Jännite korkealla: Audi e-tron -prototyyppi Faradayn häkissä

• Nopea, jopa 150 kW:n lataus Ionity-verkoston asemilla
  • Laaja valikoima latausvaihtoehtoja kotona ja tien päällä
  • Yli 400 kilometrin toimintamatka WLTP-ajosyklillä

Audi e-tron -prototyypin tuotantomalli edustaa automerkin uuden aikakauden alkua: yritys siirtyy perinteisestä autonvalmistajasta liikkumispalvelujen järjestelmätoimittajaksi, joka tarjoaa asiakkailleen räätälöityjä ratkaisuja lataukseen niin kotona kuin tien päällä. Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio on markkinoiden ensimmäinen auto, jota voi ladata latausasemalla jopa 150 kW:n teholla. Vain 30 minuutin latauksen jälkeen sähköinen SUV-malli on valmis seuraavalle matkalle. Sen suuri litiumioniakku tarjoaa yli 400 kilometrin ajomatkan WLTP-ajosyklillä.

Skenaario: tanssivat valot ja sykkivä rätinä katon yli

Faradayn häkki Siemensin Berliinin kojeistotehtaan suurjännitejärjestelmien testiasemalla on kooltaan 42 x 32 x 35 metriä. Maailman suurimman kojeistotehtaan sähköasentajien ja insinöörien tiimi tutkii salamien jopa kolmen miljoonan voltin impulssijännitteitä. Vuonna 1958 rakennetussa parabolin muotoisessa hallissa on talon kokoinen impulssijännitemuuntaja. Audi e-tron -prototyyppi on sijoitettu keskelle. Valoleimahdukset tanssivat sykkien ja rätisten auton katon yli valaisten koko 25 metriä korkean hallin. Asiantuntijoiden tavoitteena on kohdentaa kipinäpurkauksen jännite autoon. Tämä koe symboloi jotain, mistä ihmiset ovat haaveilleet tuhansien vuosien ajan: salamaniskun kaappaamista ja sen energian hyödyntämistä. Salamaniskua ei vieläkään voida käyttää sähköauton lataukseen, mutta insinöörit ovat päässeet askeleen lähemmäksi salamannopean latauksen visiota. Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio on markkinoiden ensimmäinen auto, jota voidaan ladata jopa 150 kW:n teholla.

Lataaminen jopa 150 kW:n teholla suurteholatausasemalla

Kun käytetään eurooppalaisen latausstandardin CCS:n (Combined Charging System) mukaisia, esimerkiksi Ionity-verkoston suurteholatausasemia, Audi e-tronin prototyyppi on valmis uudelle ajomatkalle alle 30 minuutin latauksen jälkeen. Avainasemassa on litiumioniakun kehittynyt lämmönhallintajärjestelmä. Ajoneuvon lattiaan sijoitettu akusto varastoi 95 kWh energiaa, mikä tarjoaa yli 400 kilometrin toimintamatkan realistisella WLTP-testisyklillä. SUV-malli on täydellinen päivittäiseen käyttöön. Vuoden 2018 loppuun mennessä ympäri Eurooppaa on käytettävissä lähes 200 suurteholatausasemaa (HPC), joissa jokaisessa on kuusi latauspistettä. Suunnitelmissa on 400 asemaa sijoitettuna 120 kilometrin välein moottoriteillä ja muilla pääteillä vuoteen 2020 mennessä.

Sen lisäksi, että lataus onnistuu suoraan nopeasti tasavirralla, täyssähköinen SUV voidaan ladata myös vaihtovirralla latauslaitetta käyttäen joko 11 kW:n (vakiona) tai 22 kW:n (lisävaruste) teholla. Asiakkaat voivat käyttää yhteensä yli 65 000 julkista latausasemaa ympäri Eurooppaa.

Latausasemien määrä kasvaa merkittävästi tulevina vuosina. Audi e-tron -asiakkaat pääsevät noin 80 prosentille näistä latausasemista yksinkertaisesti oman latauspalvelun avulla. Olipa kyse sitten tasavirta- tai vaihtovirtalatauksesta, 11 kW:n tai 150 kW:n latauksesta, asiakas voi aloittaa lataustoiminnon yhdellä kortilla. Asiakkaan tulee vain rekisteröityä myAudi-sovellukseen ja tehdä yksilöllinen lataussopimus. Laskutus on automaattinen eikä edellytä fyysistä lomakkeen täyttöä tai maksutapahtumaa. Vuonna 2019 markkinoille tulevalla Plug & Charge -toiminnolla lataus on vieläkin kätevämpi: korttia ei enää tarvita, vaan auto valtuuttaa itsensä ja avaa latausaseman itse.

Pidempiä matkoja voidaan suunnitella joko etukäteen myAudi-sovelluksella tai suoraan autossa. Kummassakin tapauksessa asiakkaalle näytetään sopivin reitti, johon on merkitty tarvittavat latauspisteet. Navigointijärjestelmä huolehtii akun latauksen lisäksi liikennetilanteesta ja huomioi tarvittavan latausajan saapumisaikaa laskiessaan. Mukana ovat DC-latausasemat sekä useimmat AC-latausasemat ympäri Eurooppaa.

Kotilataus: vakiona 11 kW, lisävarusteena 22 kW

Audi tarjoaa erilaisia ratkaisuja kotilataukseen. Audi-jälleenmyyjän yhteistyökumppani tarkistaa mitkä ovat latausvaihtoehdot asiakkaan kotona ja tekee tarvittavat sähköasennukset. Perinteistä tilapäislatausjärjestelmää voidaan käyttää kahdella tavalla: 230 V:n kotitalouspistorasiasta latausteho on enintään 2,3 kW ja kolmivaihepistorasiasta jopa 11 kW. Jälkimmäisessä tapauksessa akku voidaan ladata täyteen noin 8,5 tunnissa. Lisävarusteena saatavan latausjärjestelmän avulla latausteho tuplaantuu 22 kW:iin, kun täyssähköinen SUV-malli on varustettu tarvittavalla toisella laturilla.

Yhdessä kodin energianhallintajärjestelmän kanssa lisävarusteinen 22 kW:n latausjärjestelmä tarjoaa myös älykkäitä latausvaihtoehtoja. Käytettävän lataustehon valinnassa voidaan huomioida esimerkiksi kotitalouden muiden sähkölaitteiden kulutustarve, mikä estää kodin sähköjärjestelmän ylikuormittumisen. Lisäksi asiakkaat voivat määritellä latauksen tapahtuvaksi esimerkiksi edullisemmalla yösähköllä. Jos kotona on aurinkosähköjärjestelmä, auto voidaan ladata ensisijaisesti aurinkosähköllä ja lataus voi huomioida jopa ennustetun auringonpaisteen.

MyAudi-sovellus tarjoaa kätevän käyttöliittymän kotisohvalta. MyAudi-sovellusta voidaan käyttää täyssähköisen SUV-mallin latauksen ja esilämmityksen tai -viilennyksen suunnitteluun, hallintaan ja seuraamiseen. Asiakas voi esimerkiksi asettaa lähtöaikansa, jolloin Audi e-tron -prototyyppi on ladattu ja lämmitetty/viilennetty haluttuna aikana. Sovellus näyttää myös lataus- ja ajotiedot.

Lisätietoa Audi e-tron -prototyypistä osoitteessa www.e-tron.audi