Luna House Tekesin Energiatehokkaat ratkaisut -julkaisuun

Lehdistötiedote 14.2.2013

Aulis Lundell Oy:n valmistama ekotalomallisto Luna House on mukana Tekesin joulukuussa 2012 julkaisemassa Energiatehokkaat ratkaisut -teoksessa. Energiatehokkaat ratkaisut -julkaisu vetää yhteen Tekesin rakennetun ympäristön ohjelmien (Kestävä yhdyskunta, Tila, Rakennettu ympäristö) kiinteistöjen energiatehokkuuteen liittyvien projektien tuloksia. Hankkeissa on kehitetty ratkaisuja energiatehokkaaseen rakentamiseen ja korjaamiseen sekä uusiutuvan energiantuotannon integroimiseen rakennettuun ympäristöön.

Tekesin julkaisussa todetaan, että Luna House -pientalokonsepti vastaa tulevaisuuden kiristyviin energiavaatimuksiin ja modernin asukkaan asumistarpeisiin. Konsepti koostuu avaimet käteen -toimitettavista, energiaa säästävistä omakotitalosta ja täydentävistä energiataloudelliseen asumiseen liittyvistä palveluista.

Julkaisu löytyy osoitteesta http://www.tekes.fi/u/Tekes_Energiatehokkaat_ratkaisut.pdf

Luna -mallisto koostuu kompakteista ja avarasti suunnitelluista 96–191,5 neliömetrin kokoisista taloista. Luna -malliston taloissa arkkitehtuuri mukailee pohjoismaista kauneuskäsitystä. Talojen muotokieli edustaa modernia ja pelkistettyä tyyliä, jossa asukas päättää ilmeestä sisustuksellaan.

Luna Zero -malliston talot ovat erittäin energiatehokkaita. Talojen suunnittelu ja tekniset ratkaisut vievät suomalaista omakotitaloasumista kohti nollaenergiatasoa. Nollaenergiatalolla tarkoitetaan rakennusta, joka tuottaa vuodessa saman määrän energiaa kuin kuluttaa. Luna Zero -malliston taloissa on muun muassa laaja etelään suunnattu kattolape, joka voidaan varustaa aurinkopaneelein. Talon rakenteiden hyvä lämmöneristyskyky ja ilmatiiviys lisäävät energiatehokkuutta merkittävästi.

Pinta-alaltaan 128 m2:n Luna House -talon energiankulutus varaavalla sähkölämmityksellä on noin 16 000 kWh vuodessa. Kulutuksesta laitesähkön osuus on 20–30 prosenttia ja lämmitettävän käyttöveden 15–25 prosenttia. Luna Zero -mallisto täyttää vuonna 2020 vaadittavan nollaenergiatason.

”Luna House -omakotitalot uudistavat pientalomarkkinoita Suomessa. Muunneltava pohjaratkaisu jakaa tilaa oivaltavasti ja muuttuvien tarpeiden mukaan. On mullistava uutuus, että jopa keittiön paikkaa voi vaihtaa valmiissa talossa. Annamme mahdollisuuden toteuttaa unelmien energiatehokkaan talon helpolla palvelukonseptillamme”, Aulis Lundell Oy:n toimitusjohtaja Leena Lundell-Pendov sanoo.

Lisätietoja medialle:
Leena Lundell-Pendov, Aulis Lundell Oy, puh. 044 522 3054, leena.lundell-pendov@aulislundell.fi

Luna House -tuotetiedot ja myynti:
Lundell Luna House Oy, puh. 044 035 7540, lunahouse@aulislundell.fi, www.lunahouse.fi

Aulis Lundell Oy on erikoistunut rullamuovaustekniikalla valmistettavien kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja markkinointiin sekä profiilien, pientaloelementtien ja perustuselementtien valmistamiseen. Yhtiömme on yksityinen perheyritys ja olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle kuumasinkitystä teräslevystä rullamuovaamalla valmistettuja LUNDELL-PROFILE-tuotteita jo vuodesta 1980. Liune Door -liukuovielementtien valmistamisen rakennusliikkeille ja pienrakentajille aloitimme vuonna 2007. Uusin liiketoiminta-alueemme on Luna House -pientaloelementtien valmistaminen. Yhtiön päämarkkina-alue on kotimaa. Toimimme hyvien liikenneyhteyksien varrella Lohjalla Länsi-Uudellamaalla. www.aulislundell.fi