CITROËN ON RANSKAN PAVILJONGIN PÄÄ-YHTEISTYÖKUMPPANI VENETSIAN BIENNAALISSA

Järjestyksessä 54. Venetsian Biennaali avautuu 4.6, ja Citroën on valittu Ranskan paviljongin pääyhteistyökumppaniksi. Citroën on koko historiansa ajan toiminut läheisessä yhteistyössä taiteilijoiden ja muotoilijoiden kanssa. Tätä perinnettä jatkaa tänä vuonna taiteilija Christian Boltanski, jonka installaatio Change on esillä Ranskan paviljongissa.

Citroënin erityisasemaa autoteollisuuden luovana esikuvana korostaa sen syntyperä: merkki sai alkunsa vuonna 1919 Pariisissa, Eiffel-tornin juurella, suoraan keskelle 1920-luvun kiihkeää modernismia. Luovuus, uskallus ja innovaatiokyky on aina liitetty autoilussa juuri Citroëniin.

Vuosina 1932­–1964 Citroën- autoja suunnittelikin taiteilija, italialainen kuvanveistäjä Flaminio Bertoni. Hänen luomistaan malleista tuli autoteollisuuden legendoja: Traction Avant, 2CV ja DS. Roland Barthes omisti Citroën DS:lle kappaleen esseessään Mythologies, ja malli voitti Milanon Triennalin kunniapalkinnon 1957. Vuonna 1999 DS valittiin ”20. vuosisadan parhaaksi design-tuotteeksi” maailmassa.

Citroëneissa kukoistavat tänäänkin kaikki taiteellisen ilmaisun muodot. Esimerkiksi taiteilija Francoise Niellyn öljyvärityöt ovat antaneet virikkeitä Citroën-autojen väri- ja materiaalivaihtoehtoihin. Citroën liitetään moniin nykytaiteen suuriin nimiin kuten Armanin Schmilblickiin (1989) ja Gabriel Orozcon DS:ään. Milanossa esiteltiin huhtikuussa ranskalaisen Ora-ïton suurikokoiset työt, joihin hän sai innoituksensa paneutumalla Citroënin perinteisiin.

Citroën on itse kehittänyt aktiivisesti suhteitaan nykytaiteilijoihin osallistumalla vuosina 2005 ja 2006 Pariisissa järjestettyihin Foire Internationale d´Art Contemporain –nykytaidetapahtumiin. Citroënin osuus ­– Génération C4 Picasso –näyttely Pariisin Grand Palaisissa – syntyi yhteistyössä tunnettujen muotoilijoiden ja taitelijoiden kuten Jean-Charles de Castelbajacin, Hugues Decointetin, Damien Firmanin, Marie Maillardin, Jean-Luc Vilmouthin ja Kimiko Yoshidan kanssa. 54. Venetsian Biennaalissa tätä perinnettä jatkaa Christian Boltanskin teos Change.

Citroën on koko historiansa ajan halunnut laajentaa autoilun tarjoamaa elämystä kohti taiteen ja muotoilun maailmaa. Tänä päivänä merkki tästä uskalluksesta on tunnuslause ”Créative Technologie” ja rohkeasti muotoiltu DS- mallisarja, joka edustaa kaikkia merkkiin liitettäviä ominaispiirteitä: tyyliä, arkkitehtuuria, aistikkuutta ja eleganssia.