• Auto-Bon Oy/

ERÄ NESTEEN BENSIINIÄ AIHEUTTANUT TIETYISSÄ MERKEISSÄ TOIMINTAHÄIRIÖTÄ – RATKAISU LÖYTYNYT CITROËNIN JA PEUGEOTIN OSALTA

Syyskuussa julkaistiin uutinen, jossa epäiltiin tietyn Nesteen polttoainetyypin käytön olevan yhteydessä tietyn merkkisten ajoneuvojen bensiinimoottorin häiriövalon syttymiseen. Uutisoinnissa mainittiin myös Citroën ja Peugeot –merkkisten ajoneuvojen kohdanneen vastaavaa häiriötä. Huolimatta koko valtuutetun huoltoverkon kattavasta kartoituksesta, Citroëniin tai Peugeotiin linkittyviä tapauksia ei tuolloin pystytty todentamaan Nesteen polttoaineeseen liittyväksi.

Uutisoinnin seurauksena merkkien maahantuoja jatkoi tilanteen tarkkailua yhteistyössä valtuutetun huoltoverkostonsa kanssa ja ajan myötä on ilmennyt joitain kymmeniä tapauksia, jotka ovat päätyneet tarkempaan tutkintaan yhteistyössä Nesteen kanssa.

Yhteistyössä toteutetut tutkimukset ovat varmistaneet ongelman syyksi satunnaisesti polttoaineen ruiskutussuuttimiin kertyneen metallisuolan. Metallisuola on päässyt syntymään kemiallisen reaktion seurauksena erityisissä olosuhteissa, joita esiintyy Nesteen mukaan tietynlaisessa suutintyypissä. Samaa suutintyyppiä on käytössä vain muutamien automallien bensiinimottoreissa.

Normaalitilanteessa kyseinen suutintyyppi toimii erinomaisesti ja sen käytöstä on vain positiivisia kokemuksia. Citroën ja Peugeot –merkkisissä autoissa käytetään kyseistä suutinmallia osana sen viimeisintä, useasti palkittua PureTech –bensiinimoottoria. Moottori on osoittanut olevansa erittäin suorituskykyinen ja kestävä, josta esimerkkinä moottorimallin nyt neljättä vuotta peräkkäin saama arvostettu  kansainvälinen Vuoden Moottori –palkinto (Engine of the Year). Palkinto perustuu muun muassa PureTech-moottorin kestävyyteen, alhaiseen kulutukseen sekä alhaisiin päästöihin.

”Muutamaa kymmentä asiakastamme on kohdannut ongelma bensiinimoottorin sekä Nesteen tietyn heinäkuun lopussa valmistetun polttoaine-erän yhteiskäytössä. Ongelma on ilmennyt moottorin häiriövalon syttymisenä. Tämän tultua ilmi teki tekninen osastomme tehokasta yhteistyötä Nesteen sekä autojen valmistaja Groupe PSA:n kanssa ongelman ratkaisemiseksi.

Vaikka ongelma ilmeni ainoastaan Suomessa, jossa myyntivolyymit ovat eurooppalaisittain vaatimattomat, otettiin aihe erittäin vakavasti myös valmistajan toimista tuotteiden laadun ja toimivuuden varmistamiseksi. Jokainen asiakkaamme voi jatkossakin ajaa huoletta merkeillämme ja jos autoon on tankattu ongelmia aiheuttavaa polttoaine-erää ja mottorin häiriövalo syttyy, on tilanteeseen laadittu pitävä ratkaisu ja jokaisesta asiakkaasta tullaan pitämään huolta. Haluamme olla ykkösiä asiakkaidemme tyytyväisyyttä mitattaessa.” kommentoi ratkennutta tilannetta Citroën- ja Peugeot –merkkien maahantuojan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle

“Vastaamme aina myymämme polttoaineen laadusta ja seuraamme jatkuvasti polttoaineidemme laatua läpi koko jakeluketjun aina valmistuksesta bensiinipumpulle asti. Bensiiniä tankataan Nesteellä Suomessa päivittäin noin 50 000 kertaa, ja tämä valitettava tapaus koski rajoitettua määrää ajoneuvoja Suomessa”, kertoo Nesteen öljytuotteiden myynnistä Suomessa ja Baltiassa vastaava johtaja Tommi Juusela.

“Nesteen myymät ja markkinoimat bensiinit ovat koko ajan täyttäneet tuotestandardin raja-arvot. Ongelman syntymiseen vaikuttava tekijä on ollut yksi Porvoossa heinäkuussa 2018 valmistettu bensiinin tuote-erä, jossa on ollut normaalia korkeampi natriumpitoisuus. Kyseisen bensiinierän kohonnut natriumpitoisuus on johtunut usean tekijän yhteisvaikutuksesta tuotteen valmistuksessa. Yleiset tuotestandardit eivät sisällä natriumpitoisuutta. Siksi olemme kiristäneet jo ennestään laajaa laadunvalvontaamme ja ohjeistustamme välttääksemme vastaavan ongelman esiintymisen jatkossa. Asiakas voi huoletta tankata kaikkia Nesteen polttoaineita”, Juusela jatkaa.

Jos auton moottorin häiriövalo syttyy, tulee aina kääntyä lähimmän valtuutetun huoltoliikkeen puoleen. Kaikki valtuutetut Citroën ja Peugeot -huoltoliikkeet ovat saaneet selkeät toimintaohjeet ja mikäli moottorin häiriövalo on seurausta kyseessä olevan Nesteen polttoaine-erän joutumisesta moottorin ruiskutussuuttimiin, tullaan suuttimet käsittelemään polttoaineeseen lisättävällä valmistajan hyväksymällä lisäaineella

Tiedotteeseen liittyvät lisätiedot ja tiedustelut:

Auto-Bon Oy
Markus Vuolle, toimitusjohtaja