Citroën Cruise Crosser Geneven autonäyttelyssä; kuusipyöräinen muotoilututkielma kunnioittaa perinteitä

André Citroën järjesti ensimmäisen Saharan ylitysmatkan ankariin olosuhteisiin muokatuilla autoilla vuonna 1922. Espera Sbarro -muotoilukoulun Cruise Crosser Citroënin uutuusmaasturi C-Crosserista vie ajatukset huimiin seikkailuihin.

Citroën tuli tutuksi pitkistä autovaelluksista vaativissa olosuhteissa viime vuosisadan alkupuolella. Vuoden 1922 Saharan ylitystä seurasivat Afrikan ja Aasian asuttamattomille alueille suuntautuneet Croisière Noire (Musta tutkimusmatka) vuonna 1924 ja Croisière Jaune (Keltainen tutkimusmatka) vuonna 1931. Autoina olivat äärimmäisiin olosuhteisiin muokatut Citroënit, jotka olivat etenemiskyvyn maksimoimiseksi varustettu muun muassa kolmella akselilla.

Geneven autonäyttelyssä on esillä muotoilukoulu Espera Sbarron ja Citroënin muotoiluosaston yhteistyönä tekemä perinteitä kunnioittava, mutta moderni muunnelma Citroën C-Crosserista. Näyttävän oranssiksi maalattu auto on varustettu yhdellä etu- ja kahdella taka-akselilla, jotta se pystyy etenemään upottavimmassakin hiekassa tai lumessa sekä raaoissa kivikoissa. Auto on normaalisti nelivetoinen, mutta kuljettaja voi aktivoida kolmannen akselin parasta mahdollista pitoa tarvittaessa. Autossa on lisäksi renkaiden alle laitettavat hiekkalaudat, joiden avulla auton saa tarvittaessa irti pahimmista paikoista.

Etenemiskykyä ei ole saavutettu ympäristön kustannuksella. Auton voimanlähteenä on diesel-hybridimoottori, jonka CO2-päästöt ovat erittäin alhaisella tasolla. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä Cruise Crosserin toimimaan myös pelkällä sähkömoottorilla, jolloin päästöjä ei tule lainkaan. Tuolloin moottorin voima välittyy takimmaiselle akselille.

Citroën Cruise Crosserin tunnistaa helposti tuotantomalli C-Crosserin muunnelmaksi keulasta katsottuna. Muotoilullisia yksityiskohtia on kuitenkin korostettu kromikoristein sekä näyttävin musta-oranssein maalauksin. Auton takaosassa on avolava, jonne on helppo kuormata matkalla tarvittavia tavaroita teltoista lapioihin. Lavalle on käännettävissä myös kolmas penkkirivi.

Cruise Crosserin väriteema jatkuu sisätilojen verhoilussa. Istuinten reunat, kojelauta ja ovipaneelit ovat kirkkaan oranssit tuovat autolle raikkaan ilmeen. Ensimmäisen ja toisen rivin istuimet on verhoiltu nahalle, mikä antaa seikkailumatkallekin ripauksen ylellisyyttä. Viihtyisyyttä pitkillä matkoilla parantavat myös navigointijärjestelmä sekä DVD-soitin.

Citroën Cruise Crosser on esillä Geneven autonäyttelyssä Espera Sbarron osastolla hallissa 2.

Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia..

Auto-Bon Oy maahantuo, markkinoi ja myy jälleenmyyjäverkostonsa välityksellä Citroen- DS- ja Peugeot-merkkisiä henkilö- sekä tavara-autoja, niiden varaosia, tarvikkeita ja niihin kytkeytyviä palveluja kuluttajille Suomessa sekä vastaavasti Peugeot-merkin tuotteita Baltiassa. Auto-Bon Oy kuuluu Bassadone Automotive Groupiin ja sen maahantuomien tuotteiden jälleenmyyntiverkosto kattaa koko maan.