• Auto-Bon Oy/

Citroënin tila-automallisto laajenee entisestään; C3 Picasso kätkee valtavat tilat pieneen pakettiin

Tila-auto C3 Picasso on mielenkiintoinen uutuus Citroënin monipuoliseen mallistoon. Selkeän muotoisessa uutuudessa on yhdistetty kompaktit ulkomitat avariin sisätiloihin. C3 Picasson ensiesittely on Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa ja myyntiin auto tulee ensi vuoden alkupuolella.

Citroën vahvistaa asemiaan entisestään monikäyttöisten tila-autojen kehittäjänä ja valmistajana. Tila-auto ei kuitenkaan nykyisin tarkoita välttämättä ulkomitoiltaan kookasta autoa. Kompakteihin ulkomittoihin voidaan hyvällä suunnittelulla luoda avarat ja käytännölliset sisätilat.

Citroën C3 Picasso on hyvä esimerkki kompaktista B-segmentin autosta, johon on luotu mainiot sisätilat onnistuneen muotoilun ansiosta. Citroënin uusin malli on perusmuodoltaan hyvin kuutiomainen, mutta kulmia pyöristämällä autolle on saatu sympaattinen ja moderni ilme. Lyhyt ja jykevä keula ja täysin pysty perä tekevät auton kulmien hahmottamisesta helppoa. Autosta näkee hyvin ulos suurten ikkunoiden ja korkean istuma-asennon ansiosta. Tuulilasi on kolmiosainen, minkä avulla siitä on saatu suurempi ja A-pilarit on voitu tehdä kapeammiksi. Tarjolla on myös lasikatto, jonka kanssa C3 Picasson ikkunapinta-ala kasvaa 4,52 neliömetriin.

Citroën C3 Picasso on vain 4,08 metriä pitkä, mikä helpottaa pysäköintipaikan löytämistä ja ajoa ahtaissakin paikoissa. Auton leveys on 1,73 metriä ja korkeus 1,62 metriä. Selkeiden muotojen ansiosta kompaktin C3 Picasson tavaratila on jopa 500 litraa kaikkien viiden matkustajan ollessa kyydissä. Takaistuinten selkänojat kääntyvät yhdellä käden liikkeellä alas, jolloin tavaratila laajenee entisestään. Myös etumatkustajan selkänoja on taitettavissa alas pöydäksi. Kussakin takaistuimessa on 15 sentin pituussäätövara.

Citroën on määritellyt C3 Picasson moottorivalikoimaksi kahden uuden sukupolven bensiinimoottorin sekä kahden HDi-dieselin paketin. Tarjolla ovat VTi 95- ja VTi 120-bensiinimoottorit sekä 90- ja 110-hevosvoimaiset HDi-moottorit, joista jälkimmäinen on varustettu hiukkassuodattimella.

Citroën C3 Picasson ensiesiintyminen yleisölle on Pariisin autonäyttelyssä 4.-19.10.2008. Auton myynti aloitetaan ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.