Audin maa-/biokaasumallisto laajentui – uusi Audi A5 Sportback g-tron nyt myynnissä

• Audin maa-/biokaasuautomallisto laajentui, kun uuden Audi A5 Sportback g-tronin myynti alkoi Suomessa
  • Bi-fuel 2,0 TFSI -moottori innovatiivisella polttotekniikalla

Uusi Audi A5 Sportback g-tron seuraa A3 Sportback g-tronia ja A4 Avant g-tronia ollen Audin kolmas maa-/biokaasumalli. Uusi Audi A5 Sportback g-tron toimii joko maa-/biokaasulla tai bensiinillä. Audi A5 Sportback g-tronin CO2-päästöt ovat 80 % vähäisemmät kuin vastaavassa bensiinimoottorilla varustetussa mallissa.

Suorituskykyinen, taloudellinen, ympäristöystävällinen ja turvallinen uusi Audi A5 Sportback g-tron on todellinen monitaituri. Uuden Audi A5 Sportback g-tronin toimintamatka on jopa 950 kilometriä (NEDC). Maa-/biokaasulla voidaan ajaa jopa 500 kilometriä (NEDC) ja bensiinillä 450 kilometriä (NEDC). Bi-fuel 2,0 TFSI -moottori tuottaa 125 kW (170 hv) tehoa ja 270 Nm vääntöä. Uusi Audi A5 Sportback g-tron S tronic -automaattivaihteistolla kuluttaa maa-/biokaasua vain 3,9 kg/100 km (NEDC). CO-päästöt ovat 106 g/km. Bensiinillä ajettaessa kulutus on 5,7 l/100 km (NEDC). Uusi Audi A5 Sportback ei ole vain taloudellinen ja ympäristöystävällinen. Sen suorituskyky on huippuluokkaa. Audi A5 Sportback g-tron S tronic kiihtyy 0–100 km/h vain 8,4 sekunnissa, ja saavuttaa huippunopeuden 224 km/h.

Täysin uudelleen kehitetty moottori perustuu 2,0 TFSI -bensiinimoottoriin, johon on edelleen kehitetty innovatiivinen polttoteknologia maa-/biokaasua varten. Männät ja venttiilit on muunnettu erityisesti maa-/biokaasua varten ja ne tarjoavat optimaalisen polttosuhteen. Sähköinen ohjainlaite vähentää säiliöstä virtaavan maa-/biokaasun korkeaa noin 200 barin painetta aina moottorin 5–10 barin paineeseen. Kuljettajan painaessa kaasupoljinta, paineen säätötoiminto vastaa dynaamisesti ja tarkasti. Oikea-aikainen ja -määräinen paine on aina kaasuputkistossa ja ruiskutusventtiileissä – matalampi paine ajettaessa hiljaisemmilla nopeuksilla ja korkeampi paine, kun tarvitaan voimaa ja vääntöä. Kun maa-/biokaasun määrä putoaa alle noin 0,6 kg ja paine vastaavasti alle 10 barin – ohjainlaite vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle.

Audin g-tron-mallien moottorit on testattu äärimäisissä lämpötiloissa, kuten -35 asteen pakkasessa. Erityisesti komponenttien kestävyyteen kylmissä olosuhteissa on kiinnitetty huomiota. Esimerkiksi kaasuventtiilien jäätymisen estämiseksi on kehitetty erilaisia lisäelementtejä. Kesän lämpimiin olosuhteisiin insinöörit kehittivät puolestaan bensiinillä ajon komponentteja. Audi g-tron malleihin kehitettiin erityinen ruostumatonta terästä oleva venttiili, joka suojaa bensiinin korkeapainesuihkuventtiiliä. Tämä komponentti kestää jopa 400 asteen lämpötilaa.

Korkealujuuksisten polymeeristen hiili- ja lasikuidulla vahvistettujen kaasusäiliöiden kapasiteetti on 19 kg ja nämä neljä kaasusäiliötä sijaitsevat auton takaosassa. Bensiinitankin koko on puolestaan 25 litraa. Audin innovatiivisen kevytrakenneteknologian periaate näkyy myös maa-/biokaasusäiliöissä. Säiliöt painavat 56 prosenttia vähemmän kuin vastaavat teräksiset säiliöt. Säiliöiden sisäpuoli on kaasunkestävää polyamidi-sekoitusta. Toinen kerros on sekoitus hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä ja lasikuidulla vahvistettua polymeeriä. Kolmas kerros on puhdasta hiilikuidulla vahvistettua polymeeriä, joka toimii myös visuaalisen tarkistuksen apuna, sillä se muuttuu maidonvalkeaksi, mikäli se vaurioituu. Ennen kuin säiliöt asennetaan autoon, ne testataan tuotannossa 300 barin paineessa.

Bensiinitankin ja maa-/biokaasusäiliöiden tankkauskorkit sijaitsevat saman tankkausläpän alla. Tankkauksen jälkeen ja aina kun on kylmä, moottori starttaa bensiinillä ja vaihtaa sitten mahdollisimman nopeasti maa-/biokaasuun. Uusi Audi A5 Sportback g-tron käyttää aina ensin maa-/biokaasun ja vaihtaa sen loppumisen jälkeen bensiinikäytölle. Mittaristossa on kaksi erillistä mittaria, toinen maa-/biokaasulle ja toinen bensiinille. Audi A5 Sportback g-tronilla ajaminen maksaa ajotilanteesta riippuen maakaasulla keskimäärin 4,7 €/100 km ja biokaasulla 5,7 €/100 km. (Gasum 01/2018)

Johtuen säiliöiden sijainnista, uuden Audi A5 Sportback g-tronin tavaratila on 390 litraa, mikä on 90 litraa vähemmän kuin polttomoottorilla varustetussa Audi A5 Sportbackissä. Audi A5 Sportback g-tronissa on varapyörän sijasta renkaanpaikkaussarja ja akusto on siirretty tavaratilasta moottoritilaan.

Suomessa uusi Audi A5 Sportback g-tron on saatavissa perusvarustelun lisäksi joko Business tai Business Sport -varustelutasolla. Lisäksi on saatavilla rajoitetun ajan Business Sport Comfort Edition -erikoisvarustelu, jonka hinnat alkavat 49 954,30 eurosta.

Business Sport Comfort Edition -varustelu sisältää mm. led-ajovalot sisältäen ajovalojen pesimet ja dynaamiset takavilkut, vetokoukun, 3-alueisen automaatti-ilmastoinnin, Audi connect safety & service -järjestelmän, 7” ajotietokoneen värinäytöllä, vakionopeussäätimen nopeusrajoittimella, akustisen pysäköintijärjestelmän edessä ja takana, takaluukun sähkötoimisen avaus- ja sulkutoiminnon ja Bluetooth-Hands-free -liitännän sekä urheiluistuimet edessä sisältäen sähkösäätöisen ristiseläntuen.

Uuden Audi A5 Sportback g-tronin hinnat alkavat 48 931,98 eurosta.

Uudet Audi A5 Sportback g-tronit saapuvat Suomeen keväällä.

Uuden Audi A5 Sportback g-tronin hinnasto ja lisävarustehinnasto: http://bit.ly/AudiA5Sportbackg-tronHinnat