Lasten suusta kuulee totuuden

Aurinkomatkat kehittää lapsiperheiden lomia lasten ehdoilla

Aurinkomatkat etsi toukokuun lopussa sosiaalisen median avulla vanhempia, joilla on 0-14-vuotiaita lapsia ja intoa kehittää lomakokemuksia. Tutkimuksessa vanhemmat pääsivät verkon välityksellä kertomaan lomatoiveista ja asioista, joita he arvostavat lasten kanssa lomaillessa.

Onnistuneen perheloman paras mittari on lasten hymyjen leveys. Perhelomat ovat yhteistä aikaa, jolloin loman pitää sujua vaivatta.

157 henkilöä eri puolelta Suomea ilmoitti halukkuutensa osallistua tutkimukseen, ja kesäkuun alussa heistä 30 valittiin mukaan kehittämään Aurinkomatkojen lapsiperheille suunnattuja palveluita. Lapsia tutkimuksessa oli mukana 32. Vanhemmat saivat mahdollisuuden leikkiä Aurinkomatkojen tuotekehittelijää ja ideoida palveluita ja toimintaa, joita he pitävät tärkeinä lasten kanssa lomaillessa.

Joukkoon valittiin mahdollisimman erilaisia matkaseurueita, sillä loma lasten kanssa muotoutuu myös sen mukaan ketä muita seurueeseen kuuluu: kahden vanhemman kanssa, yhden vanhemman kanssa, isovanhempien kanssa tai ystäväperheen kanssa.

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa vanhemmat haastattelivat lapsia aiheesta maailman paras loma. Haastattelun tulokset he raportoivat sanoin, kuvin ja videon avulla.

Toisessa vaiheessa vanhemmat jakoivat verkossa ajatuksiaan lomista lasten ehdoilla muiden osallistujien kanssa.

Aurinkomatkat toteutti tutkimuksen yhteistyössä asiakasymmärrystoimisto Kopla Helsingin kanssa. Näin lapset evästivät Aurinkomatkoja lomien kehittämisessä.

Mikä on lomalla parasta?

Kaiken ikäisten lasten mielestä parasta lomassa on uiminen. Lasten 0-6v. lomatoiveisiin kuuluivat myös käynnit leikki-, huvi- ja vesipuistossa. Lomalla haluttiin lisäksi leikkiä äidin kanssa hippaa ja uimakilpailua. Hieman vanhemmat lapset (7-14v.) toivoivat lomalta hyvää säätä, erilaisia ruokia ja mahdollisuutta harrastaa liikuntaa.

”Shoppaileminen on kivaa, semmosissa kunnon kaupoissa, ei rantakaupoissa. Kaupungilla kuljeskelu on kivaa ja seikkaileminen erikoisissa paikoissa. Joku linna tai rauniot, joita voi tutkia. Lomalla pitää saada nukkua pitkään."

Millainen on tosi kiva hotellialue?

Hyvän hotellialueen suhteen oltiin melko yksimielisiä, uima-allas on oltava!  Lasten 0-6v. lempihotelleissa oli isot sängyt ja leikkipaikat ja joskus karkkia tyynyn alla. Lapset 7-14v. toivoivat hotellilta mm. uimakoulua, wifiä, biljardipöytää ja jätskibaaria. Pienemmät lapset arvostivat myös piirustusvälineitä ja liukumäkiä, isommat lapset temppurataa, pelejä ja kirjoja.

”Siellä pitäisi olla playstation/xbox, kirjoja, lehtiä, piirustusvälineet, telkkari, musiikkia, pöytälätkä. Kiva pelata ja lukea jos ei jaksa enää uida.”

Mikä on parasta ruokaa lomalla?

Jäätelö oli lomaherkkujen kiistaton kuningas! Lasten 0-6v. lempiruokia olivat spagetti, pizza, ranskalaiset perunat ja hampurilaiset. Lapset 7-14v. toivoivat lettuja, suklaamuroja, lihapullia, tuoreita hedelmiä, salaattia ja croisantteja.

”Hotellissa syön aamulla Croisantteja, tuoremehua, kaakaota, puuroa, hedelmiä ja vihanneksia. Leipää kananmunaa ja vohveleitakin. Tykkään syödä terveellisesti ja herkutellakin paljon.”

Mitä toivoisit saavasi ennen lomaa?

Molemmissa ikäryhmissä lapset halusivat ennen lomaa nähdä kuvia lomakohteesta ja hotellista. Nuoremmat lapset toivoivat myös väritystehtäviä ja pieniä tervetuliaislahjoja. Vanhemmat lapset toivoivat videoita, matkapäiväkirjoja ja aurinkolaseja.

”Sellaisen pienen pinkin delfiini-uimalelun, 20 cm kokoisen. Ja sellaisen eteläpäiväkirjan.”

Aurinkomatkat on valinnut tuotevalikoimaansa lapsiperheiden makuun sopivia hotelleja, retkiä ja kohteita, joissa on paljon puuhaa perheen pienille, aktiviteettia isommille lapsille, rentoutumista aikuisille ja tietysti uusia yhteisiä muistoja koko perheelle.

Kesäkuun lomamatkat ovat lähes loppuunmyytyjä, mutta heinä-elokuulle on vielä jonkin verran tilaa myös lapsiperheiden suosituissa lomakohteissa ja hotelleissa. Lapsiperheiden suosimien hotellien TOP5 tänä kesänä:

1) Kreikka, Kreeta, Maleme Imperial http://www.aurinkomatkat.fi/kreikka/hania-kreeta/maleme-imperial-maleme

2) Kreikka, Rodos, Ixia - Avra Beach http://www.aurinkomatkat.fi/kreikka/ixia-rodos/avra-beach

3) Turkki, Marmaris - Grand Yazici Club Turban http://www.aurinkomatkat.fi/turkki/marmaris/grand-yazici-club-turban

4) Italia, Sisilia, Cefalu - Acacia Resort http://www.aurinkomatkat.fi/italia/cefalu-sisilia/acacia-resort

5) Kroatia, Sibenik - Ivan http://www.aurinkomatkat.fi/kroatia/sibenik/ivan?modelCode=SIB