CITROËN DS3 ON NAISTEN VUODEN AUTO 2011

Autoalan julkaisuissa työskentelevien naistoimittajien kansainvälinen raati valitsi Naisten Vuoden Autoksi 2011 Citroën DS3:n. Malli voitti myös kilpailun taloudellisten automallien sarjassa.

Kansainvälisiä autoalan lehtiä edustavien naistoimittajien raati – Women´s World Coty – valitsi Naisten Vuoden Auton (Women´s World Car Of  The Year) nyt kolmatta kertaa. Yleiskilpailun voiton jakoivat tasapistein Citroën DS3 ja BMW 5. Taloudellisten mallien sarjassa DS3 oli ykkönen ennen Mini Onea.

Jokaisessa neljässä sarjassa (perheautot, urheiluautot, edustusautot ja taloudelliset autot) oli ehdolla seitsemän automallia. Osa- ja yleiskilpailun voittajat ratkaistiin suljetuilla lippuäänestyksillä. Yleiskilpailussa tuomarien äänet jakautuivat niin tasan kymmenen jokaisessa sarjassa käytetyn kriteerin painotusten perusteella, ettei lopullista eroa Citroën DS3:n ja BMW 5:n välillä voitu mitata.

Naisten Vuoden Autoa valittaessa autoa arvioidaan niiden ominaisuuksien mukaan, jotka ovat tärkeitä nimenomaan naisasiakkaille: turvallisuus, hinta-laatu-suhde, ulkonäkö, tavaratilat, lapsiystävällisyys, ajamisen helppous, vetovoima ja auton hiilijalanjälki. Tutkimusten mukaan naiset tekevät lopullisen ostopäätöksen useimmissa yksityishenkilöiden solmimissa autokaupoissa. The Economist –lehden mukaan naiset ovat päättäjinä myös kuudessa seitsemästä autokaupasta silloinkin, kun yritykselle hankitaan uusia työsuhdeautoja.

Women´s World Car Of  The Year –palkinto syntyi vuonna 2009. Alkuperäisessä valintaraadissa oli mukana kahdeksan naistoimittajaa, tänä vuonna jo 14. Osanottajat tulevat Australiasta, Kanadasta (2), Intiasta, Hollannista, Uudesta-Seelannista, Etelä-Afrikasta (2), Isosta-Britanniasta (4) sekä Yhdysvalloista (2). Ensi vuonna mukaan liittyvät uudet jäsenet Australiasta ja Kiinasta.

”Alkuun verrattuna jäsenmäärämme on jo kaksinkertaistunut. Tämä todistaa, kuinka tärkeä naisnäkökulma on autoja ja autoteollisuutta käsiteltäessä”, Women´s World Cotyn puheenjohtaja Sandy Myhre Uudesta-Seelannista sanoo.

Lisätietoja: www.womensworldcoty.com

ja