Nyt myynnissä: uusi Audi Q5

Uusi Audi Q5 saapuu Suomen markkinoille alkuvuodesta 2017, mutta ennakkomyynti alkaa jo nyt joulukuussa.

Uuden Audi Q5 -mallin design on selkeästi edeltäjämallia kulmikkaampi, voimakkaampi ja urheilullisempi. Aerodynamiikka on luokkansa huippua. Sen ilmanvastuskerroin on kilparyhmänsä paras 0,30. Uudessa Audi Q5:ssä on myös luokkansa paras sisäakustiikka. Edelliseen malliin verrattuna tilat ovat kasvaneet lähes joka suhteessa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut, moottorista riippuen jopa 90 kg. Pituussuunnassa säädettävä takaistuin on taitettavissa kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Tämä on 10 litraa enemmän kuin edeltävässä mallissa. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1 550 litraan.

Uuden Audi Q5:n myynti aloitetaan Suomessa kahdella tehokkaalla ja taloudellisella TDI-dieselmoottorilla teholuokissa 120 kW ja 140 kW. Moottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet merkittävästi edelliseen malliin verrattuna. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena uuteen Audi Q5:een on saatavissa mukautuva ilmajousitus. Mukautuvan ilmajousituksen yhteydessä Audi drive select -järjestelmä sisältää kaksi uuttaa ajotilaa: lift/offroad ja allroad.

Kaikki Audi Q5:n nelisylinteriset moottorit tulevat markkinoille uudella quattro ultra -nelivedolla varustettuina. Uusi quattro ultra -neliveto yhdistää energiatehokkaasti erinomaisen ajettavuuden ja turvallisuuden. Uuden quattro ultra -järjestelmän kehitystyön tavoitteena on ollut taloudellinen ja vähäpäästöinen nelivetojärjestelmä. Uusi quattro ultra -järjestelmä on lähes neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Perinteiseen nelivetoon verrattuna polttoaineensäästö on normaalissa liikenteessä keskimäärin 0,3 l/100 km.

Uuden Audi Q5:n kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat huippuluokkaa. Ennakoiva taloudellisuusavustin auttaa kuljettajaa säästämään polttoainetta. Audin adaptive cruise control-järjestelmä Stop&Go-toiminnolla sisältää ruuhka-avustimen ja nopeusrajoitustunnistimen. Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti helpottaa auton pysymistä omalla kaistalla. Etäisyysvaroitin varoittaa kuljettajaa, mikäli välimatka edellä ajavaan autoon ei ole riittävä. Uusia turvallisuutta parantavia järjestelmiä ovat myös Park assist -pysäköintiavustin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, poistumisvaroitin, törmäyksenestoavustin ja kääntymisavustin, alamäkiavustin sekä Audi pre sense -järjestelmät ja kamerapohjainen liikennemerkkientunnistus.

Saataville tulevat myös Audi A4:stä tuttu Audi virtual cockpit, virtuaalinen mittaristo 12,3 tuuman näytöllä sekä Head-Up display -tuulilasinäyttö. Uusi MMI-näyttö keskikonsolissa toimii puolestaan pääohjauselementtinä MMI navigation plus -järjestelmässä, sisältäen MMI touch -kosketuspaneelin ja 8,3 tuuman näytön. Järjestelmä tunnistaa sekä käsinkirjoitettua tekstiä että liikkeitä, kuten zoomaustoimintoja. Uusi MMI-järjestelmän toimintalogiikka on samanlainen kuin älypuhelimessa. Audi smartphone interface on yhteensopiva Apple CarPlay ja Android Auto* -järjestelmien kanssa mahdollistaen älypuhelimen saumattoman liittämisen autoon. Qi-standardin mukaisten puhelimien langaton lataaminen on myös mahdollista Audi phone boxin kautta.

Hinnat

Audi Q5 on aina varustettu quattro-nelivedolla ja S tronic -automaattivaihteistolla. Uuden Audi Q5 hinnat alkavat 51 494,23 eurosta (2,0 TDI 120 kW quattro S tronic).

Business-mallin hinnat alkavat 54 993,68 eurosta ja Business Sport -mallin hinnat 58 701,00 eurosta (2,0 TDI 120 kW quattro S tronic).

Audi Q5 Business -varusteluun kuuluu mm. led-ajovalot sisältäen dynaamiset takavilkut, vakionopeussäädin nopeusrajoittimella, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, kuljettajan informaatiojärjestelmä 7" värinäytöllä, Audi connect safety&service -järjestelmä, Audi pre sense city -järjestelmä, Audi drive select -järjestelmä, Audi hold assist -paikallaanpitoavustin, 3-puolainen nahalla päällystetty urheilullinen monitoimiohjauspyörä, säädettävät takaistuimet (pituussuunta), valo- ja sadetunnistin sekä ajovalojen pesimet, ja bluetooth-liitäntä sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili. Audi Q5 Business -varusteluissa on myös aina vetokoukkuvalmius ja lukkopultit alumiinivanteissa sekä ISOFIX-kiinnikkeet etumatkustajan istuimelle.

Audi Q5 Business Sport -varusteluun kuuluu Business varusteiden lisäksi mm. urheiluistuimet edessä sisältäen sähkösäätöiset ristiseläntuet sekä 18" 5-puolaiset "Star-design" alumiinivanteet. Business Sport -varustelun ulkonäöllisiä varusteita ovat kiiltolistat sivuikkunoiden ympärillä, alumiini-somistelistat kojelaudassa ja keskikonsolissa, Twilight-harmaa jäähdyttimen säleikkö kromatuilla vaakarivoilla ja ilmanottoaukkojen ja sivuhelmojen somisteet.

Audi Q5 ennakkokiertue alkaa joulukuussa ja uudet Audi Q5-mallit saapuvat Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2017.

Audi Q5 hinnastot ja lisävarusteet: http://bit.ly/UusiAudiQ5Hinnat

*Android Auto on käyttövalmis heti, kun sovellus on ladattavissa Googlen Suomen sovelluskaupassa.