Valmismatkan valtti on asiantunteva opas

Suomenkielinen opaspalvelu koetaan lomalla merkitykselliseksi, sillä vaikka valmismatka on turvallinen vaihtoehto, niin esimerkiksi poikkeustilanteissa asioiminen omalla äidinkielellä on tärkeää.

Aurinkomatkat on ainoa täysin suomalainen matkanjärjestäjä ja lomakohteissa työskentelevät oppaat ovat suomenkielisiä.

– Lomalla voi tapahtua yllätyksiä, esimerkiksi sairastumisia, luonnonkatastrofeja tai kohdemaan poliittiseen tilanteeseen liittyviä konflikteja, jolloin suomenkielinen palvelu on isossa roolissa, sanoo Aurinkomatkojen lomakohteissa reilut 25 vuotta työskennellyt Katja Vuori-Ramirez.

Suomenkieliset oppaat osaavat myös lukea suomalaisen lomailijan toiveita.

– Meillä on hyvä käsitys siitä, mitä suomalaiset lomaltaan haluavat ja millaisista asioista he ovat kiinnostuneita. Vuosien varrella on karttunut myös ymmärrys siitä, kuinka erilaisia asiakasryhmiä voi parhaiten palvella. Esimerkiksi lapsiperheillä, kaveriporukoilla ja yksinmatkustavilla lomalaisilla on hyvin erilaiset toiveet loman suhteen.

Lomakohteissa oppaiden tehtävä on varmistaa, että jokaisen loma sujuu toiveiden mukaisesti ja että lomailu on mahdollisimman helppoa.

– Saamme kysymyksiä aivan laidasta laitaan. Joku haluaa tietää missä voi nähdä paikallisia jalkapallo-otteluita tai kannattaako kylän poptähden konserttiin varata illaksi liput. Paljon kysytään myös kohdemaan politiikasta ja paikallisten asukkaiden arjesta, sillä Suomen ja lomamaan olojen vertailu kiinnostaa monia.

Lomalla ollessa netistä voi toki hakea tietoa lomakohteesta, mutta lomalaisten mielestä oppaiden tekemä tiedon seulonta tekee lomailun helpoksi.

– Se juuri on valmismatkan idea. Me kartoitamme lomalaisille valmiiksi sopivia aktiviteetteja lomaunelman täydentämiseksi.

Aurinkomatkoilla on kesäkaudella 82 opasta, jotka toimivat useissa lomakohteissa 10 eri maassa. Myös asiakaspalvelukanavia on runsaasti.

– Palvelemme lomalaisia kasvotusten hotellitapaamisilla ja palvelutoimistoilla sekä puhelimitse 24/7 käytössä olevalla Aurinkolinjalla. Myös sosiaalisessa mediassa Facebook, Twitter ja WhatsUpp ovat ahkerassa käytössä asiakkaita palvellessa.

Aurinkomatkojen asiakastutkimuksissa oppaiden palvelua seurataan tarkasti, sillä oppaiden työllä on suuri merkitys lomaan onnistumiseen. Opaspalvelu saa asiakkailta runsaasti kiitosta, mikä näkyy palvelun kokonaisarvosanassa, joka on kiitettävä.