Uusi Audi A4 sai viisi tähteä Euro NCAP -testissä

• Huipputulos sekä aktiivisesta että passiivisesta turvallisuudesta
  • Audi pre sense city hätäjarrutustoiminnolla vakiovarusteena

Uusi Audi A4 on yksi luokkansa turvallisimmista autoista. Euro NCAP -konsortio palkitsi parhaalla viiden tähden tuloksella uuden Audi A4:n aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuudesta sekä jalankulkijaturvallisuudesta.

Lehdistötiedote 4.11.2015

Euro NCAP Advanced -erityispalkinnon uusi Audi A4 sai vakiovarusteena olevasta Multicollision -jatkotörmäyksenestojärjestelmästä ja lisävarusteena olevasta Audi pre sense basic -järjestelmästä. Multicollision -jatkotörmäyksenestojärjestelmä jarruttaa automaattisestikolaritilanteessa minimoiden törmäyksen vaikutusta ja jatkotörmäysten riskiä. Audi pre sense basic kiristää automaattisesti turvavöitä kolaritilanteen uhatessa ja sulkee ikkunat ja kattoluukun.

Uuden Audi A4:n turvallisuutta lisää myös vakiovarusteena oleva Audi pre sense city -järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa mahdollisesta kolaritilanteesta ja aloittaa automaattisen hätäjarrutuksen. Järjestelmä tarkkailee mahdollisia auton edessä olevia ajoneuvoja ja jalankulkijoita 85 km/h nopeuteen asti. Törmäysriskin uhatessa järjestelmä varoittaa kuljettajaa ensin visuaalisesti ja akustisesti, sitten jarrunykäyksellä. Mikäli kuljettaja ei vieläkään reagoi tilanteeseen, järjestelmä aloittaa hätäjarrutuksen.

Näiden lisäksi uudessa Audi A4:ssä on lukuisia muita kuljettajaa avustavia ja liikenneturvallisuutta lisääviä järjestelmiä, kuten törmäyksenestoavustin, kääntymisavustin ja poistumisvaroitin. Törmäyksenestoavustin avustaa kuljettajaa ohjaamaan edessä olevan esteen ohi ja välttämään törmäyksen. Kääntymisavustin valvoo vastaantulevaa liikennettä käännyttäessä alhaisella nopeudella vastaantulevan kaistan yli. Törmäystilanteen uhatessa järjestelmä jarruttaa auton tarvittaessa pysähdyksiin asti ja näin estää kääntymisen vastaantulevan ajoneuvon eteen. Poistumisvaroitin minimoi onnettomuusriskiä ovia avatessa. Punainen led-valo varoittaa ovea avattaessa, jos toinen tien käyttäjä lähestyy takaapäin.

Kansainvälinen Euro NCAP -organisaatio on perustettu vuonna 1997, ja siihen kuuluu Euroopan eri maiden liikenneministeriöiden, autoyhdistysten, vakuutusyhtiöiden ja kuluttajansuojajärjestöjen edustajia. Lyhenne NCAP tulee sanoista New Car Assessment Program; organisaatio tekee vuosittain laajat uusien ajoneuvojen kolariturvallisuustestit. Vuonna 2015 Euro NCAP -organisaatio tiukensi etu- ja sivutörmäysten kolariturvallisuusvaatimuksia, jotta ne vastaisivat todellisia onnettomuustilanteita vieläkin paremmin.

Audi on yksi maailman vanhimmista autovalmistajista. Se on aina edustanut huikeita visioita, innovatiivista osaamista ja edelläkävijyyttä, Audilla onkin myös pitkä ja erittäin menestyksekäs moottoriurheiluhistoria. Audin tunnuspiirteinä ovat ajattoman kaunis muotoilu sekä hienostuneisuus. Audi tarjoaa arvostetun saksalaisen insinööritaidon huippulaadun – se on kokemuksia, elämyksiä ja turvallisuutta. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat VV-Auto Group Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.