• Auto-Bon Oy/

Citroën nousee keskikokoisten tila-autojen valmistajana kärkeen; Pariisin autonäyttelyssä esitellään uusi Citroën C4 Picasso

Xsara Picasso on menestys omassa luokassaan ja C8 suurten tila-autojen joukossa. Nyt Citroën esittelee niiden väliin kolmannen tila-auton, seitsenpaikkaisen C4 Picasson.

Pariisin autonäyttelyssä syyskuun lopussa yleisölle esiteltävä uutuus on 4,6 metriä pitkä, 1,8 metriä leveä ja 1,7 metriä korkea. Onnistuneen muotoilunsa ansiosta C4 Picasso kätkee suuret mittansa sulavalinjaiseen ulkomuotoon. Tilava matkustamo Matkustamo on kookas ja suurilla ikkunoilla on luotu valoisuutta ja saatu erittäin hyvä näkyvyys. Etuviistoon C4 Picassosta on parempi näkyvyys kuin muissa tila-autoissa. Autoon on saatavissa yli neliömetrin suuruinen kattoluukku ja tällöin lasipintoja on yhteensä 6,4 neliömetriä. Citroën C4 Picassossa vaihteenvalitsin on sijoitettu ohjauspylvääseen ja käsijarrua käytetään sähköisesti. Näin edessä on tasainen lattia ja ohjaamon läpi on helppo kulkea. Etuistuimien välissä keskellä on enemmän tilaa kuin yhdessäkään kilpailijassa. Näin matkustamossa on mm. helpompi keskustella. Kaikilla kolmella istuinrivillä on myös tavanomaista enemmän hartialeveyttä. Tavaratila on niin ikään kookas. Kun taaimmaiset istuimet taitetaan tasaiseksi lattiaksi, tilaa tavaroille on 576 litraa. Takapyörän koteloiden välissä tila on 1,17 metriä leveä, mikä sekin on huippumitta. Takaistuimia on helppo liikutella, ja kun toisen ja kolmannen rivin istuimet on taitettu alas, mukaan mahtuu lähes kahden kuutiometrin verran tavaraa. Tila on helppo pakata, sillä takaluukun ikkuna aukeaa erikseen. Mukavuutta kuljettajalle ja matkustajille Mukavuus on Citroënin tavaramerkki ja C4 Picasso jatkaa perinteitä. Exclusive-mallissa on nimittäin vakiona taka-akselilla ilmajousitus. Matkustusmukavuus on todella korkealla tasolla ja kuorma ei vaikuta auton ominaisuuksiin. Rakenteen hyvänä puolena on lisäksi, että lastatessa auton takaosaa voidaan tarpeen mukaan nostaa tai laskea tavaratilaan sijoitetusta kytkimestä; samaan tapaan kuin C5 Break-mallissa. Kuljettajan tehtävää helpottaa uusi kuusivaihteinen sähköisesti ohjattu vaihteisto, jonka etuja ovat erinomainen käyttömukavuus ja aiempaa alhaisempi polttoaineenkulutus. Se toimii joko automaattivaihteiston tavoin tai vaihteita voi vaihtaa itse ohjauspylvääseen sijoitetuista siivekkeistä tai vaihteenvalitsimesta. Moottoriksi on tarjolla 80 kW:n ja 100 kW:n tehoiset hiukkassuodattimella varustetut HDi-moottorit sekä kaksilitrainen 103 kW:n tehoinen bensiinimoottori. Suuri osa hallintalaitteista ja katkaisimista on keskitetty kiinteäkeskiöiseen ohjauspyörään samaan tapaan kuin C4:ssä. Ohjauspyörässä ovat mm. vakionopeussäätimen ja audion säätimet. Lisätietoja: Risto Immonen, viestintäpäällikkö, puh 010 569 7225 Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia.