Suoraan paalupaikalle: Audi RS 3 Sportback ja Sedan saapuvat Suomeen

• 2,5 TFSI -alumiinimoottori, jonka teho on 294 kW (400 hv) ja vääntömomentti 480 Nm
• Kompakti RS-malli kiihtyy 0–100 km/h vain 4,1 sekunnissa
• Leveämpi raideväli kuin Audi A3:ssa ja erottuva RS-muotoilu

Audi A3 -sarjan dynaaminen duo – Audi RS 3 Sportback ja Sedan saapuvat Suomen markkinoille. Viisisylinterinen 400 hv:n moottori, ennennäkemätön tehokkuus ja entistäkin terävämpi muotoilu hallitsevat ensivaikutelmaa Audin uusissa kompaktin kokoluokan RS-malleissa.

Uusi 2,5 TFSI -moottori tuottaa 294 kW:n (400 hv:n) tehon, mikä on 33 hv enemmän kuin edeltävän mallin moottorissa. Tämä on maailman tehokkain viisisylinterinen sarjatuotannossa oleva moottori. Vertaansa vailla olevan tehontunteen takaa 480 Nm:n vääntömomentti 1 700–5 850 kierrosnopeusalueella. Kompaktit RS-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 4,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena se on mahdollista kasvattaa 280 km/h. Viisisylinterisen moottorin ainutlaatuinen käyntiääni luo tunteikkaan ajokokemuksen. Ääni saadaan aikaan vierekkäisten ja etäällä toisistaan olevien sylintereiden vuorosytytyksellä. Ääntä voidaan muuttaa Audi drive selectin avulla.

Alumiinisten kampikammioiden ansiosta viisisylinterinen moottori on 26 kg edeltäjäänsä kevyempi. Paremman seossuhteen varmistamiseksi uudessa 2,5 TFSI -moottorissa on kaksoisruiskutus imusarjaan ja palotilaan. Pakosarjoissa Audi valvelift -järjestelmä kontrolloi venttiilin avautumista riippuen kaasuläpän asennosta ja moottorin kierrosnopeudesta. Kulutus on pienempi alhaisemmilla kierroksilla ja vastaavasti täysillä kierroksilla vaste kaasupolkimen käyttöön on parempi. NEDC-ajosyklin mukaan RS 3 -mallien kulutus on 8,3 l/100 km, mikä vastaa 189 g/km CO2-päästöä.

Urheilullisuutta, huippuluokan pitoa ja ajoturvallisuutta

Seitsemänvaihteinen S-tronic-kaksoiskytkinvaihteisto ja quattro-neliveto välittävät viisisylinterisen moottorin voiman tiehen ja sähköhydraulinen monilevykytkin jakaa väännön akseleiden välillä. Mitä urheilullisempi ajotapa, sitä nopeammin ja suurempi osa väännöstä ohjataan taka-akselille.

Audi drive select -järjestelmä hallinnoi quattro-nelivetoa, ohjausta, S tronic -vaihteistoa, moottorinohjausta ja kytkettäviä pakokaasuläppiä. Kuljettaja voi muuttaa näiden toimintaa valitsemalla haluamansa ajotilan: comfort, auto, dynamic tai individual. Lisävarusteena saatavassa RS-urheilualustassa on myös mukautuva iskunvaimennuksen säätö.

Pyöräkohtainen vääntömomentin ohjaus on elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) älykäs ohjelmistotoiminto, joka tasaa nelivedon toimintaa. Ajettaessa urheilullisesti kaarteeseen toiminto jarruttaa kevyesti kaarteen sisäpuolisia pyöriä. Näin voidaan välittää suurempia sivuttaisvoimia, mikä vakauttaa käsittelyä. RS:lle räätälöidyssä ESC:ssä on mukana myös Sport-tila, joka sallii hallittuja sivuluisuja. Se voidaan poistaa myös kokonaan käytöstä ajettaessa erityisen urheilullisesti.

Yhdessä progressiivisen ohjauksen, nelipistetuetun taka-akselin ja A3:een verrattuna 25 millimetrillä madalletun jousituksen ansiosta RS 3 -mallit ovat yhdistelmä kiehtovaa dynamiikkaa ja ylivertaista vakautta. Etuakseli on 20 millimetriä leveämpi ja vastaavasti myös pyöräkotelot ovat leveämmät. Jarrulevyjen halkaisija on 310 millimetriä ja lisävarusteena tilattavissa on myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt eteen. Taka-akselilla käytetään 310 millimetrin jarrulevyjä.

Yksilöllinen RS-muotoilu

Kompaktiluokan huippumallien teho näkyy myös sen ulkoasussa – huomiota herättävän kiiltävän musta hunajakennokuvioitu Singleframe-etusäleikkö, suuret ilmanottoaukot ja särmikäs muotoilu. Uudelleenmuotoiltu puskurin reuna tuo keulalle entistä leveämmän ilmeen. Reunoiltaan puskuri nousee kiilamaisesti ylöspäin. Autossa on vakiona led-ajovalot, lisävarusteena voi valita myös Matrix led-valot. Katseen vangitseva tyylikäs takaspoileri, diffuusori ja suuret ovaalinmuotoiset pakoputkien päät viimeistelevät auton takaosan ulkomuodon. Singleframe-säleikön alareunassa sijaitseva quattro-logo ja RS-tunnukset hunajakennosäleikössä ja perässä viimeistelevät auton dynaamisen olemuksen.

Vakiovarusteluun kuuluvat mustat, nappanahkaiset urheiluistuimet, joiden selkänojissa on RS-logot. Lisävarusteena on saatavissa voimakkaammin muotoillut RS 3 -urheiluistuimet, joissa on kiinteät pääntuet. Istuinpäällysteissä on timanttikuvioiset ja värilliset tikkaukset. Nahkapintainen RS-urheiluohjauspyörä on alaosastaan tasainen. Mittaristopaneelin ja ovien tyylitehosteet korostavat sisätilojen urheilullista eleganssia.

Audi RS 3 -mallien vakiovarusteena on 7” MMI-näyttö. Kaksi pyöreää mittaritaulua ovat mustapohjaisia ja niissä on punainen osoitinneula ja valkoinen asteikko. Keskeiselle paikalle sijoitetussa kuljettajan informaatiojärjestelmässä on ahtopainemittari, lämpömittari ja kierrosaikalaskin. Lisävarusteena on valittavana myös Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo. Uudessa RS-näytössä on keskellä kierrosnopeusmittari, jonka molemmilla puolilla näkyvät vääntömomentin, g-voimien ja rengaspaineiden arvot. Kun vaihteisto on manuaalinen, värillisellä taustalla oleva asteikko neuvoo kuljettajaa vaihtamaan suuremmalle vaihteelle kierrosluvun noustessa yli raja-arvon.

Audi connect ja infotainment-järjestelmät

Audi RS -malleihin on tarjolla kattava valikoima lisävarusteita. Audi RS 3 Sportback ja Sedan saavat mm. yhteyden internetiin LTE-moduulin avulla. Sen kautta voidaan käyttää monipuolisia Audi connect -palveluja, kuten navigointia Google Earth- ja Google Street View -sovelluksilla sekä polttoaineen hintaa, säätiloja, matkaa ja liikennettä koskevia tietoja. Tiedot näytetään suoraan MMI-näytössä, käyttö tapahtuu vakiovarusteisen RS-monitoimiohjauspyörän, kiertopainikkeen sekä kosketuspaneelin tai puhekäskyjen avulla. Tiedonsiirtoon tarvitaan asiakkaan oma datasiirtoyhteydellä varustettu SIM-kortti.

Audi smartphone interface -liitäntä puolestaan tukee Apple Car Play- ja Android Auto -sovelluksia. Tietyt sovellukset, kuten puhelimen, navigaattori ja suoratoistopalvelut, näkyvät näin suoraan MMI-näytöllä. Audi phone box lataa älypuhelimen induktiivisesti Qi-standardin mukaan, yhdistää sen langattomasti auton antenniin ja varmistaa näin ihanteellisen signaalin vastaanoton laadun. Bang & Olufsen Sound System puolestaan tuottaa 705 watin äänitehon ja 14 kaiuttimen avulla erinomaisen äänielämyksen.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät – turvallisesti ja rentoutuneena perille

RS 3 Sportback ja Sedan edustavat luokkansa huippua myös kuljettajaa avustavien järjestelmien saralla. Audi RS 3 -mallien järjestelmät mm. pitävät auton halutulla etäisyydellä edellä ajavasta, avustavat kuljettajaa kaistan vaihdossa ja pysymään omalla kaistallaan, tunnistavat liikennemerkit ja auttavat välttämään törmäyksiä muihin autoihin ja jalankulkijoihin.

Uusia toimintoja ovat Traffic jam assist -ruuhka-avustin, joka voi ottaa ohjauksen lyhytaikaisesti hallintaansa vilkkaassa liikenteessä 65 km/h nopeuteen saakka ja emergency assist -hätäavustin, joka tarvittaessa pysäyttää auton itsenäisesti. Audi side assist -kaistanvaihtoapujärjestelmä sisältää puolestaan poikittaisliikenteestä (takana) varoittavan avustimen.

Ensimmäiset uudet Audi RS3 Sportbackit ja Sedanit saapuvat Audi-jälleenmyyjille syksyn aikana.

Uusien Audi RS 3 Sportback ja Sedan -mallien hinnat ja lisävarusteet: http://bit.ly/AudiRS3Hinnat