Audilla urheilullinen ja maastokykyinen kattaus Genevessä

• Audi lähtee uuteen markkinasegmenttiin uudella Audi Q2:lla
  • Suosittu A4-perhe laajenee Audi A4 allroad quattro -mallilla
  • Urheilullinen monitaituri Audi S4 Avant uudella V6 turbomoottorilla
  • Viisisylinterisessä Audi RS Q3 performancessa 270 kW (367 hv)

Q-perheen uusin jäsen: Audi Q2

Audi vahvistaa asemiaan kasvavassa SUV-segmentissä esittelemällä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä kompaktin Audi Q2:n. Työhön ja vapaa-aikaan soveltuvan urbaanin auton tunnusmerkkejä ovat edistyksellinen muotoilu ja nuorekas tyyli. "Olemme kehittäneet uuden Audi Q2:n erityisesti nuorille asiakkaille" kertoo Audin hallituksen puheenjohtaja Rupert Stadler. "Sen asenne erottuu muista. Olemme yhdistäneet tähän kompaktiin SUV-malliin brändimme teknistä osaamista jokapäiväiseen hyödyllisyyteen ja puhuttelevaan luonteeseen."

Uuden Audi Q2:n geometrinen muotokieli tekee mallista itsenäisen Q-perheen jäsenen. Useat uutuuden yksityiskohdat ovat räätälöitävissä oman maun mukaan. Erilaiset värivaihtoehdot tuovat ilmeikkyyttä niin auton ulkopuolelle kuin tilaviin sisätiloihinkin. Kuljettajan syvän ajoasennon ansiosta auton hallintalaitteet ovat helposti käytettävissä.

Uuteen Audi Q2:een on tarjolla täysdigitaalinen mittaristo Audi virtual cockpit sekä head-up display -tuulilasinäyttö. Infotainment-järjestelmät, MMI navigation plus ja Audi connect tuovat online-maailman helposti ulottuville. Uusi Audi Q2 määrittelee uudelleen segmenttinsä avustavat järjestelmät: Audi pre sense eteen auttaa välttämään törmäyksiä jalankulkijoihin ja muihin ajoneuvoihin, adaptive cruise control Stop & go -toiminnolla ja traffic jam -ruuhka-avustin enteilevät automatisoitua ajamista.

Uusi A4 allroad quattro

Uutta suosittua Audi A4 -mallistoa laajennetaan Geneven autonäyttelyssä esiteltävällä Audi A4 allroad quattro -mallilla. Uutuuden tunnusmerkkejä ovat mm. keulan selkeä muotoilu, allroad-puskurit, ilmanottoaukot ja Allroad-mallin voimakkaasti muotoillut pyöränkaaret. Uuden Audi A4 allroad quattron maavara on 34 mm korkeampi uuteen Audi A4 Avantiin verrattuna. Kasvaneista mitoistaan huolimatta uusi Audi A4 allroad quattro on edeltäjämallia jopa 90 kg kevyempi. Tavaratilaa uudessa Audi A4 allroad quattrossa on 505 l, takaistuimet alas taitettuina jopa 1 510 l. Audi A4 allroad quattron vetokyky on 2 100 kg ja malliin on tarjolla lisävarusteena myös perävaunun peruutusavustin trailer assist.

Moottorivalikoimassa on uusia tehokkaita moottoreita, jotka täyttävät uuden EU6-päästönormin. Vetotapana on aina jatkuvatoiminen quattro-neliveto. Vaihteistoksi on moottorista riippuen tarjolla joko 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, 7-vaihteinen S tronic -automaattivaihteisto tai 8-vaihteinen tiptronic-vaihteisto.

Uuteen Audi A4 allroad quattroon on saatavilla ensimmäistä kertaa lisävarusteena sähköisesti säädettävä iskunvaimennus. Uusi Audi A4 allroad esittelee myös uuden version Audi drive selectistä. Tuttujen comfort-, auto-, dynamic-, efficiency- ja individual-ajoprofiilien lisäksi uudessa Audi A4 allroadissa on uutena offroad-ajoprofiili, joka optimoi huonolla tiellä moottorin ja vaihteiston säätöjä, ohjausta, iskunvaimennusta ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kaikki uuden Audi A4:n yhteydessä lanseeratut turvallisuus- ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat saatavilla myös uuteen Audi A4 allroad quattroon.

Uusi Audi A4 allroad quattro saapuu Suomen markkinoille syksyllä 2016. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Uusi S4 Avant

Genevessä maailmanensi-iltansa saavat myös kaksi huippumallia: Audi S4 Avant ja Audi RS Q3 performance. Audi raotti uuden Audi S4 Avantin esirippua jo Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2015. Uudessa Audi S4 Avantissa yhdistyvät urheiluauton suorituskyky ja farmariauton käytännöllisyys. Uudelleen suunniteltu turboahdettu 3,0 TFSI kehittää tehoa 260 kW (354 hv). V6-voimanpesä kiihdyttää S4 Avantin 0-100 km/h 4,9 sekunnissa huippunopeuden ollessa rajoitettu 250 km/h:iin. Jatkuvatoiminen quattro-neliveto ja Audi drive select ovat mallin vakiovarusteita. Uusi S4 Avant saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2016.

Uusi RS Q3 performance

Q3-malliston huipulle Audi tuo uuden RS Q3 performance -mallin, jonka viisisylinterinen turboahdettu moottori tuottaa tehoa 270 kW (367 hv) - 20 kW (27 hv) enemmän kuin RS Q3. 0-100 km/h uutuus kiihtyy 4,4 sekunnissa huippunopeuden ollessa 270 km/h. Tämä urheilullinen SUV on Euroopassa jo myynnissä.

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ovat esillä myös Audi RS6 Avant performance ja RS7 Sportback performance.

Tekstissä mainittujen mallien polttoaineenkulutustiedot:

Audi Q2:

Auto ei ole vielä myynnissä. Sillä ei ole vielä tyyppihyväksyntää, eikä se siis kuulu direktiivin 1999/94/EC piiriin.

Audi S4 Avant:

Audi RS Q3 performance:

Yhdistetty polttoaineenkulutus: 8,6 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt: 203 g/km

Audi RS 6 Avant performance:

Yhdistetty polttoaineenkulutus: 9,6 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt: 223 g/km

Audi RS 7 Sportback performance:

Yhdistetty polttoaineenkulutus: 9,5 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt: 221 g/km