• Auto-Bon Oy/

Erittäin kattava varustelu yksi Citroën C6:n valteista - Lukuisat apuvälineet kuljettajan tukena

Ensivuoden alkupuolella myyntiin tuleva Citroënin edustusauto C6 on näyteikkuna autojen uusimpiin varusteisiin. Uutuusmalli sisältää lähes kaikki Citroënin aiempien mallien hienoudet sekä paljon uusia innovaatioita.

Citroën C6:n varustelussa on kiinnitetty huomiota käytännöllisyyteen. Lukuisat apuvälineet helpottavat kuljettajan tehtäviä ja parantavat samalla auton turvallisuutta sekä hallittavuutta. Ohessa muutamia esimerkkejä Citroën C6:n varusteista. Tuulilasinäyttö Tuulilasinäyttö on yksi C6:n myötä markkinoille tuleva Citroën-uutuus. Siinä tärkeimmät kuljettajan tarvitsemat tiedot, kuten auton nopeus ja navigointilaitteiston antamat ohjeet heijastetaan tuulilasille kuljettajan näkökenttään. Tuulilasinäytön etuna on tietojen nopea luettavuus, sillä kuljettajan ei tarvitse kääntää katsettaan pois tiestä. Näyttö säästää noin puoli sekuntia, mikä normaalisti kuluu kun kuljettaja vilkaisee mittaristoa. Sadan kilometrin tuntinopeudella auto liikkuu puolessa sekunnissa 14 metriä. Kuljettaja voi valita ohjauspyörän vieressä sijaitsevista kytkimistä mitä tietoja hän haluaa nopeuden lisäksi tuulilasinäytöstä seurata. Kuljettaja voi myös säätää näytön kirkkautta, korkeutta sekä kytkeä sen pois toiminnasta. Tuulilasinäyttö on vakiovaruste. Kaistavahti C6:n vakiovarusteisiin kuuluva kaistavahti esiteltiin viime syksynä markkinoille tulleiden C4:n ja C5:n valinnaisvarusteena. Yli 80 km/h nopeudessa aktivoituva kaistavahti tärisyttää kuljettajan istuinta, jos auto on ajautumassa kaistaviivojen yli vahingossa eli ilman suuntamerkin näyttämistä. Kuljettajan istuin tärisee aina siltä puolelta, minne auto on ajautumassa. Kaistavahti seuraa tien reunaviivoja auton etupuskuriin sijoitettujen infrapuna-anturien avulla. Antureissa on infrapunavaloa lähettävä diodi ja vastaanotin, joka reagoi tiestä takaisin heijastuvan valon muutoksiin. Järjestelmä reagoi valkoisten viivojen lisäksi muun muassa keltaisiin, punaisiin ja sinisiin tiemerkintöihin. Kaistavahti pystyy myös erottamaan katkoviivan jatkuvasta viivasta sekä suojatiet, tiehen maalatut nuolet ja vastaavat merkinnät. Kääntyvät ajovalot Citroën esitteli kääntyvät ajovalot DS-mallissa ensimmäisenä maailmassa jo vuonna 1967. Tuolloin ne toimivat mekaanisesti eivätkä lyöneet itseään läpi. Nyt Citroën C6:n vakiovarusteisiin kuuluvat elektronisesti ohjatut kääntyvät kaasupurkaus eli Bi Xenon -ajovalot (sekä pitkät että lyhyet). Sama varuste on saatavana myös Citroën C4:ään ja C5:een. Citroënin ajovalot kääntyvät maantienopeuksissa enimmillään 15 astetta sisäkaarteen puolella ja kahdeksan astetta ulkokaarteen puolella. Kulma riippuu kaarteen jyrkkyydestä eli muun muassa ohjauspyörän asennosta. Kuljettaja näkee kääntyvien ajovalojen ansiosta huomattavasti pidemmän matkan tietä ja havaitsee mahdolliset esteet normaalia aiemmin. Pysäköintitutka eteen ja taakse Suuri osa autoihin tulevista peltikolhuista aiheutuu pysäköitäessä ahtaissa paikoissa. Pysäköintitutka auttaa kuljettajaa hahmottamaan auton mitat paremmin, sillä se antaa tihenevän äänimerkin lähestyvästä kohteesta. Varoitus muuttuu yhtenäiseksi ääneksi kun kohde on erittäin lähellä ja auto on syytä pysäyttää. Peruutettaessa ääni kuuluu takakaiuttimista ja esteen sijainnin voi päätellä myös äänen suunnasta. Vasemmalla takakulmalla vaanivasta esteestä varoittava ääni kuuluu vasemmasta takakaiuttimesta ja päinvastoin. Mikäli este on suoraan takana, ääni kuuluu molemmista kaiuttimista. Edessä sijaitseva pysäköintitutka varoittaa vastaavalla tavalla etukaiuttimien kautta. Kuljettaja voi seurata esteen lähestymistä myös monitoiminäytössä näkyvästä grafiikkakuvasta. Pysäköintitutka on erittäin hyödyllinen varuste varsinkin C6:n kaltaisessa isossa autossa. Tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistus Pyyhinautomatiikan ansiosta C6:n kuljettajan ei tarvitse itse säätää tuulilasinpyyhinten nopeutta sateen voimakkuuden mukaisesti. Auton tuulilasiin sijoitettu anturi aistii tarvittavan pyyhintänopeuden ja välittää tiedon tietokoneen kautta tuulilasinpyyhkijöille. Näin kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Citroën C6:n tuulilasinpyyhkijät on sijoitettu