Audilta uusi edistyksellinen Matrix laser -valoteknologia

Audi vahvistaa asemaansa uusien valoteknologioiden edelläkävijänä uusilla Matrix laser -ajovaloilla. Audi on kehittänyt tulevaisuuden kompakteja ja korkearesoluutioisia ajovaloja yhteistyössä teollisuuden ja tieteen edustajien kanssa kolmivuotisessa iLaS-projektissa. Uudet korkearesoluutioiset Matrix laser -ajovalot tulevat parantamaan huomattavasti näkyvyyttä pimeällä kaikissa tilanteissa, muut tiellä liikkujat huomioiden.

Lehdistötiedote 28.4.2015

Matrix laser -teknologiassa laservalodiodin säde johdetaan muuntimen läpi mikros­kooppisiin peileihin. Osramin toimittamien sinisten laservalodiodien aallonpituus on 450 nanometriä. Muunnin muuntaa lasersäteen silmälle turvalliseksi valkoiseksi valoksi, ja sitä peilaavat nopeasti liikkuvat mikroskooppiset peilit jakavat säteen pieniksi pikseleiksi, jolloin tuloksena on erittäin voimakasta valkoista valoa tuottava projektori. Boschin toimittamat peilit toimivat sähkömekaanisesti, ja ne perustuvat erittäin kestävään piiteknologiaan. Jokaisen peilin asentoa voidaan muuttaa itsenäisesti, ja Audi Matrix laser -teknologia mahdollistaakin lähes rajattoman määrän erilaisia valokuvioita. Jokaiseen ajotilanteeseen voidaan luoda ihanteellinen valokuvio; hitaassa ajonopeudessa valo jakautuu laajalle ja leveälle alueelle kun taas suuremmalla ajonopeudella valon voimakkuus ja kantomatka kasvavat huomattavasti. Lisäksi järjestelmä voi jakaa valon tielle tarkasti, eli se voi vaihdella eri valaistusvyöhykkeitä säätämällä valon voimakkuutta erikseen valokeilan eri alueilla. Älykäs uutuusteknologia reagoi ajotilanteisiin salamannopeasti. Matrix laser -valoteknologian tuloksena on häikäisemätön, mutta erittäin tehokas valo, joka lisää merkittävästi sekä näkyvyyttä että turvallisuutta.

Matrix laser -teknologia perustuu laserkaukovaloihin, jotka Audi esitteli kesällä 2014 Audi R8 LMX -erikoismallissa. Samana vuonna teknologia testattiin myös vaativissa olosuhteissa Audin Le Mans -kilpa-autossa R18 e-tron quattrossa.

Audilla on vahva historia johtavana autoalan valoteknologioiden kehittäjänä.

Audin tärkeimpiä valoinnovaatioita ovat:

2003 Audi A8 mukautuvat ajovalot

2004 Audi A8 W12 led-päiväajovalot