Audi TT -mallistoon 1,8 TFSI -moottori

Audi kasvattaa uuden Audi TT:n moottorivalikoimaa tuomalla mallistoon 1,8 TFSI -moottorivaihtoehdon, joka on tilattavissa sekä Audi TT Coupé että Roadster-malliin.

Lehdistötiedote 23.4.2015

Uusi moottorivaihtoehto on teholtaan 132 kW (180 hv) ja käsivaihteisena se kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa, lisävarusteena tarjolla olevalla S tronic -automaattivaihteistolla 7,0 sekunnissa. Roadster-mallissa kiihtyvyyslukemat ovat 7,2 s ja 7,3 s (käsivaihteinen / S tronic -automaatti). Molemmissa TT-malliversioissa 1,8 TFSI:n huippunopeus on 237 km/h. 1.8 TFSI moottorin yhteydessä Audi TT on aina etuvetoinen.

Turboahdetun nelisylinterisen 1,8 TFSI -moottorin vääntömomentti on 250 Nm ja se on käytettävissä kierrosalueella 1 250 – 5 000 r/min. Parhaan mahdollisen hyötysuhteen saavuttamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi moottorissa on kaksoissuihkutusjärjestelmä. Osakuormalla moottori käyttää imusarjasuihkutusta ja suuremmilla tehoilla FSI-suorasuihkutusta. Audi valvelift -järjestelmä parantaa moottorin herkkyyttä, ja energiatehokkuutta tehostavat älykäs lämmönhallinta sekä sylinterinkanteen integroitu pakosarja. Uuden moottorivaihtoehdon yhdistetyksi polttoaineenkulutukseksi Coupé-mallissa luvataan 5,7–6,0 l / 100 km CO2-päästöjen ollessa 129–138 g/km ja Roadster-mallissa 5,8–6,1 l/100 km CO2-päästöjen ollessa 132–142 g/km.

Kolmannen sukupolven muotoiluikoni Audi TT esiteltiin keväällä 2014. Muotoilultaan vuonna 1998 esitellyn alkuperäisen TT:n linjoja ja ideoita mukaileva uutuus yhdistää innovatiivista korirakenne- ja moottoriteknologiaa sekä uusia käyttö- ja näyttökonsepteja.

Audi TT 1,8 TFSI -moottori on tilattavissa Audi TT Coupé ja Roadster-malleihin Suomessa loppuvuonna 2015. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.