CITROËN C4 AIRCROSS – energiatehokasta tyyliä citymaasturiluokkaan

Geneven kansainvälisen autonäyttelyn yhteydessä järjestettiin kysely näyttelyn kauneimmasta maailman ensiesittelyyn tuodusta uutuudesta. SUV kategorian kauneimmaksi valittiin Citroën C4 Aircross. Tyylillä on tekijänsä.

Pienipäästöiset moottorit takaavat luokassaan alhaiset CO2 – päästöt: 119 – 135 g/km

Ennakkomyynti alkaa heti – toimitukset asiakkaille alkavat syksyllä 2012

Citroën C4 Aircross on helposti tunnistettavissa Citroëniksi, joskin sen linjoihin on lisätty maasturin lihaksikkuutta. Suuri pyöräkoko – 16 tai18 tuumaa– parantaa maastokelpoisuutta, ja konepelti on muotoiltu siten, että se näkyy kuljettajan paikalta – tämäkin helpottaa ajamista maastossa. Lyhyet etu- ja takaylitykset korostavat C4 Aircrossin kompakteja ulkomittoja.

Keulassa on LED-huomiovalot, jotka on sijoitettu pystyriveinä ilmanottoaukkoihin. Sivuvilkut on yhdistetty ulkotaustapeileihin. Vanteiden ja takavalojen muotoilu on saanut vaikutteita Hypnos-konseptiautosta.

Terävä ja urheilullisen elegantti muotoilukonsepti on helposti aistittavissa myös auton sisätiloista, joissa on panostettu muotoon, viimeistelyyn ja materiaaleihin jonkinlaisen kuvitellun katumaasturi-ihanteen sijasta.

Ulkomuotoilun tavoin myös Citroën C4 Aircrossin matkustamo henkii laatua, joka saa ilmaisunsa katetussa mittaristossa, kojetaulua ympäröivässä ja oviverhoiluun saakka jatkuvassa pehmustemateriaalissa sekä himmeissä hopeansävyisissä yksityiskohdissa, joita on käytetty harkitusti.

Energiatehokkaat moottorit haastavat muut citymaasturit

Citroën C4 Aircross tulee markkinoille kahden moottorivaihtoehdon, yhden bensiini- ja yhden dieselmoottorin, voimin.

► Kompakti ja kevyt 1.6- litrainen bensiinimoottori tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden yhdistelmän. Painevaletusta alumiinista valmistettu sylinterilohko, muovinen venttiilikoneistonkansi ja kaksiseinämäinen, ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakosarja ovat vain eräitä uudessa moottorissa käytetyistä tekniikoista. Jatkuvasti muuttuvan imuventtiilien ajoituksen hyödyntäminen tarkoittaa, että polttonesteen ja ilman syötön ajoitus on optimaalinen kaikissa kuormitusolosuhteissa. Täysalumiinisen rakenteen ansiosta moottori ilman apulaitteita painaa vain 88 kiloa. Bensiinimoottorilla varustetun etuvetoisen Citroën C4 Aircross-mallin CO2 – päästö on vain 135 g/km.

►Dieselmoottorivaihtoehtona on useista muista Citroën-malleista tuttu FAP-hiukkassuodattimella varustettu 1.6-litrainen HDi115-moottori. Samaa PSA-yhtymän ja Ford Motor Companyn kanssa kehitettyä moottoria käyttävät laajasti omissa mallistoissaan myös Volvo ja Ford. Kevytmetallirakenteista moottoria ruokkii 1650 barin paineella toimiva Common Rail-polttoaineensyöttö ja säädettävillä turbiinin johdesiivillä varustettu Garret-pakokaasuahdin. Säädettävien johdesiipien ansiosta moottorin alakierrosvääntö ja kaasuun vastaavuus ovat perinteistä turboahtimen hukkaportilla varustettua tekniikkaa käyttävää moottoria selvästi paremmat. Suurin vääntömomentti, 270 Nm, on tarjolla tasaisesti kierroslukualueella 1750 – 2500 rpm. Ohitustilanteita varten moottorin ahtopainetta voidaan hetkellisesti lisätä arvoon 280 Nm Overboost-toiminnon kautta. Dieselmoottorilla varustetun etuvetoisen Citroën C4 Aircross- mallin päästö on vain 119 g /km, nelivetoisena vastaavasti 129 g/km.