vastakkaisille puolille ja niiden perhosmainen pyyhintäkuvio puhdistaa erittäin laajan alueen tuulilasista jättämättä turhia katvealueita. Uuden sukupolven kaasunestejousitus Citroën on tullut vuosikymmenten aikana tutuksi kaasunestejousituksestaan, jota muun muassa Rolls Royce on lainannut sen ylivoimaisen mukavuuden takia. Jousitusratkaisu on kehittynyt jatkuvasti ja C6:ssa on sen viimeisin versio. Jousituksen rakenne koostuu edessä päällekkäisistä kolmiotukivarsista ja uudenlaisesta pyöräntuennasta, jossa pyörän jousto- ja kääntöliikkeet on eriytetty toisistaan. Takana on monitukivarsiakselisto. Jousitus on kiinnitetty alumiiniseen apurunkoon, mikä saa aikaan erinomaisen suuntavakavuuden ja tarkan ohjauksen. Rakenne vaimentaa myös matkustamoon kantautuvia ääniä. Itse kaasunestejousitus pitää korin automaattisesti ihanteellisella korkeudella kuormasta riippumatta. Yli 110 km/h nopeudella kori laskeutuu 12 millimetriä paremman ajodynamiikan ja alhaisemman ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Alhaisissa nopeuksissa huonokuntoisilla teillä kori puolestaan nousee hieman mukavuuden säilyttämiseksi. Jousitus on yhdistetty iskunvaimennusjärjestelmään, joka mukautuu ajotilanteisiin painottaen kuljettajan valinnan mukaisesti mukavuutta tai urheilullisuutta. Iskunvaimennuksessa on kaiken kaikkiaan 16 eri asetusta. ESP, yhdeksän turvatyynyä ja sähköinen käsijarru Citroën C6:n vakiovarusteisiin kuuluu luonnollisesti myös ESP-ajonvakautusjärjestelmä, joka auttaa kuljettajaa äkkitilanteissa pitämään auton hallinnassa. Passiivisesta turvallisuudesta pitävät huolen muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, joiden laukeamisvoimakkuus riippuu törmäyksen voimasta. Sivuturvatyynyt suojaavat etumatkustajien kylkiä ja verhoturvatyynyt takamatkustajia. Citroën C6:ssa on myös polviturvatyyny, joka vaimentaa kuljettajan polviin ja sääriin aiheutuvaa rasitusta onnettomuustilanteissa. Turvavarusteisiin kuuluvat myös aktiiviset pääntuet. C6:ssa esitellään ensimmäisenä Citroënina sähköinen käsijarru, joka säätää automaattisesti kulloinkin tarvittavan jarruvoiman. Itse käsijarrupainike, sen sijainti ja toimintaperiaate ovat helppokäyttöisyyden takia säilytetty perinteisinä. Automaattinen kaksialueilmastointi Automaattinen kaksialueilmastointi tekee lisää kaikkien matkustajien mukavuutta. Sen avulla kuljettaja ja etumatkustaja voivat säätää erikseen itselleen sopivan lämpötilan sekä ilmanvirtauksen voimakkuuden. Myös takamatkustajat voivat vaikuttaa lämpötilaan ja ilmanvirtaukseen takana sijaitsevista suuttimista. Järjestelmä on kuitenkin suunniteltu siten, että se luo yhteneväisen ”ilmapeiton” matkustamoon ilman vetoa, elleivät matkustajat halua tuntea puhallusta. Uusia turvavarusteita Korirakenteessa on nyt vakiona aktiivinen konepelti. Se pienentää törmäystilanteessa jalankulkijan loukkaantumisia. Tämä pyrotekninen järjestelmä nostaa konepellin takaosaa 65 mm ylöspäin, jolloin konepelti vaimentaa ja pehmentää törmäysiskun voimakkuutta. Sähkösääteinen takasiipi parantaa auton aerodynaamisia ominaisuuksia lisäten alaspäin suuntautuvaa ”down force” -voimaa. Se tasapainottaa hätäjarrutusta sekä pienentäen myös polttoaineen kulutusta. Takasiivellä on kolme eri asentoa riippuen auton nopeudesta. Valinnaisvarusteilla lisää luksusta Citroën C6:een on saatavana myös kattavat multimediajärjestelmät navigointilaitteineen sekä Bluetooth-valmius matkapuhelinta varten. NaviDrive–järjestelmä sisältää muun muassa GPS-paikannuksen, ajotietokoneen välityksellä toimivan matkapuhelimen hands-free toiminnon, radion ja kuuden CD-levyn vaihtajan. Kuljettaja pääsee ajotietokoneen välityksellä myös muun muassa puhelinmuistioonsa sekä tekstiviesteihin, ja toiminnot on valittavissa äänitunnistuksella. Myös navigointitilaitetta on mahdollista ohjata puheella. Huippulaatuista äänentoistoa arvostavalle C6 tarjoaa maailman johtavan audioyrityksen, JBL:n valmistaman hi-fi -järjestelmän, joka sisältää kymmenen kaiutinta sijoitettuna kuuteen eri paikkaan sekä erikoisvahvistimen. Myös auton akustiikka on hienosäädetty vastaamaan täydellisen äänentoiston asettamia vaatimuksia. Lisätietoja: Risto Immonen, viestintäpäällikkö, puh 010 5697225 Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia.