Täysiverinen maasturi Coupén vaatteissa: Audi Q8 sport -konseptiauto

• Pistokeladattava hybridi, 3,0 TFSI V6 -moottori, 350 kW tehoa ja 700 Nm vääntöä
• Kahdeksansylinterisen tehokkuus neljäsylinterisen polttoaineenkulutuksella
• Ylelliset tilat neljälle, uudet suuret kosketusnäytöt ja sähköinen Stop&Go sekä pysäköinti
• Konseptiautoon pohjautuva tuotantomalli lanseerataan 2018

Hämmästyttävää teknologiaa ja urheilullinen ulkonäkö: Audi esittelee Geneven autonäyttelyssä jo toisen konseptiauton, joka esittelee tulevaisuuden Audi Q8 -mallisarjaa. Audi Q8 sport -konseptiauto näyttää tulevaisuuden vision dynaamisesta uudenajan SUV-mallista.

Tunnusomaiset aerodynaamiset yksityiskohdat auton etu- ja takaosassa ovat näyttävä osa Audi Q8 sport -konseptiautoa. Erittäin tehokas moottoriyhdistelmäkonsepti on erityisen uraauurtava. 3,0 TFSI:n kuusisylinterinen moottori hybridijärjestelmällä ja sähkökompressorilla on maailman ensimmäinen. Audi Q8 sport tuottaa tehoa 350 kW ja 700 Nm vääntöä kiihtyen 0–100 km/h vain 4,7 sekunnissa ja saavuttaa 275 km/h huippunopeuden. Sen yli 1 200 kilometrin toimintamatka takaa pidemmätkin ajomatkat.

Verrattuna tavalliseen kuusisylinteriseen TFSI-moottoriin ilman hybridijärjestelmää Audi Q8 sport kuluttaa litran vähemmän polttoainetta sadalla kilometrillä – vastaten 25 g/km vähemmän CO2-päästöjä.

"Hybriditeknologian ja TFSI-moottorin yhdistelmä asettaa uudet kriteerit sähköisen liikkumisen ja polttomoottorin yhdistelmään. Tulevaisuudessa yhdistelmää tullaan käyttämään useissa Audin malleissa", kertoo Audin toimitusjohtaja Rubert Stadler.

Tehokas hyötysuhde

Audi Q8 sport -konseptiauton moottoriyhdistelmä on ainutlaatuinen. Ensimmäistä kertaa Audi yhdistää 331 kW (450 hv) kuusisylinterisen 3,0 TFSI -moottorin sähkökompressoriin. 48 voltin sähkömoottori tuottaa lisäksi 20 kW ja 170 Nm. Poltto- ja sähkömoottorin tuottavat yhteensä 350 kW ja 700 Nm. Tuloksena on urheilullista kiihdytystä, tehokkuutta ja ennen kokematonta suorituskykyä. Tavaratilan alle sijoitetun litium-ioni-akun kapasiteetti on 0,9 kWh.

Audi Q8 sport -konseptiauton quattro-neliveto takaa äärimmäisen pidon kaikissa ajo-olosuhteissa. Mukautuva ilmajousitus tuo ajomukavuutta. Tämän lisäksi valittavissa on viisi eri ajotilaa, jopa 90 mm korkeuserolla. Etu- ja taka-akselit on suunniteltu käyttäen uusinta kevytrakenneteknologiaa.

Sulavalinjainen, mutta tilava

Genevessä esiteltävä Audi Q8 sport -konseptiauto on 5,02 metrin pituudellaan vaikuttava näky isojenkin autojen luokassa. Kolmen metrin akselivälin ansiosta auto tarjoaa paljon tilaa matkustajille ja tavaroille. Huolimatta viistosta, coupé-tyylisestä kattolinjasta, myös takaistuimien matkustajilla on hyvät pää- ja sivutilat. Uudessa käyttöjärjestelmässä käytetään isoja kosketusnäyttöjä. Audi Q8 sport -konseptiautossa on myös laajennettu versio Audin virtuaalisesta mittaristosta ja head-up display -tuulilasinäytöstä, jossa käytetään älykästä lisättyä todellisuutta yhdistettynä todelliseen ympäristöön.

Audi Q8 sport -konseptiauton 2,04 metriä leveä keula on vaikuttava. Kahdeksankulmainen Singleframe-etusäleikkö on merkittävästi leveämpi kuin nykyisissä Audin tuotantomalleissa ja sen muotoilu on kolmiulotteisempi. Matalat, kiilamaiset ajovalot on integroitu konseptiauton etuosaan ja ne on yhdistetty ympäröiviin ilmanottoaukkoihin.  Ajovaloissa on käytetty digitaalista Matrix-laserteknologiaa.

Atleettinen ja voimakas siluetti

Audi Q8 sport -konseptiauton ovien kehyksettömät ikkunat korostavat matalaa kattolinjaa.  Audi Q8 sport on 1,7 metriä korkea. Kaikki korin linjat nousevat dynaamisesti perää kohti. Leveät lokasuojat, ovet ja kyljet ovat atleettisen ulkonevat. Erittäin matala ja leveä C-pilari sekä leveät, ulkonevat lokasuojat tuovat mieleen alkuperäisen quattron 1980-luvulta. Ovet avataan kosketussensoreilla: ovi avautuu helposti valittuun avauskulmaan heti kun kosketetaan joko B- tai C-pilarin sensoria. Erittäin matalaa takaikkunaa varjostaa pitkä kattospoileri. Takaikkunan alla oleva spoileri rajaa tavaratilan luukun erottuvasti. Koko perän leveyden mittainen valokuvio ja dynaamiset suuntavilkut antavat autolle omaleimaisen piirteen. Alkuperäisestä quattrosta tuttua on myös rekisterikilven sijainti mustassa listassa valojen välissä.

Luksus-lounge neljälle ja uudet kosketusnäytöt

Audi Q8 sport -konseptiauton urheilulliset etuistuimet ja erilliset takaistuimet tarjoavat ylellistä tilaa neljälle henkilölle ja matkatavaroille. Tavaratilan koko on 630 litraa. Ohjauspaneelin keskeiset hallinta- ja näyttöpinnat on integroitu alumiinilla kehystettyyn kiiltävän mustaan alustaan. Näytön ollessa pois päältä se sulautuu lähes näkymättömäksi auton sisustukseen. Audi Q8 sport -konseptiautossa on uraauurtava hallinta- ja näyttökonsepti, jossa pääosa tiedoista ja komennoista välitetään kosketusnäyttöjen, uuden virtuaalisen mittariston ja head-up display -tuulilasinäytön kautta.

Head-up display -tuulilasinäyttö heijastaa tärkeitä tietoja tuulilasiin suoraan kuljettajan näkökenttään ja liittää ne saumattomasti todelliseen näkymään. Esimerkiksi älykästä lisättyä todellisuutta käytetään sijoittamalla navigointinuoli tuulilasiin täsmälleen oikealle kohdalle. Myös kuljettajaa avustavien järjestelmien ilmoitukset yhdistyvät todelliseen näkymään.

Audi virtual cockpit eli virtuaalinen mittaristo on tulevaisuudessa entistä dynaamisempi ja paremman resoluution (1920 x 720 pikseliä) ansiosta yksityiskohdat ovat tarkempia. ”Auto”-näyttötilassa 12,3 tuuman TFT-näyttö tarjoaa runsaasti tilaa kartoille, listoille ja erilaisille lisätiedoille. Kartta visualisoi valitun reitin ja kun näyttöä zoomataan, näytetään nykyinen sijainti ja ympäristö kolmiulotteisena. Ohjauspyörään sijoitettujen painikkeiden avulla kuljettaja voi valita "performance"-tilan, jossa nopeus- ja tehomittarin osoittimet näkyvät kolmiulotteisina.

Muut Audi Q8 sport -konseptiauton näytöt ovat kosketusnäyttöjä. Kosketusnäyttöjen avulla on onnistuttu myös vähentämään erilaisten painikkeiden, vipujen ja kytkinten määrää, minkä ansiosta sisätilat näyttävät selkeämmiltä. Audi Q8 sport -konseptiauton uusimman sukupolven näyttöjen ja hallintajärjestelmien ansiosta kuljettaja on täysin uudella tavalla yhteydessä ympäristöönsä.