CITROËN SAAVUTTI ENNÄTYSMYYNNIN 2010

Automobiles Citroën saavutti päättyneenä vuonna yhteensä 8 prosentin kasvun edelliseen vuoteen verrattuna. Maailmanlaajuisesti Citroënin valmistamia autoja rekisteröitiin 1 460 000 kappaletta, joka on uusi ennätys. Ennätysmyynti siivitti Citroënin Euroopan tärkeimpien automarkkinoiden yhteenlasketulle 6. sijalle.

Myynnin vahvimmaksi veturiksi muodostui Citroën C3, jonka kokonaismyynti ylsi 305 000 kappaleen lukemaan. Yksilöllisesti räätälöitävä rinnakkaismalli DS3 pyöräytti esiin korkeat myyntilukemat päätyen kymmenen kuukauden aikana 65 000 myyntitilausta etukäteisarvioita korkeampaan määrään. Kasvua tuki syksyllä uudistunut C5- mallisto, joka kiri myyntiään merkittävästi saavuttaen 32 % kasvun. Kirsikkana kakussa on jo syksyllä osassa Eurooppaan esitelty uusi Citroën C4, joka on saanut hyvän startin.

Hallittua kasvua Euroopassa

Osoituksena Citroënin terävöityneestä tuotestrategiasta on hallittu kasvu Euroopan markkinoilla. Euroopan 30 merkittävimmän markkinan korissa Citroën saavutti yhteenlasketun 6,6 prosentin markkinaosuuden, joka nosti merkin ranking-tilaston seitsemänneltä sijalta kuudenneksi.

Merkittävää kasvua kirjattiin Italian, Englannin, Itävallan, Sveitsin, Puolan, Turkin, Norjan ja Suomen markkinoilla.

Merkittävää kasvua saavutettiin kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa myynnin kasvu oli pohjoisen alueen suurin, peräti 57 %, nostaen Citroënin tiukkaan kilpaan pysyvästä pääsystä kymmenen eniten myydyn automerkin listalle.

Kotimarkkinoilla Ranskassa Citroën saavutti 15 % markkinaosuuden kirjaten lähes 400 000 auton rekisteröintilukeman. Kotimarkkinoilla myynnin vetureina olivat vuonna 2010 uutuudet: C3, DS3 ja syksyllä lanseerattu C4.

Kiinan painoarvo kasvussa

Nopeasti autoistuvan Kiinan painoarvo Citroënin maailmassa on kasvussa. Kiinan automarkkinat ottivat 30 % kasvuloikan, Citroënin kasvun ollessa markkinakasvua suurempi. Yhteensä Kiinassa rekisteröitiin 220 000 uutta Citroën -autoa, joista suurin osa edusti C5 -mallistoa.