Aurinkomatkojen suosituin syyslomakohde sijaitsee Kreetalla

Suomen kolea kesä näkyy Aurinkomatkoilla syys- ja talvilomien aikaan sijoittuvien lomamatkojen voimakkaasti kasvaneena myyntinä.

Syyslomat sijoittuvat tänä vuonna lokakuun puolivälin molemmin puolin. Aurinkomatkojen syyslomakohteiden TOP 5:sta selviää, että Suomesta lähdetään syyslomalla hakemaan aurinkoa ja lämpöä.

1. Kreikka, Kreeta, Hania

Hania on monipuolinen ja etenkin lapsiperheiden suosima lomakohde. Hanian kaupungissa on nähtävyyksiä, ostosmahdollisuuksia ja viehättävä Vanhakaupunki. Kaupungin länsipuolella sijaitsevissa kylissä Kato Staloksessa ja Agia Marinassa on aitoa kreetalaista tunnelmaa, Geranissa ja Malemessa nautitaan rantaelämästä. Plataniaksessa puolestaan riittää huvituksia pikkutunneille asti.

2. Turkki, Alanya

Alanyassa on helppo lomailla, sillä rantoja riittää, palvelut pelaavat ja lapsille on runsaasti tekemistä. Useissa hotelleissa on lasten uima-altaat ja vesipuistoja on paljon. Alanya on myös shoppailijan ja bilettäjän paratiisi.

3. Kreikka, Rodos

Rodoksen saari on yhtä aikaa nostalginen ja moderni lomakohde. Rodoksella on upeita rantoja, paikallista kaupunkielämää ja pikkukylien tavernoita. Rodoksen Vanhakaupunki on Unescon maailmanperintökohde, johon palataan mielellään vuosi toisensa jälkeen. Rodoksen itärannikolla sijaitseva valkoisena hohtava Lindos lumoaa kävijät niin ikään jokaisella käynnillä.

4. Kanariansaaret, Gran Canaria, Playa del Ingles

Kuusi kilometriä samettista hiekkarantaa houkuttelee Playa del Inglésiin rantaelämän ja menevän lomailun ystäviä. Kohde sopii myös pienemmällä budjetilla reissaavalle. Tekemistä Playa del Inglésistä löytyy ympäri vuorokauden ja lukuisat ravintolat tarjoilevat aterioita Manner-Espanjasta maailman keittiöihin.

5. Kanariansaaret, Teneriffa, Costa Adeje

Costa Adeje on rauhallinen, hyvin hoidettu ja kompakti lomakohde. Rento lepoloma onnistuu laavahiekkarannoilla. Iltaisin herkutellaan rantabulevardin ravintoloissa. Lapsille on tarjolla kolme teemapuistoa ja Aqualand-vesipuisto.

Syyslomaviikkojen matkat ovat lähes loppuunmyytyjä, mutta jos on mahdollista joustaa päivämääristä ja lähteä matkaan keskellä syyslomaviikkoa, niin matkoja löytyy vielä esimerkiksi Rodokselle ja Kreetalle.

Edullisinta on matkustaa lomasesonkien ulkopuolella ja syksyn edullisimmat lomat löytyvät Turkista, jossa lomakausi jatkuu lokakuun lopulle. Syksyllä Turkissa korostuu erityisesti golflomien kysyntä. Lokakuussa kysyntä suuntautuu myös Kanariansaarille, jossa alkaa talven lomakausi.

Kanariansaaret on edelleen suurin ja suosituin lomakohde. Muita talven suosittuja lomakohteita ovat Kuuba, Dubai ja Vietnam.

Aikaisempina vuosina lomamatkoja on ostettu hyvinkin lähellä lähtöpäivää, mutta nyt lomia suunnitellaan ja matkoja ostetaan jo hyvissä ajoin. Varaustrendin muuttuminen näkyy siten, että äkkilähtöjä on tänä vuonna tarjolla selvästi viime vuotta vähemmän.

Etenkin talven kaukolomat kannattaa varata ajoissa, koska suosituimmat lähdöt alkavat täyttyä. Jos matkustaa isomman seurueen kanssa, kannattaa olla ajoissa liikenteessä, koska isommat huonetyypit kuten perhehuoneet myydään loppuun nopeasti.