Citroënilla vahva edustus ralli SM-sarjassa

Ralli SM-kausi 2012 starttaa tulevana viikonloppuna Riihimäeltä. Citroënilla on vahva edustus etuvetoisten SM2- ja SM3-luokissa, kun kaikkiaan yhdeksän Citroën-autokuntaa tavoittelee luokan Suomen mestaruutta. Mukana on myös ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä Citroën Racing tehdastallin rakentama etuvetoinen Citroën DS3 R3T –huippuauto.

Hattulalainen Pekka Vihmaesittelee suomalaiselle ralliyleisölle etuvetoisen Citroën DS3 R3T –huippuralliauton, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja Pohjoismaissa. Ranskassa rakennetun tehdasauton on suunnitellut sama insinööriryhmä, joka on toteuttanut Sebastien Loebin ja Mikko Hirvosen WRC-autot. Vihma ajaa Citroënilla SM2-luokassa.

- Uusi auto valmistui lokakuussa 2011. Tammikuun kaksi ensimmäistä SM-rallia kiinnostavat myös Ranskassa, sillä autolla ei ole ajettu rallia erikoisliukuesterenkailla talviolosuhteissa. Olen myös halukas tarjoamaan autoa ajettavaksi suomalaislupauksille Euroopan asfalttikisoihin vuokralle. Hieno jakkara olisi tässä vapaana, Vihma ilmoittaa.

Citroën DS3 R3T:n huollosta vastaa Citroënin kilpailutoimintaa Suomessa hoitava Printsport Oy ja auton testaamisesta huolehtii Juuso Pykälistö.

Lindroos palasi kaksivetoisiin

SM3-luokassa nähdään kaikkiaan kahdeksan etuvetoista Citroën C2 R2- tai R2 MAX –ralliautoa, joita ajavat Juho Annala,Mika Eskelinen, Henri Haapamäki,Risto Immonen, Petri Ikonen, Vesa Lehmussaari, Jukka Rautio sekä etuvetoluokassa jo kolme yleisen luokan Suomen mestaruutta ajanut Joonas Lindroos.

Kaksivetoisten SM2- ja SM3 –luokissa kisataan yhdestä mestaruudesta, kahdessa eri luokassa. Luokat ovat SM2, johon kuuluvat FIA R3, FIN R 2WD ja ryhmä N enintään 2000 cm3 sekä Super 1600 ja SM3 –autot sekä SM3, joka käsittää FIA R1 ja R2 enintään 1600 cm3 kaluston. Etuvetoisten luokan SM-pisteet perustuvat laskentakaavaan, joka tuloksen lisäksi ottaa huomioon sen, kuinka monta autoa kyseisessä luokassa kilpailuun lähtee. Lisäksi kaksivetoisten yleiskilpailun kuusi parasta saavat lisäpisteitä.

- Mestaruutta lähdemme tavoittelemaan ja taistelemme sen mukaan. Virheisiin ei ole varaa, sillä kaikki mahdolliset luokka- ja yleiskilpailun pisteet pitää kerätä, jotta tavoitteissa onnistuttaisiin. Etuvetoisten yleiskilpailun lisäpisteet ratkaisevat mestaruuden, ennakoi SM3-luokan ennakkosuosikkina ralli SM-sarjaan starttaava Joonas Lindroos.

Ralli SM-osakilpailut 2012

14.1. Riihimäki-ralli, Riihimäki