RS-ikonin paluu: uusi Audi RS 4 Avant

• 2.9 TFSI -bensiinimoottori tarjoaa huomattavasti enemmän tehoa ja suorituskykyä
• Audi RS 4 Avantin maailmanensiesittely Frankfurtin IAA 2017 -näyttelyssä

Audi Sport GmbH esitteli uuden Audi RS 4 Avantin Frankfurtin IAA 2017 -näyttelyssä. Audi RS 4 Avantin yhdistetty polttoaineenkulutus on 8,8 l/100 km ja CO2-päästöt 199–200 g/km. Se yhdistää korkean suorituskyvyn jokapäiväiseen käytettävyyteen. Sen 331 kW (450 hv) ja 600 Nm vääntömomentin 2.9 TFSI -bensiinimoottori tekee siitä A4-perheen urheilullisen suunnannäyttäjän. Vakiona oleva quattro-neliveto jakaa kahdella ahtimella varustetun V6-moottorin tehon kaikille neljälle pyörälle.

”Audi RS 4 Avant on ikoninen RS-malli, jolla on vertaansa vailla oleva historia,” kommentoi Audi Sport GmbH:n toimitusjohtaja Stephan Winkelmann . ”Kaikille RS-malleille tyypilliseen tapaan, se yhdistää vakuuttavan tehon erinomaiseen jokapäiväiseen käytettävyyteen.”

Kattospoilerilla erottuvuutta takaosaan

Luodessaan neljännen sukupolven Audi RS 4 Avantia suunnittelijat inspiroituivat monista Audi 90 quattro IMSA GTO:n moottoriurheiluun liittyvistä yksityiskohdista. Massiiviset ilmanottoaukot, joissa on tyypillinen RS-hunajakennokuviokuviointi sekä laaja tasainen Singleframe-säleikkö määrittävät keulan ilmeen. Lisävarusteena on saatavana Matrix led-ajovalot värillisillä kehyksillä. Audi A4 Avant -malliin verrattuna pyörien kaaret ovat levikkeiden ansiosta 30 mm leveämmät. Perässä RS:lle tyypillinen diffuusori, ovaalinmuotoiset pakoputkien päät ja takaspoileri takaavat erottuvan ulkomuodon. Lisätilauksesta Audi Exclusive -ohjelmassa saatavana oleva Nogaro Blue -ulkoväri helmiäisefektillä muistuttaa ensimmäisen sukupolven huipputehokkaasta vuoden 1999 Avantista. Uudessa Audi RS 4 Avantissa on vakiona 19-tuumaiset taotut alumiinivanteet, 20-tuumaiset vanteet ovat saatavana lisävarusteena.

Nollasta sataan 4,1 sekunnissa, urheilullinen RS-jousitus ja ajotilan valinta vakiona

Uuden Audi RS 4 Avantin V6-tuplaturbomoottori kehittää tehoa 331 kW (450 hv). Sen suurin vääntömomentti 600 Nm – mikä on 170 Nm enemmän kuin aikaisemmassa mallissa – ulottuu laajalle 1900–5000 kierroslukualueelle ja sen ansiosta Audi RS 4 kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa. Lisäoptiona saatavilla on dynaaminen RS-paketti, jolla huippunopeus nousee 280 kilometriin tunnissa.

2.9 TFSI -moottorin teho välitetään pyörille jatkuvan quattro-nelivedon, kahdeksanvaihteisen tiptronic-automaattivaihteiston ja optimoidun vaihteenvaihdon avulla. Keskimääräinen polttoaineenkulutus on 8,8 litraa sadalla kilometrillä (CO2-päästöt 199 g/km). Hyötysuhde on 17 prosenttia parempi edelliseen malliin verrattuna. Uusi Audi RS 4 Avant painaa 1790 kiloa, mikä on 80 kiloa edellistä mallia vähemmän.

Vakiovarusteena olevan urheilullisen RS-jousituksen ansiosta Audi RS 4 Avant on seitsemän millimetriä matalampi kuin Audi A4-perusmalli urheilullisella jousituksella. Lisävaihtoehtoina valittavina ovat urheilullinen RS-jousitus Dynamic Ride Control –ominaisuudella, keraamiset jarrut ja dynaaminen RS-ohjaus. Kuljettaja voi määritellä oman henkilökohtaisen ajokokemuksensa käyttäen dynaamista Audi drive select -ajotilan valintajärjestelmää, joka on vakiovaruste.

Sisustan hienostuneet materiaalit ja digitaalinen kilpa-automainen ohjaamo

Musta sisustus korostaa Audi RS 4 Avantin urheilullista luonnetta. Urheilulliset RS-istuimet, joihin on saatavana lisävarusteena hunajakennokuviointi, alareunasta tasainen nahkainen RS-monitoimiohjauspyörä, vaihteenvalitsin sekä valaistut kynnyslistat on merkitty RS-tunnuksilla. Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo ja head-up display -tuulilasinäyttö sekä RS:n näytöt esittävät g-voimat, rengaspaineet ja vääntömomentit. Sisustuksen lisäräätälöintimahdollisuuksia tarjoaa design-paketti, joissa vaihtoehtoina ovat kiiltävän musta, hiilikuitu alumiinisilla yksityiskohdilla tai hiilikuitu mustilla yksityiskohdilla. Audi Exclusive -ohjelman avulla voidaan toteuttaa lähes kaikki erikoistoiveet.

Audi RS 4 Avant saapuu Suomeen keväällä 2018.

Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Audi on yksi maailman vanhimmista autovalmistajista. Se on aina edustanut huikeita visioita, innovatiivista osaamista ja edelläkävijyyttä, Audilla onkin myös pitkä ja erittäin menestyksekäs moottoriurheiluhistoria. Audin tunnuspiirteinä ovat ajattoman kaunis muotoilu sekä hienostuneisuus. Audi tarjoaa arvostetun saksalaisen insinööritaidon huippulaadun – se on kokemuksia, elämyksiä ja turvallisuutta. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat VV-Auto Group Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.