Mikrohybridi

Tiesitkö, että kaupungissa autot käyvät käynnissä oloajastaan kolmasosan tyhjäkäynnillä?

Sen vuoksi Citroën lanseerasi innovatiivisen ja kaiken kaikkiaan ensimmäisen Stop & Start-järjestelmän jo vuonna 2004.

Nykyinen Citroënin dieselmoottoreissa käyttämä toisen sukupolven mikrohybriditeknologia on omassa luokassaan markkinoiden edistyksellisin: siinä on vain 7,5 kiloa painava STARS-käynnistingeneraattori sekä tehoelektroniikkayksikkö. Kehittyneen elektroniikan ansiosta ylimääräistä energiaa saadaan kerättyä talteen latauksenhallintajärjestelmä Volt Controlin avulla ja uusi 12 V 70 Ah -akku latautuu jarrutettaessa entistä nopeammin. Auton akun kunnosta huolehtii edistyksellinen e-booster- järjestelmä. Siinä 5 V - superkondensaattori ylläpitää auton jännitettä ja tehostaa käynnistingeneraattorille käynnistyksen yhteydessä virtaa syöttävää akkua.

Käynnistys tapahtuu käyttämällä latausgeneraattorin yhteyteen sijoitettua käynnistingeneraattoria ja pyöräyttämällä moottori käymään kampiakselin etupäästä hammashihnan välityksellä.

Tämän seurauksena käynnistykset tapahtuvat vain 400 millisekunnissa, mikä on kaksi kertaa nopeammin kuin avaimella tehtävässä uudelleenkäynnistyksessä ja 40 prosenttia nopeammin kuin tehostetulla käynnistinmoottorilla tehtävässä käynnistyksessä. Toisen sukupolven Stop&Start- järjestelmä tarjoaa kuljettajalle useita erilaisia etuja. Moottori käynnistyy uudelleen nopeasti, hiljaisesti ja sulavasti ja järjestelmä toimii nyt laajemmalla ulkolämpötila-alueella: jopa viidentoista pakkasasteen ja 30:n plusasteen välillä.

Kaiken lisäksi järjestelmä vähentää polttoaineenkulutusta kaupunkiajossa jopa 15 prosenttia. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä järjestelmän pois päältä koska tahansa.

Uuteen järjestelmään liittyviä patenttihakemuksia on tehty kaiken kaikkiaan yli 30.

Ennakoiva neliveto

Citroën C4 Aircross hyödyntää nelivetoversioissa optimoitua versiota Citroën C-Crosser-mallin elektronisesti ohjatusta 4WD-järjestelmästä, jossa kuljettaja voi valita kolmesta vetotilasta saadakseen mieltymyksiään tai ajo-olosuhteita vastaavan vedon. Taka-akselin yhteydessä on elektronisesti ohjattu kytkin, joka jakaa väännön optimaalisesti etu- ja taka-akselien kesken kaasuläpän asentoa, ajonopeutta ja tieolosuhteita koskevien anturitietojen sekä kuljettajan toiminnan perusteella:

-         2WD-tilassa (etuveto) voimaa välitetään vain etupyörille. Tämä takaa hyvät ajo-ominaisuudet kuivalla kesäkelillä ja pienemmän polttoaineen kulutuksen.

-         4WD AUTO -tilassa (ennakoiva neliveto) etu- ja takapyörien välistä vetosuhdetta säädellään automaattisesti, mikä helpottaa ajamista päällystämättömillä teillä ja/tai huonoissa tieolosuhteissa (vetosuhde etu- ja taka-akselin välillä vaihtelee välillä 98/2 ja 50/50).

-         4WD LOCK -tilassa takapyörille ohjataan noin puolitoista kertaa enemmän vääntöä kuin 4WD AUTO -tilassa, mikä parantaa pyörien pitoa huonokuntoisilla teillä ja auton juuttuessa kiinni. Vetosuhde vaihtelee välillä 40- 60 / 60 – 40, pyrkien säilyttämään suoraan ajettaessa vetosuhteen 50:50. Näin saavutetaan tehokas neliveto kaikilla pinnoilla ja kaikissa tilanteissa.

