80 vuotta etuvetoa – Citroën Traction Avant

Citroën Traction Avant, jonka nimikin tarkoittaa nimenomaan etuvetoa, esiteltiin yleisölle Pariisissa 18.huhtikuuta 1934. Sen konsepti oli aivan uusi ja uraauurtava: itsekantavalla korilla varustettu etuvetoinen auto. Citroën Traction Avant oli samalla maailman ensimmäinen suursarjatuotantoon yltänyt etuvetoinen auto. Yhteensä 759 000 autoa rullasi ulos tuotantolinjoilta vuosien 1934 – 1957 välisenä aikana.

Nykyisin autotuotannon standardiksi asettuneella itsekantavalla korirakenteella saavutettiin lukuisia etuja. Se oli huomattavasti tuohon aikaan tavanomaista, erillisrunkoista rakennetta kevyempi ja sillä saatiin autosta matalampi. Sisätilat pystyttiin myös hyödyntämään paremmin matkustajien tarpeisiin, kun lattian alle ei tarvinnut sijoittaa kardaaniakselia ja runkopalkkeja.

Etuvedon ja itsekantavan korirakenteen lisäksi Citroën Traction Avantin erityispiirteisiin kuuluivat hydrauliset jarrut kaikissa pyörissä.

Täysin puhtaalta pöydältä

Autotehtailija Andre Citroën halusi tuoda markkinoille uuden automallin, jonka suunnittelun kehyksiksi hän antoi ytimekkäät ohjeet: ”mallistoomme tarvitaan etuvetoinen auto, jonka tulee olla vähintään nelipaikkainen ja se saa painaa enintään 850 kiloa. Moottorin tulee olla pieni, mutta silti riittävän taloudellinen ja voimakas saavuttaakseen 100 km/h tuntinopeuden”.

Auton suunnittelusta päävastuun kantoivat Andre Citroënin luottosuunnittelijoiksi tämän mallin myötä nousseet André Lefécre ja Flamino Bertoni. Tuloksena oli tuon ajan ylellistä kaarevaa muotoilutyyliä korostava Traction Avant, joka tunnetaan myös lempinimellä ”Gansteri-Citikka” viitaten sen 1920- luvun amerikkalaisia klassikkoja jäljitteleviin muotoihin. Traction Avant on esiintynyt merkittävässä osassa useissa elokuvissa, kuten James Bond-elokuva Salainen agentti 007 Istanbulissa ja The Sound Of Music. Elokuvien luomille mielikuville on hyvät perusteet, sillä useat toiminnassaan vauhdikasta ajoa ja ajo-ominaisuuksia painottaneet viralliset ja epäviralliset tahot mieltyivät Traction Avantin tarjoamiin ominaisuuksiin.

André Lefécre ja Flamino Bertoni loivat myöhemmin myös kaksi muuta menestynyttä automallia, Citroën 2CV:n ja Citroën DS:n.

759 000 autoa

Runsaan 22 vuoden aikana Citroën Traction Avant-malleja tuotettiin yhteensä 759 000 kappaletta. Valtaosa autoista tuotettiin Ranskassa (702 000 kpl), mutta merkittävää tuotantoa oli myös Belgiassa (31 000 kpl) ja Englannissa (26 000 kpl). Ensimmäinen auto esiteltiin lehdistölle Pariisissa 18.4 1934, ja viimeinen rullasi ulos tuotantolinjalta 25.7.1957.

Esillä Classic Motor Show-näyttelyssä Lahdessa

Traction Avantin merkkivuoden kunniaksi Citroenin suomalainen merkkikerho Automobile Citroen ry Finlande tuo Classic Motorshow’n osastolleen kaksi erilaista versiota pitkään eläneestä mallista. Classic Motor Show järjestetään Lahden Messukeskuksessa 3-4.5.2014.