Citroën valmiina Neste Oil Rallin kenraaliharjoitukseen

Lauantaina 26.7. järjestetään pääkaupungin ydinkeskustassa Suomen MM-rallin kenraaliharjoituksena Neste Oil Ralli Helsinki Battle-yleisötapahtuma. Helsingin Hietalahdessa  legendaariset suomalaiset rallitähdet mittaavat uuden sukupolven WRC- kuljettajien vauhdin. Citroën DS3 WRC-autolla kisassa nopeinta aikaa ja kunniaa jahtaavat Mads Östberg ja Juha Kankkunen.

Kaikelle kansalle avoin tapahtuma juhlistaa Suomen MM-rallin ja Neste Oilin 20. yhteistyövuotta.

-”Juhlistamme 20-vuotisjuhlavuotta Suomen MM-rallin nimiyhteistyökumppanina tuomalla vauhdin hurmaa ja autoilun iloa pääkaupungin ytimeen. Tavoitteenamme on luoda tilaisuus, jossa koko perhe viihtyy ja jossa voi nähdä WRC-luokan ralliautoja, tavata legendaarisia rallikuskeja sekä nykypäivän tähtiä", sanoo Neste Oilin markkinointijohtaja Sirpa Tuomi.

Tähtikuljettajat vastaan legendat – yksi on nopein

Tapahtuma alkaa verryttelyillä lauantaina klo 12:45. Päivän aluksi kukin kuljettajista saa ajaa viiden minuutin tutustumisjakson 1650 metrin mittaisella vaihtelevapintaisella kaupunkiradalla. Tuolloin Hietalahdenrannassa nähdään nykypäivän kuljettajista Neste Oil Rallyn virallisen autoyhteistyökumppanin Citroënin edustajana Mads Östberg, joka saa vastaansa Hyundai- kuljettajat Juho Hännisen ja Thierry Neuvillen, Volkswagenin Jari-Matti Latvalan ja Sébastien Ogierin sekä Fordin Mikko Hirvosen. Legendoista nykyautojen tarjoamasta vauhdista nauttivat Markku Alén (VW), Marcus Grönholm (Hyundai), Tommi Mäkinen (Ford) ja Citroën DS3 WRC-autoa käskyttävä Juha Kankkunen. Juha Kankkunen nähdään radalla myös aidon B-ryhmän auton ratin takana.

Kello 15:10 alkavat todelliset aika-ajot. Kukin kuljettaja ajaa kaksi kertaa kaksi kierrosta. Ensin suomalaiset legendat mittaavat keskenään vauhtiaan toisiaan vastaan. Heidän jälkeensä radalle kello 16:00 alkaen kaasuttavat parasta aikaa jahtaamaan nykypäivän kuumat WRC-kuljettajat. Kesäisen moottoriurheilupäivän loppuhuipennus on vuorossa kello 17:00, jolloin nopein suomalainen legendaarinen rallikuljettaja ja nopein nykypäivän tähtikuljettaja ratkaisevat kisan voiton. Kumpikin saa kaksi kahden kierroksen mittaista yritystä, joista nopeampi jää voimaan. Lopulta näistä kahdesta rattitaiturista nopein palkitaan kisan voittajana.

Tilaisuus on ilmainen kaikille katsojille. Ralliautojen lisäksi Hietalahden torilla on nähtävissä mm. syyskuussa Suomessa lanseerattava uusi Citroën C4 Cactus-mallisto sekä Citroën-tapahtumarekka.