Uusi Audi RS 5 Coupé sai hinnat

• Audi RS 5 Coupé yhdistää kauneuden ja käytännöllisyyden
• Tehokas ja suorituskykyinen V6-biturbo 600 Nm väännöllä
• Audi Sportin johtaja Winkelmann: ”Enemmän suorituskykyä yhdistettynä suurempaan tehokkuuteen.”

Uusi Audi RS 5 Coupé on ensimmäinen uuden RS-muotoilukielen Audi Sport -malli. Auton 2,9 TFSI turbomoottori tuottaa 331 kW tehoa ja 600 Nm vääntöä. Vakiona oleva quattro-neliveto jakaa voimaa kaikille neljälle pyörälle.

”Uusi erittäin suorituskykyinen Audi RS 5 Coupé yhdistää elegantin kauneuden jokapäiväiseen käytettävyyteen.  Auton V6-biturbomoottori on kehitetty täysin uudelleen ja se tuottaa merkittävästi enemmän suorituskykyä yhdistettynä suurempaan tehokkuuteen,” kertoo Audi Sport GmbH:n toimitusjohtaja Stephan Winkelmann.

Audi RS 5 Coupén suunnittelijat saivat inspiraationsa Audi 90 quattro IMSA GTO -mallista. RS 5 Coupén etuosan massiiviset ilmanottoaukot yhdistettynä hunajakennomaiseen rakenteeseen ovat tyypillisiä RS-malleille. Verrattuna Audi A5 -mallistoon Singleframe-etusäleikkö on Audi RS 5 -mallissa selkeästi leveämpi ja matalampi. Ajovalojen vieressä on erilliset ilmanottoaukot. Ulkonevat pyöräkotelot korostavat quattro-muotoilua.

Mallin urheilullisuutta korostavat myös tunnusmerkillinen RS-diffuusori, ovaalinmuotoiset pakoputkien päät ja takaspoileri. Audi RS 5 -mallissa on vakiona 19” alumiinivanteet ja lisävarusteena on saatavilla myös 20” alumiinivanteita. Carbon hiilikuitu -ulkonäköpaketit sekä musta optiikka -ulkonäköpaketti tarjoavat lisää muunneltavuusvaihtoehtoja. Uusi Audi RS 5 Coupé on 4 723 mm pitkä, joka on 74 mm pidempi kuin edeltävä malli.

Täysin uusi 2,9 TFSI 331 kW V6-biturbomoottori tarjoaa enemmän voimaa ja tehokkuutta sekä vertaansa vailla olevan RS-äänimaailman. Kierrosnopeusalueella 1 900–5 000 uusi Audi RS 5 tarjoaa 600 Nm vääntöä, joka on 170 Nm enemmän kuin edeltävässä moottorissa. Tämä Audi A5 -perheen huippumalli kiihtyy 0–100 km/h 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena huippunopeus on mahdollista kasvattaa 280 km/h.  NEDC-ajosyklin mukaan RS 5 -mallin kulutus on 8,7 l/100 km, mikä vastaa 197 g/km CO2-päästöä. Toinen tehokkuutta lisäävä tekijä on uuden Audi RS 5 Coupén merkittävästi keventynyt paino. Auto painaa nyt 1 655 kg ollen siten 60 kg kevyempi kuin edeltävä malli.

Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja quattro-neliveto takaavat urheilullisen ajokokemuksen. Voima jaetaan akseleille epäsymmetrisesti 40:60 suhteessa. Suomessa on lisäksi vakiona aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä, joka jakaa aktiivisesti voimaa takapyörien välillä. Tällä taataan optimaalinen veto sekä paras mahdollinen turvallisuus. Audi RS 5 -mallissa on uudistettu viisipistetuettu jousitus etuakselilla. Taka-akselin jousitus on toteutettu nyt uudella viisipistetuennalla, joka korvaa edellisessä mallissa käytetyn trapedsoidijousituksen. Audi Sport tarjoaa lisävarusteena Dynamic Ride Control (DRC) -erikoisurheilualustan, keraamiset etujarrulevyt ja dynaamisen RS-ohjauksen.

Audi RS 5 Coupé -mallin vakiovarusteluun kuuluvat mustat, Alcantara/nahkaverhoillut RS-urheiluistuimet, joiden selkänojissa on RS-logot. Lisävarusteena istuimet on saatavilla nappanahkaverhoiltuna ”hunajakenno”-tikkauksella. Nahalla päällystetty RS-monitoimiurheiluohjauspyörä on alaosastaan tasainen. Lisävarusteena saatavilla oleva Audi virtuaalinen mittaristo näyttää tietoa muun muassa rengaspaineista, vääntömomentista ja g-voimista.

Audi RS 5 Coupén Audi smartphone interface -liitäntä tukee Apple Car Play- ja Android Auto -sovelluksia. Tietyt sovellukset, kuten puhelimen, navigaattori ja suoratoistopalvelut, näkyvät siten suoraan MMI-näytöllä. Audi phone box puolestaan lataa älypuhelimen induktiivisesti Qi-standardin mukaan, yhdistää sen langattomasti auton antenniin ja varmistaa näin ihanteellisen signaalin vastaanoton laadun. Saatavilla on myös laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten esimerkiksi Teknologia-paketti ”Tour”, johon kuuluvat Audi adaptive cruise control -järjestelmä Stop&Go-toiminnolla sisältäen ruuhka-avustimen, Audi pre sense -järjestelmä eteen sisältäen törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen, Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti, nopeusrajoitustunnistin ja ennakoiva taloudellisuusavustin.

Audi RS 5 Coupén hinnasto ja lisävarustehinnasto: http://bit.ly/AudiRS5CoupéHinnat

Audi on yksi maailman vanhimmista autovalmistajista. Se on aina edustanut huikeita visioita, innovatiivista osaamista ja edelläkävijyyttä, Audilla onkin myös pitkä ja erittäin menestyksekäs moottoriurheiluhistoria. Audin tunnuspiirteinä ovat ajattoman kaunis muotoilu sekä hienostuneisuus. Audi tarjoaa arvostetun saksalaisen insinööritaidon huippulaadun – se on kokemuksia, elämyksiä ja turvallisuutta. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat VV-Auto Group Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.