Citroën esittelee paineilmahybridin: Uutta luovaa teknologiaa ympäristön puolesta

Citroën on kehittänyt uudenlaisen hybridiratkaisun, jolla on useita etuja verrattuna tavanomaiseen sähkö-polttomoottorihybridiin. Paineilmaa hyödyntävä prototyyppi Citroën C3 Hybrid Air esitellään Geneven autonäyttelyssä.

Citroën on ollut edelläkävijänä hiukkassuodattimen käytössä, Stop&Start-järjestelmän markkinoinnissa, dieselhybridin kehityksessä, Hybrid4-teknologian kehityksessä ja sähköautojen markkinoinnissa.

Nyt Citroën on kehittänyt uuden hybridirakenteen, jota voidaan pitää suorastaan vallankumouksellisena. Sähkömoottorien ja ajoakkujen asemesta siinä käytetään paineilmaa ja hydrauliikkaa.

Citroën Hybrid Air tarjoaa merkittäviä etuja tavanomaisiin hybrideihin verrattuna:

– vieläkin vähemmän ympäristöhaittoja,

– edullisempi hankintahinta,

– pienempi tilantarve autossa.

Hybrid Air -teknologia soveltuu erityisesti B- ja C-segmentin henkilöautoihin ja vastaaviin tavara-autoihin. Geneven autonäyttelyssä esitellään Citroënin prototyyppi C3 Hybrid Air, jonka yhdistetty polttonesteenkulutus on 2,9 l/100 km ja CO2-päästö 69 g/km.

Pitkät perinteet

PSA-yhtymä on kehittänyt Hybrid Air -järjestelmänsä yhteistyössä saksalaisen Bosch-yhtiön kanssa, mutta taustalla ovat Citroënilla pitkät perinteet sekä hydrauliikan että pneumatiikan hyödyntämisessä.

Kaikki varmaankin muistavat vuonna 1955 markkinoille tulleen Citroën DS:n, jonka säädettävä jousitus perustui paineistettuun kaasuun ja nestepaineeseen. Jousituksen lisäksi suurpaineista hydrauliikkaa käytettiin DS:ssä myös ohjauksen, jarrujen ja puoliautomaattisen vaihteiston hallintaan.

Vähemmän tunnettua sen sijaan on, että vuonna 1958 Citroënin insinöörit suunnittelivat ja valmistivat 2CV-hybridin, jossa käytettiin paineilmaa ja hydrauliikkaa polttomoottorin apuna. Aika ei kuitenkaan ollut vielä valmis hybridiautojen sarjatuotannolle, joten tämä jäi prototyypiksi.

Näin Hybrid Air toimii

Citroën Hybrid Airin toiminta perustuu useiden tunnettujen ja koeteltujen komponenttien ja teknologioiden yhdistämiseen:

– PureTech-bensiinimoottori,

– paineilmasäiliö energian varastoimiseksi,

– kahden pumppu-moottorin muodostama hydrauliikkayksikkö

– planeettapyörästöön perustuva automaattivaihteisto.

Järjestelmän toimintaa ohjaa valvontayksikkö, joka soveltaa kuljettajan toivomuksia siten, että energiankäyttö muodostuu mahdollisimman edulliseksi. Tätä varten järjestelmässä käytetään kolmea toimintamuotoa:

– paineilmatoiminta, jolloin auto on nollapäästöinen,

– polttomoottoritoiminta, jolloin auto kulkee vain polttomoottorin voimin,

– yhdistetty toiminta, jolloin paineilmaa käytetään polttomoottorin apuna.

Paineilmahybridiä kehitettäessä PSA-yhtymä teki kaikkiaan 80 patenttihakemusta.

Kulutus ja päästöt

Nyt esiteltävässä prototyypissä, jossa Hybrid Air on yhdistetty Citroën C3 VTi 82:een, on polttonesteenkulutus (yhdistetty kulutus) alentunut peräti kolmanneksella. Ennätyslukema on 2,9 l/100 km ja vastaava päästölukema on 69 g/km.

Kaupunkiajossa Hybrid Air pienentää bensiininkulutusta noin 45 prosenttia.

Edullinen ja yleismaailmallinen

Hybrid Air ei tarvitse erikoisakkuja kuten sähköhybridit. Sen ansiosta valmistuskustannukset pysyvät kohtuullisina eivätkä käyttökustannukset muutu olennaisesti markkina-alueen mukaan.

Hybrid Air toimii aina yhtä tehokkaasti ilmastosta ja ajo-olosuhteista riippumatta. Se soveltuu kaikille markkina-alueille. Hybrid Air on helposti sovitettavissa sekä henkilöautoihin että keveisiin tavara-autoihin. Tehokkaimmillaan se on segmenttien B ja C henkilöautoissa.

Helppo sijoittaa

Hybrid Air ei verota tilaa sen enempää matkustamosta kuin tavaratilastakaan.

Hybrid Air on varsin yksinkertainen mekaaninen järjestelmä, joka ei vaadi poikkeuksellisia huoltotoimenpiteitä.

Mukava ajaa

Kulutuksen alentaminen ja CO2-päästöjen vähentäminen ei vaikuta mitenkään häiritsevästi ajamiseen, koska:

– automaattivaihteiston planeettapyörästön ansiosta veto ei katkea vaihtamisen aikanakaan,

– paineilmajärjestelmä parantaa auton tehoa ja suorituskykyä yhdistetyssä moodissa,

– Stop&Start-järjestelmä toimii automaattisesti käynnistysgeneraattorin avulla,

– kuljettaja saa koko ajan tiedot järjestelmän toiminnasta.

Kolme toimintamoodia

Citroën Hybrid Air yhdistää innovatiivisella tavalla luotettaviksi koettuja rakenteita. Elektroninen ”älykäs” ohjausjärjestelmä soveltaa kolmea erilaista käyttömoodia siten, että polttonesteenkulutus jää mahdollisimman vähäiseksi ja että varaenergiaa on paineilmasäiliössä aina mahdollisimman paljon.

Air-moodi: Air-toiminnossa auto kulkee pelkän paineilman voimalla, toisin sanoen nollapäästöllä. Polttomoottori on pysäytettynä. Paineilmaksi varastoitua energiaa käytetään auton liikuttamiseen hydraulimoottorien ja vaihteiston kautta.

Liikennetilanteen mukaan 60–80 % kaupunkiajosta voidaan hoitaa Air-moodilla. Hidastuksissa ja jarrutuksissa auton liike-energia otetaan talteen (paineilmaksi) aina kaikissa toimintamoodeissa. Air-moodi on toiminnassa enintään 70 km/hnopeuteen asti.

Polttomoottorimoodi: Tässä auto liikkuu yksinomaan polttomoottorin voimalla. Tämä moodi on tarkoitettu ensisijaisesti pitkiin matkoihin maantieajoon. Myös polttomoottorilla ajettaessa auton liike-energia hidastuksissa ja jarrutuksissa hyödynnetään heti paineilmaksi varastoon.

Yhdistetty moodi: Tietyissä tilanteissa voidaan käyttää polttomoottoria ja paineilman energiaa samanaikaisesti. Kovissa kiihdytyksissä saadaan kokonaistehoksi jopa 90 kW (122 hv), joka vastaa luokkaa suuremman auton suorituskykyä.

GSM +358 400 210 490