Citroënille täydet kolme voittoa Saksan rallista

Citroën saavutti Saksan MM-rallissa täydellisen menestyksen. Dani Sordon WRC1-luokassa ajaman yleiskilpailun voiton lisäksi Citroën-kuljettajat voittivat myös WRC2- ja WRC3- luokat. Ensimmäistä kertaa nykyisen luokkajaon aikana yksi automerkki voittaa kaikki luokat, joissa kilpailua käydään useiden automerkkien kesken.

Nelivetoisten WRC2-luokan voittoon ajoi entinen F1-tähti Robert Kubica ja etuvetoisten WRC3- luokan ykköstila kirjattiin Sebastien Chardonnet´in nimiin. Yleiskilpailussa saavutettua menestystä täydensi Mikko Hirvosen kolmostila. Ainoa ryhmä, jossa voiton vei jokin muu Citroën-kuljettaja, oli yksityyppiluokkana muilla kuin Citroën-autoilla ajettava, nuorille kuljettajille tarkoitettu Junior WRC.

Kubica voitosta voittoon

Robert Kubica siirtyi rallin MM-sarjaan täysipainoisesti tänä vuonna. Entinen Formula-1 tähti on saalistanut WRC2-luokassa kauden aikana jo kolme voittoa, ja yhden kakkostilan. Näistä saavutettujen pisteiden avulla hän myös johtaa oman ryhmänsä MM-taistoa. Suomalaisista tässä luokassa MM-pisteille tänä vuonna ovat yltäneet Esapekka Lappi, Jari Ketomaa ja Juha Salo.

WRC2- luokan autot pohjautuvat WRC tehdasautoihin, mutta niiden moottorin tehoa on rajattu ja aerodynamiikkaa karsittu yleiskilpailujen voitoista ajaviin WRC1-autoihin verrattuna. Luokassa saa ajaa myös teknisesti vanhemmalla S2000- ja R4-kalustolla.

Chardonnet vahvisti sarjajohtoaan

Ranskan "kolmas Sebastien", Sebastien Chardonnet, nappasi Saksan asfaltilta täyden pistepotin. Aikaisemmin tällä kaudella hän voitti Monte Carlon rallissa ryhmänsä ja Suomen MM-rallissa hän tankkasi pistepottiaan kakkostilan tuomalla menestyksellä. Ennen ralliuraansa Chardonnet ajoi formulasarjoja Euroopassa ja USA:ssa. Rallissa hänen taustajoukoissaan toimii vahvasti myös yhdeksänkertainen rallin MM-kartturi Daniel Elena. Suomalaisista kuljettajista tämän luokan MM-pistetaulukkoon on Suomen MM-rallin kolmostilan myötä yltänyt Jussi Vainionpää.

WRC3-luokan voittaja-autot ovat 1.6-litraisella turboahdetulla moottorilla varustettuna etuvetoisia Citroën DS3 R3T kilpa-autoja.

Lisätietoja: www.citroen.fi

Auto-Bon Oy / Citroën-viestintä