Kaksi itseajavaa autoa Pariisista Amsterdamiin ”eyes off”

Kaksi Citroën Grand C4 Picasso -autoa ajoi runsaan 300 kilometrin pituisen matkan autonomisesti osallistuakseen Amsterdamissa järjestettyyn tapahtumaan, johon kokoontui kymmenkunta autonvalmistajaa ja EU:n liikenneministeriä.

PSA Groupen autot lähtivät matkaan Vélizystä Pariisin lähettyviltä ”eyes off” –moodilla, jossa kuljettajat eivät puutu auton toimintaan. Autot ajoivat usean sadan kilometrin matkan sallituilla kaistoilla Pariisista Amsterdamiin.

”Eyes off” – autonomisen ajon kolmas taso

”Eyes off”- tason autossa varusteina on kuusi 360 asteen lasertekniikkaan perustuvaa anturia, tuulilasiin sijoitettu kamera, etu- ja takatutkat sekä tarkkuus GPS-laitteisto. ”Eyes off”-teknologiaa voidaan käyttää nopeusvälillä 0 – 130 km/h.

”Eyes off” -moodi vastaa kolmannen automaatiotason autonomista ajoa*, jolloin kuljettajan ei tarvitse puuttua ajoon. Kuljettajan rooli on vain valvoa, että kaikki toimii niin kuin pitää.

Tämä uusin PSA Groupen autonominen ajo liittyi eurooppalaiseen ”The Experience” –tapahtumaan. Kyse oli epävirallisesta Amsterdamissa 14.4.2016 järjestetystä EU:n liikenneministerien tapaamisesta, johon kutsun oli saanut myös kymmenkunta autonvalmistajaa. Euroopan neuvosto julkaisi ennakkoon lausunnon, jossa kehotetaan autonvalmistajia ja eri maiden hallituksia toimimaan yhteistyössä autonomisen ajamisen tutkimus- ja kehitystyön nopeuttamiseksi sekä siihen liittyvien määräysten ja infrastruktuurin kehittämiseksi.

Alankomaiden infrastruktuuri- ja ympäristöministeriön sekä Amsterdamin kaupungin järjestämän The Experience –tapahtuman yhteydessä PSA Group esitteli kaksi kolmannen automaatiotason ”eyes off” itseajavaa autoa. EU:n liikenneministereille tarjottiin myös mahdollisuus päästä eri autonvalmistajien itseajavien autojen kyytiin useiden kilometrien pituiselle matkalle normaaliliikenteen sekaan.

PSA Groupille myönnettiin heinäkuussa 2015 ensimmäisenä autonvalmistajana lupa testata itseajavia autoja Ranskan teillä. Tuolloin neljä C4 Picasso –prototyyppiä ajoi yli 20.000 kilometriä autonomisesti Pariisin ja Bordeaux’n sekä Pariisin ja Espanjan Vigon välisillä teillä. PSA Group tulee tuomaan markkinoille vuonna 2018 kuljettajan valvontaa edellyttäviä autonomisen ajamisen ratkaisuja sekä vuodesta 2020 alkaen itseajavia vaihtoehtoja kuljettajan voidessa delegoida ajamisen kokonaan autolleen.

*Itseajavien autojen automaatiotasoja on kansainvälisesti sovitun termistön mukaisesti viisi erilaista: ”hands on”, ”hands off”, ”eyes off”, ”mind off” ja ”driverless”. Ole hyvä ja tutustu tiedotteen liitteeseen ”Booklet Presse Amsterdam EU April 2016”.

Kuvia ja videoita on saatavilla:

-        http://media.groupe-psa.com/en/psa-peugeot-citro%C3%ABn/press-kit/autonomous-car-drive-the-experience#prettyPhoto

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy