Volkswagen-henkilöautojen ja Volkswagen-hyötyautojen maahantuojana. Vuonna 2014 VV-Auton merkkien yhteenlaskettu markkinaosuus oli 20,7 %. Suur-Helsingin ja Turun alueella toimiva tytäryhtiö VV-Autotalot Oy on Suomen suurin autojen jälleenmyyntiketju. VV-Auto-konsernissa työskentelee lähes 800 autoalan ammattilaista. VV-Auto kuuluu Kesko-konserniin.

VV-Auto Groupin jälleenmyyjä- ja huoltoverkosto muodostuu oman vähittäiskaupan lisäksi itsenäisistä jälleenmyyjistä eri puolella Suomea. Kaikkiaan VV-Auton maahantuomia autoja myydään ja huolletaan Suomessa noin 70 toimipisteessä.

Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat VV-Auto Group Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.