Citroën Survolt täydellä jännitteellä Le Mansissa

Citroënin sykähdyttävä täyssähköinen konseptiauto Survolt on suorittanut ensimmäisen esiintymisensä autonäyttelyhallien ulkopuolella. Urheilullisen linjakkaasti muotoiltu Survolt esiintyi Le Mans Classic- tapahtumassa kiertäen kuuluisaa rataa yhdessä GTbyCitroën- konseptiauton kanssa.

Napakan kokoinen Survolt – 3,85 m pitkä, 1,87 m leveä ja vain 1,20 metriä korkea – edustaa rohkeasti Citroënin uutta muotokieltä. Survoltin urheilullisuutta alleviivaa painonsäästön vuoksi käytetty runsas alumiinin ja erikoismetallien määrä.

Kaksi moottoria – 300 äänetöntä hevosvoimaa

Citroën Survoltin kulusta vastaa kaksi sähkömoottoria, jotka yhdessä tuottavat 300 hevosvoiman tehon. Näillä lukemilla Survolt saavuttaa 260 kilometrin huippunopeuden ja tarjoaa alle viiden sekunnin kiihtyvyyden paikoiltaan 100 km/h nopeuteen. Virtaa moottoreille tarjoavat kaksi 140 kilon painoista akustoa. Tavanomaisella ajolla niiden sisältämä energia riittää 200 kilometrin taipaleeseen ennen seuraavaa varausta. Varaus täyteen tavallisesta 220 voltin pistokkeesta kestää 10 tuntia, pikalatauksella sama määrä energiaa siirtyy akkuihin kahdessa tunnissa.

Naisenergiaa

Le Mansin ensiesiintymisessä kunnian toimia ajajana sai naispuolinen ratakuljettaja Vanina Ickx – tunnetun belgialaisen vauhtiperheen tytär.

-          "Olen ylpeä saadessani osallistua tähän ainutlaatuiseen projektiin. Radalla auto tuntui hyvältä ja siinä paljon potentiaalia tulevaisuuden kilpa-autoksi. Ainoastaan äänettömyys tuntui aluksi poikkeukselliselta”, Vanina Ickx kiteytti ratakierrosten tunnelmat.

Kuluvalla kaudella Vanina Ickx on osallistunut rata-autoilun kestävyyskilpailuihin, kuten Nürburgringin 24 tunnin ja Span 1000 kilometrin kilpailuihin sekä Le Mansin 24 tunnin ajoon.

Avainsanat: