Citroënin syyskuun kuukausitiedote

•   Citroënin kasvu kaukana muita edellä pakettiautokaupassa

•   C4 Cactus M ja Aircross Concept esillä Frankfurtissa

•   Uudet DS 4 ja DS4 Crossback Suomeen jo tammikuussa

•   PSA:n pääinsinööri uskoo hybriditeknologiaan

•   PSA palkkaa tilapäisesti 750 lisätyöntekijää

Citroënin kasvu kaukana muita edellä pakettiautokaupassa

Tammi-elokuun aikana Citroën myi 356 tavara-autoa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan kauppoja tehtiin 196. Kumulatiivinen muutos oli omassa luokassaan eli 81,6 prosenttia, mikä on selkeästi kovin lukema kotimaisessa pakettiautomyynnissä koko vuoden aikana. Citroënin markkinaosuus nousi samaan aikaan 4,7 prosenttiin viime vuoden 2,8:stä. Citroën oli näin Suomen 6. suosituin pakettiautomerkki. Kasvun takana on uusi Jumper, jonka myynti on samaan aikaan lisääntynyt peräti 140 prosenttia 260 kappaleeseen.

C4 Cactus M ja Aircross Concept esillä Frankfurtissa

Citroënin katseenvangitsijat 15.9. käynnistyvässä Frankfurtin autonäyttelyssä ovat konseptimallit C4 Cactus M sekä Aircross Concept. Molemmat mallit kertovat, mihin suuntaan merkin muotoilu ja tuotepaletti ovat lähitulevaisuudessa kehittymässä. Reipas, iloinen ja pyöreä C4 Cactus M on vapaa-ajan automalli, jolla on helppo lähteä liikkeelle. Esikuvana on vuosina 1968–1988 valmistettu Citroën Mehari. Cactus M sopii sekä tutkimusretkeilyyn että harrastuskäyttöön. Aircross Concept puolestaan on tutkielma Citroënin tulevasta katumaasturiluokan automallista. PSA:n uudelle EMP2-perusrakenteelle tuotettu malli jättää kulmikkuuden taakseen. Voimantuotosta vastaa lataushybridijärjestelmä: ahdettu 1,6-litrainen 160 kW kehittävä bensiinimoottori sekä sen parina 70 kW tehoinen sähkömoottori. Yhdistetty kulutus jää 1,7 litraan 100 kilometrillä..

Uudet DS 4 ja DS4 Crossback Suomeen jo tammikuussa

Uudet DS-mallit, kasvojenkohotuksen kokenut DS4 sekä Frankfurtissa ensi kertaa esiteltävä DS4 Crossback, saapuvat Suomeen heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa. Molemmissa malleissa näkyvät uudet DS-muotoiluvaikutteet sekä infotainment-teknologian kehitys: mukana on ensi kertaa PSA:n mallistoissa Applen CarPlay-käyttöliittymä. DS 4 Crossback on 30 milliä korkeampi kuin perusmalli, ja lisäksi auton ulkonäköä on korostettu laajoilla pyöräkoteloilla sekä kattokaiteilla. DS aikoo esitellä viisi kokonaan uutta automallia vuosien 2018–2020 välillä.

PSA:n pääinsinööri uskoo hybriditeknologiaan

Euroopan suurkaupunkien kuten Pariisin ja Lontoon suunnitelmat rajoittaa dieselajoneuvojen käyttöä eivät huolestuta PSA Peugeot Citroënin downsizing-strategiasta vastaavaa pääinsinööri Denis Fourchonia. ”Pahin ongelma ovat vanhimmat autot ilman hiukkasloukkua. Peugeot ja Citroën olivat ensimmäiset, jotka ottivat loukun laajamittaiseen käyttöön. Nyt kaikki dieselmallimme on varustettu sillä”, Fourchon toteaa Automotive News Europen haastattelussa. Dieselpolttoaineen asema ja suosio tulee hänen mukaansa jatkumaan Euroopassa vielä pitkään. ”Bensiinipuolella PureTech –moottorimme takasivat huikean päästöjen vähenemisen, polttoainetalous on parantunut jopa 20 prosenttia”, hän muistuttaa. Jatkossa päästöjen alentamisen takaavat erityisesti polttomoottoriin yhdistettävät sähköiset hybridiratkaisut, Fourchon katsoo.

PSA palkkaa tilapäisesti 750 lisätyöntekijää

PSA:n Mulhousen tehdas aloittaa ylimääräisen viikonloppuvuoron tammikuussa 2016 vastatakseen automallien kovan kysyntään. Mulhousessa valmistettavat mallit ovat Citroën C4, DS4 sekä Peugeot 2008. Työaikoja on huhtikuusta lähtien pidennetty niin, että tehtaalta on tänä vuonna lähtenyt jo yli 10 000 ”ylimääräistä” autoa. Viikonloppuvuoroa varten tehdas tarvitsee 950 työntekijää, joista noin 750 on tilapäisiä uusia työsuhteita. Mulhousen tehtaan kehittämiseksi on käynnissä 400 miljoonan euron investointiohjelma vuoteen 2020 mennessä. Tehtaalla aloitetaan esimerkiksi uuden DS-mallin valmistus vuonna 2018.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy