CITROËNIN KESÄKUUN KUUKAUSITIEDOTE

-        PSA kaksinkertaistaa ”ihmemoottorinsa” tuotannon

-        Pääjohtaja Carlos Tavaresille Issigonis Trophy -johtamispalkinto

Citroën-pakettiautot Jumper ja Jumpy suosiossa

Uusia Citroën-henkilöautoja on rekisteröity viidessä kuukaudessa 875 kappaletta, ja markkinaosuus on 1,6 prosenttia. Uusia pakettiautoja Citroën myi toukokuussa 75 ja tammi-toukokuun aikana 302 kappaletta, mikä toi 5,5 prosentin markkinaosuuden. Myynti lisääntyi 34,8 prosenttia verrattuna vuoden 2015 vastaavaan aikaan. Näillä luvuilla Citroën on maan 7. suosituin pakettiautomerkki. Suosittuja Jumpereita autoista oli 221 (+ 35,6 %) ja Jumpyja 61 kappaletta (+ 56,4 %). Jumper on maan 7. kysytyin pakettiautomalli, ja kahdeksan kärkimallin joukossa Jumperin kasvuprosentti on korkein.

Citroënin kolmas WRC-testirupeama ajettiin Suomessa

Citroënin vuoden 2017 rallin MM-sarjassa käyttämä WRC-auto hahmottuu hyvää vauhtia, ja mukana on myös reipas annos kotimaista tuotekehitystä. Kris Meeke ja Craig Breen testasivat auton aerodynaamista suorituskykyä, luotettavuutta ja rakenneratkaisuja kovimmissa kuviteltavissa olevissa oloissa – Suomessa! WRC-mallin kolmas testijakso vietiin läpi Suomen sorateillä, kun aikaisemmin on ajettu Etelä- Ranskan kovissa maastoissa ja Portugalin mutaisilla reiteillä. Aerodynamiikassa tavoitellaan parasta mahdollista yhtälöä maksimaalisen downforcen, minimoidun ilmanvastuksen ja tehokkaimman mahdollisen jäähdytyksen kesken. ”Meidän on ajettava kaikissa olosuhteissa ja löydettävä kompromissi auton luotettavuuden ja suorituskyvyn välillä”, 2017 WRC-projektia johtaja Alexis Avril sanoo.

Cactus ja Picasso loistivat jälleen dieselvertailussa

Kaksi Citroën-mallia voitti omat sarjansa brittiläisen DieselCar Magazinen vuosittaisissa TOP 50 –valinnoissa. Koko vertailun viime vuoden voittaja Citroën C4 Cactus sijoittui nyt 6. sijalle ja saavutti Best Compact Crossover –tittelin. C4 Picasso ja C4 Grand Picasso puolestaan kruunattiin Best Medium MPV –tittelillä. Grand C4 Picasso on valittu vertailun parhaaksi tila-autoksi kahtena aikaisempana vuonna peräkkäin. ”Jos on ylipäänsä olemassa automalli, joka sopii perheille, se on Citroën C4 Picasso. Keskikokoluokan tila-auto ei yksinkertaisesti tule paremmaksi kuin se jo on”, DieselCar Magazinen päätoimittaja Ian Robertson sanoo.

PSA kaksinkertaistaa ”ihmemoottorinsa” tuotannon

PSA Peugeot Citroën vastaa bensiinimoottorien kasvavaan kysyntään kaksinkertaistamalla 3-sylinterisen EB Turbo PureTech –moottorinsa valmistusmäärät. Tuplatuotanto Ranskan Douvrinin ja Trémeryn tehtailla saavutetaan vuoteen 2019 mennessä. Jo vuonna 2018 moottoreita valmistuu 350 000 vuodessa, ja lisäksi varaudutaan vuosituotannon nostamiseen peräti 670 000 moottorin tasolle. Trémerystä tulee samalla yhtymän monipuolisin voimanlähdekeskus, jonka valmistusohjelmaan kuuluvat niin bensiini-, diesel- kuin sähkömoottoritkin. PSA aikoo julkistaa seitsemän uutta plug-in-hybridimallia ja neljä sähköautoa vuoteen 2021 mennessä.

Pääjohtaja Carlos Tavaresille Issigonis Trophy -johtamispalkinto

PSA Peugeot Citroënin pääjohtaja Carlos Tavares vastaanotti toukokuussa Autocar-lehden Issigonis Trophy –palkinnon työstään PSA:n kääntämiseksi kestävälle kasvu-uralle. Onnistuneesta yritysjohtamisesta myönnettävä Issigonis Trophy on nimetty Minin keksijän, Sir Alex Issigonisin mukaan. ”Kun otetaan huomioon Citroënin, DS:n ja Peugeotin valmistamat fantastiset automallit, ei ole mikään yllätys, että olemme nimenneet juuri Carlos Tavaresin arvokkaimman palkintomme Issigonis Trophyn saajaksi, Autocarin päätoimittaja Matt Burt painottaa.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy