Citroënin ympäristöystävällisyys saa palkintoja

Citroën on vähentänyt myymiensä autojen pakokaasupäästöjä monin eri tavoin. Voimakas panostus on huomattu ja palkittu monelta eri taholta.

Citroënin nykyinen pääjohtaja Gilles Michel ilmoitti heti tehtävän vastaanotettuaan, että hän haluaa yhtiön olevan kehityksen kärjessä pyrittäessä yhä ympäristöystävällisempään autoiluun. Iso-Britannialaisen Green Fleet -lehden vuosittaisessa arviossa Citroën on voittanut ympäristöystävällisimmän autonvalmistajan palkinnon jo kahtena vuonna peräkkäin. Tämän takia lehti palkitsi tänä vuonna Gilles Michelille palkinnolla erinomaisesta työstä ympäristön hyväksi. Lehden päätoimittaja Colin Boyton painotti palkintopuheessaan sitä, että Michelin aikana Citroën on kehittynyt monella eri tekniikan sektorilla.

Lontoon autonäyttelyssä What Car? -lehti puolestaan jakoi Vihreät palkinnot eli Green Awardsit eri autoluokissa. Citroën nousi voittoon kahdessakin sarjassa, sillä Grand C4 Picasso nousi parhaaksi tila-autoksi ja uusi C5 valittiin Vuoden vihreäksi perheautoksi. Juuri myyntiin tullut Citroën C5 voitti muun muassa niin ikään äskettäin markkinoille tulleet Ford Mondeon ja Mazda6:n. Päätoimittaja Steve Fowler kommentoi: ”Citroënin Grand C4 Picasso ja uusi C5 todella ansaitsevat palkinnon vihreydestään. Citroënilla on kasvava maine ympäristöystävällisten autojen valmistajana, mutta samalla sen valmistamat autot tarjoavat myös mukavuutta, monikäyttöisyyttä ja laatua.”

Citroën antaa kaikkein ympäristöystävällisimmille ja vähäpäästöisimmille versioilleen Airdream-mallinimen, joka näkyy autossa kauniina merkkinä. Suuri osa Suomessakin myytävistä Citroëneista on tätä Airdream-mallistoa. Siihen kuuluu mm. Citroën C1, joka on Euroopan eniten myyty auto, jonka CO2-päästöt ovat alle 110 g/km. Airdream-mallisto täyttää kaikki seuraavat kriteerit:

1. Moottorit
• Bensiinimoottorisen CO2-päästö on alle 120 g/km tai,
• Dieselmoottorisessa autossa on hiukkassuodatin ja päästöt jäävät alle 158 g/km tai,
• Moottori toimii E85-etanolilla tai,
• Auto on varustettu Stop & Start -järjestelmällä

2. Tuotanto
• Airdream-autot valmistetaan tehtaissa, joille on myönnetty ISO 14001 ympäristösertifikaatti

3. Kierrätettävyys
• Elinkaarensa päätyttyä autot ovat vähintään 95 prosenttisesti kierrätettäviä