CITROËN DS3 ON TOP GEAR –LEHDEN VUODEN AUTO

Vuonna 2009 Ferrari 458 Italia, vuonna 2010 Citroën DS3. Top Gear –lehden Vuoden Auto 2010 –valinta osui Citroëniin, ensimmäistä kertaa kilpailun 11-vuotisessa historiassa. DS3 voitti kisassa myös pienten autojen sarjan.

Britannian eniten myyty autolehti perusteli valintaa seuraavasti: ”DS3 on onnistunut yhdistämään niin hyvin kyvykkyyden, jännittävyyden ja edullisen hinnan, että sitä on mahdotonta jättää huomioimatta. Top Gearin Vuoden Auto on pienikokoinen, syvällinen, edullinen, tyylikäs ja hauska.”

Top Gear jatkaa. ”Useimmat autot vaikuttavat siltä, että ne on pienennetty jostakin suuremmasta, mutta DS3 ei.

Vuoden Auto 2010 valittiin 12 ”vuoden halutuimmiksi” arvioidun automallin joukosta. Lopullinen voittaja julkistettiin Kiinassa. ”Jo 12 loppukilpailuehdokkaan seulominen oli riittävän rankka tehtävä. Autojen saaminen Kiinaan oli vielä mielenkiintoisempaa. Mutta olen tyytyväinen tuloksiin, ja erityisen tyytyväinen että voin julistaa DS3:n Vuoden Auto –kisan voittajaksi”, päätoimittaja Charlie Turner vakuutti.

Top Gear on aikaisemmin kruunannut voittajiksi esimerkiksi sellaisia automaailman suuruuksia kuin Ferrari 458 Italia tai Bugatti Veyron. Tänäkin vuonna DS3 pesi kisassa erittäin kovia haastajia – eikä ihme, sillä malli on kerännyt paljon tunnustusta heti ensiesittelystään lähtien. Jo ennen Vuoden Auto 2010 –valintaa Citroën DS3 on päässyt StuffMagazinen ”cool-listalle” – Applen iPadin edelle. Erityistä kiitosta malli on saanut tuoreesta, raikkaasta ja eteenpäin katsovasta muotoilustaan, joka erottaa sen selvästi pienten autojen segmentin muista malleista.

”Voit olla retro tai voit heittää menneen romukoppaan ja olla moderni. Pidän vanhoista autoista, mutta vain kun ne ovat oikeasti vanhoja. Voisin hankkia tämän Citroënin, koska se on jännä”, Top Gearin toimittaja James May kommentoi valintaa lehden nettisivuilla.

Citroënin uusi DS –mallisto saa ensi kesällä jatkoa Pariisin autonäyttelyssä kuluvana syksynä ensiesitellystä DS4:stä. DS3:sta puolestaan nähdään jatkossa entistäkin urheilullisempi Racing-versio.