Auton vakautta on parannettu siirtämällä voimanjakoa enemmän takapyörien suuntaan 4WD AUTO- ja 4WD LOCK -tiloissa. Lisäksi parannettu kaarrejarrutuksen valvonta lisää pitoa, jos etupyörät eivät ole suorassa auton liiketilan muuttuessa. 4WD Lock-tilan käytöllä ei ole nopeusrajoitusta.

Nelivetojärjestelmän rakenne on kompakti ja kevyt, ja matalan viskositeetin öljyn käyttö jakovaihteistossa vähentää polttoaineen kulutusta. Vetotilan voi vaihtaa milloin vain ja missä auton liiketilassa tahansa.

Turvallisuus

Kaikkien uusien Citroën-autojen tavoin myös C4 Aircross-mallissa hyödynnetään turvakoria, joka parantaa huomattavasti turvallisuutta kaikenlaisissa törmäystilanteissa. Korirakenne vaimentaa hyvin tehokkaasti törmäysenergiaa perä- ja sivutörmäyksissä, minimoi korin muodonmuutokset, parantaa matkustajien turvallisuutta ja suojaa myös polttoainejärjestelmää peräänajoissa.

Lisäksi:

-         Sivupalkkien etuosien kokoon painuva rakenne minimoi vahingot hitaalla nopeudella tapahtuvissa etutörmäyksissä.

-         Kahdeksankulmaiset suorat etusivupalkit ja kolmihaarainen tukirakenne hajottavat etutörmäysenergian tehokkaasti, minimoivat ohjaamon painumisen kokoon ja suojaavat sisällä olijoita.

-         Korin sivu- ja takaosissa käytetään nyt erikoislujaa terästä runsashiilisen teräksen sijasta.

-         Korin jäykkyyttä on lisätty myös käyttämällä “Occupant cell ring reinforcement structure” -turvarakennetta. Kaikkien korin sivulla olevien aukkojen ympärille sijoitetut vahvikkeet minimoivat korin muodonmuutokset sivutörmäyksessä.

-         Myös tärinä- ja melutasojen pienentämiseksi on nähty paljon vaivaa, jotta pitemmätkin matkat sujuisivat mukavasti:

• Auton rakenteisiin on sijoitettu strategisesti melua eristäviä pehmusteita, ääntä absorboivia materiaaleja ja ääntä eristäviä seinämiä moottori- ja tiemelun pitämiseksi matkustamon ulkopuolella.
  • Ovet on tiivistetty kaksinkertaisesti (jokaisen oviaukon ympärillä on kaksi tiivistettä yhden sijasta).
  • Tärinän vaimennusta on tehostettu käyttämällä vaimentavia materiaaleja laajemmassa mittakaavassa, joten auton sisätilat ovat rauhalliset ja mukavat.

Citroën C4 Aircross-mallin matkustajien suojana on seitsemän turvatyynyt kattava paketti, joka sisältää myös kuljettajan polviturvatyynyn.

Käyttökelpoista tilaa

Suunnittelijat halusivat Citroën C4 Aircrossin matkustamosta mahdollisimman tilavan C-segmentin crossover-mallin kokonaismittojen puitteissa. Siksi siinä on pitkä 267 cm:n akseliväli.

C4 Aircrossin lantiolinjan korkeus on optimoitu, joten autoon ja siitä pois on helppo nousta. Korkean lantion ansiosta on saatu aikaan myös katumaasturille ominainen hallitseva (= turvallisempi) ajoasento ja siten parempi näkyvyys tielle.

Matkustajien lisäksi Citroën C4 Aircross tarjoaa reilusti tilaa myös matkatavaroille. Kompakteista mitoista ja lyhyestä takaylityksestä on saatu kaikki irti niin, että myös 442 litranvaratila on kilpailukykyinen muihin saman luokan autoihin verrattuna.

Avainsanat: