Audin 2,5 TFSI -bensiinimoottori jälleen luokkansa paras

Audin 2,5 TFSI -bensiinimoottori on voittanut jälleen kansainvälisen "Vuoden Moottori" -palkinnon. Tämä on jo kahdeksas vuosi peräkkäin, kun Audi on voittanut tämän halutun palkinnon 2,0–2,5-litraisten moottorien kategoriassa.

”Viisisylinterinen moottori on liitetty lähtemättömästi Audiin jo yli 40 vuoden ajan ja jatkamme edelleen sen hienosäätöä ja kehittämistä”, kertoo Peter Mertens, Audin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja. ”Viime vuonna esittelimme Audi TT RS -mallin, jossa uudelleen kehitetty alumiininen viisisylinterinen moottori teki ensiesiintymisensä.”

Tuomariston jäsenet ylistivät viisisylinterisen moottorin erinomaista suorituskykyä ja sen ainutlaatuista äänimaailmaa. Sen tunnusomainen ääni muistuttaa suuresti 1980-luvun B-luokan ralliauton moottoriääntä. Nykyinen viisisylinterinen moottori painaa 25 kg vähemmän kuin edeltäjänsä, joka on saatu aikaan pääasiassa uusilla kevytrakenteisilla kampikammioilla. Uuden teknologian avulla Audin insinöörit pystyivät edelleen kehittämään akselipainon jakautumista tasapainoisemmaksi, ja samalla parantamaan myös ajomukavuutta.

2,5 TFSI -bensiinimoottori on saatavilla TT RS Coupé ja TT RS Roadster -malleihin sekä RS 3 Sedaniin ja RS 3 Sportbackiin. 400 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä tekevät moottorista maailman tehokkaimman viisisylinterisen tuotannossa olevan moottorin. Moottori kiihdyttää RS3 Sportbackin 0–100 km/h 4,1 sekunnissa. Audi RS3:n huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena se on mahdollista kasvattaa nopeuteen 280 km/h.

Vuosittain jaettava kansainvälinen "Vuoden Moottori" -palkinto on jaettu vuodesta 1999 alkaen. Kansainväliseen tuomaristoon kuuluu 65 auto- ja liikennetoimittajaa, jotka valitsevat vuoden parhaat moottorit useassa eri kategoriassa. Tämä on kolmastoista kerta, kun Audi on voittanut tämän maailmanlaajuisesti arvostetun palkinnon.