Uusi Audi A5 ja S5 Sportback esitellään Pariisin autonäyttelyssä

• Uusi ulkonäkö, enemmän tehokkuutta ja paljon tilaa
• Vaihtoehtoinen voimanlähde: Audi g-tron kulkee maakaasulla tai bensiinillä
• Voimapakkaus: Audi S5 Sportback – 354 hevosvoimaa ja 500 Nm vääntöä

Seitsemän vuotta ensiesittelyn jälkeen uusi, toisen sukupolven Audi A5 Sportback saa ensi-iltansa syyskuun lopussa Pariisin autonäyttelyssä. Tämä viisiovinen coupé yhdistää eleganssin, tunteisiin vetoavan designin käytännöllisyyteen ja yltäkylläiseen sisätilojen mukavuuteen. Urheilulliseen, mutta myös perhekäyttöön sopivaan autoon on saatavissa viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmät. Lisäksi tämä toisen sukupolven Audi A5 Sportback on varustettu täysin uudenlaisella jousituksella, huipputehokkailla moottoreilla ja innovatiivisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Uusi Audi A5 Sportback on saatavilla nyt myös g-tron-versiona, jonka polttoaineeksi käy joko maakaasu tai bensiini. Audi S5 Sportbackissa on puolestaan uusi kuusisylinterinen turbomoottori, jonka teho on 354 hevosvoimaa ja vääntömomentti 500 Nm.

Uusi Audi A5 Sportback on entistä urheilullisempi ja terävälinjaisempi. Kasvanut akseliväli, korin lyhyet ylitykset ja pitkä konepelti korostavat tämän viisiovisen coupén dynaamista ulkonäköä. Kolmiulotteinen Singleframe-säleikkö on merkittävästi matalampi ja leveämpi kuin edeltäjässään. Auton muotoilussa on kuitenkin edelleen selkeästi tunnistettavissa Audi quattro DNA.

Uusi Audi A5 Sportback on kasvanut sisätiloiltaan merkittävästi. Uuden Audi A5 Sportbackin akseliväli on 2,824 mm, sisämitta on kasvanut 17 mm, hartialinja sekä kuljettajalla että etuistuimen matkustajalla on kasvanut 11 mm ja takaistuimella jalkatilaa on tullut lisää jopa 24 mm. Luokkansa suurimman tavaratilan koko on 480 litraa ja takaistuinten selkänojat alas kaadettuina jopa 1 300 litraa.

Audi A5 Sportbackiin on saatavilla virtuaalinen mittaristo. Uuden MMI-järjestelmän toimintalogiikka on samanlainen kuin älypuhelimessa, sisältäen vapaan tekstinsyöttötoiminnon ja parannetun puheohjauksen. Tarjolla on myös uusia liitettävyys- ja viihdepalveluita, kuten Audi connect safety&service -järjestelmä, joka mahdollistaa automaattisen hätäpuhelun onnettomuustilanteessa ja liikkumisturvapalvelun. Audi MMI connect -applikaation avulla voi esimerkiksi lukita ja avata auton ovet sekä tarkistaa mihin auto on pysäköity. Audi smartphone interface on yhteensopiva Apple Car Play ja Android Auto* -järjestelmien kanssa mahdollistaen älypuhelimen saumattoman liittämisen autoon. Qi-standardin mukaisten puhelimien langaton lataaminen on nyt myös mahdollista Audi phone boxin kautta.

Uuteen Audi A5 Sportbackiin on tarjolla laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka ovat joko kokonaan tai kattavasti uudistettu. Ennakoiva taloudellisuusavustin auttaa kuljettajaa säästämään polttoainetta, Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti ja adaptiivinen vakionopeussäädin Stop&Go -toiminnolla sekä ruuhka-avustimella helpottavat myös ajamista. Uusia turvallisuutta parantavia järjestelmiä ovat esimerkiksi Park assist -pysäköintiavustin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, poistumisvaroitin, törmäyksenestoavustin ja kääntymisavustin sekä Audi pre sense -järjestelmät ja kamerapohjainen liikennemerkkientunnistus.

Uuteen Audi A5 Sportbackiin on valittavissa kaksi TFSI bensiinimoottoria ja kolme TDI dieselmoottoria. Moottorien tehot ovat kasvaneet huomattavasti ja ne ovat nyt 140 kW (190 hv) ja 210 kW (286 hv) välissä. Edelliseen malliin verrattuna polttoaineen kulutus on laskenut 22 %, kun taas suorituskyky on kasvanut jopa 17 %. Uusi Audi A5 Sportback on saatavilla myös g-tron-versiona, jonka 2,0 TSI bensiinimoottori tuottaa tehoa 125 kW (170 hv) – polttoaineena siinä voi käyttää joko maakaasua tai bensiiniä.

Vaihteistoina on valittavissa kuusiportainen manuaalivaihteisto, seitsemänportainen S tronic -automaattivaihteisto tai kahdeksanportainen Tiptronic-automaattivaihteisto. Moottorivaihtoehdon mukaan uusi Audi A5 Sportback on saatavana joko etuvetoisena tai quattro-nelivetona. Audi S5 Sportbackin uudelleen kehitetty 3,0 TFSI -bensiinimoottori on omassa luokassaan. Tämän V6-moottorin teholukema 260 kW (354 hv) vakuuttaa, se kiihtyy 0–100 km/h 4,7 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h. Audi A5 ja S5

Sportback saapuvat Euroopan markkinoille alkuvuodesta 2017. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

* Anroid Auto on käyttövalmis heti, kun sovellus on ladattavissa Googlen Suomen sovelluskaupassa.