Kaksi kasvun väylää

Kiina on noussut Citroënin suurimmaksi markkinaksi ja lisää myyntiä haetaan kahta tietä. Citroën lujittaa asemaansa suosittujen perheautojen keskuudessa. DS-mallit puolestaan kilpailevat ylellisten premium-merkkien sarjassa.

Citroënilla on monen muun autonvalmistajan tapaan Kiinassa kaksi yhteistyökumppania, joiden kanssa edetään erilaisilla strategioilla. Jo 22 vuotta sitten perustettiin Dongfeng-Citroën, joka on valmistanut ja myynyt kiinalaisille yli kaksi miljoonaa Citroënia. Toisena kumppanina on Changan, joka valmistaa DS-mallit Kiinan markkinoille ja vastaa myös niiden myynnistä oman verkoston kautta.

Mukaan kompaktien katumaasturien markkinoille

Citroënin asema Kiinassa nousee aivan uudelle tasolle nyt, kun Dongfeng hankki omistukseensa 14 prosenttia yhtiöstä. Pekingin autonäyttelyssä esiteltiin yhteistyön hedelmänä C-XR, joka on Dongfeng-Citroënin ensimmäinen katumaasturi. Uutuus on tyylikäs ja teknisesti edistyksellinen. Se kertoo myös tulevaisuudessa esiteltävien Citroënien muotoilun suunnasta.

Vaikka Pekingissä esitelty C-XR on vielä konseptiauto, on se hyvin lähellä tuotantomallia. Vuoden loppuun mennessä uutuus tulee myyntiin ja 2,65 metrin akselivälin ja korin 4,26 metrin pituuden myötä se on luokkansa suurimpia. Citroën varmistaa mukavat tilat myös takaistuimella sekä riittävän suuren tavaratilan.

Ainakin aluksi vain Kiinassa myytävä C-XR tulee mahdollisesti myöhemmin myyntiin kaikkialla maailmassa. Mallimerkinnässä C-kirjan viittaa Citroëniin ja XR kertoo siitä miten autolla voi ajaa tutkimaan tulevaisuutta. Uutuus on erittäin tärkeä Kiinan kasvavilla katumaasturimarkkinoilla, sillä pelkästään vuodesta 2012 vuoteen 2013 niiden myynti kasvoi 50 prosenttia.

Kiinassa perheautoluokan sedanit ovat erittäin suosittuja, minkä takia Citroën tarjoaa tuohon luokkaan kolme hienostunutta vaihtoehtoa. Vuoden 2013 alusta alkaen myynnissä ollut C4 L on ollut suosituin ja sen viime vuoden 76 000 kappaleen rekisteröinnit auttoivat Citroënin kasvattavamaan myyntiään neljänneksen eli reilusti markkinoiden kasvua enemmän. Syyskuussa 2013 myyntiin tullut C-Elysee on löytänyt puolessa vuodessa 38 000 ostajaa ja kolmantena tukijalkana on C Quatre.

Ylellinen DS 6WR premium katumaastureiden joukkoon

Viittä vaille satavuotias eli tänä vuonna 95 vuotta täyttävä Citroën vahvistaa asemaansa Kiinassa täysin uudella DS 6WR -mallilla. Vuosi sitten esiteltyyn Wild Rubis -konseptiautoon perustuva uutuus on samalla DS-malliston ensimmäinen katumaasturi. Se on suunniteltu täyttämään ylellisiä vaihtoehtoja etsivien ostajien autoilleen asettamat vaatimukset.

Uutuus jakaa perusrakenteensa DS5-mallien kanssa, ja sen akseliväli on 2,73 metriä. Kori on 4,55 metriä pitkä, 1,86 metriä leveä ja 1,61 metriä korkea ja se on saanut muotonsa Pariisin lähistöllä sijaitsevassa Citroënin muotoilukeskuksessa. Linjoissa on katumaastureille tyypillistä itsevarmuutta yhdistettynä DS-mallien hienostuneeseen persoonallisuuteen.

Citroën on halunnut tehdä DS 6WR:stä mahdollisimman taloudellisen. Sen takia hyvä etenemiskyky on toteutettu nelivedon sijaan Grip Control -järjestelmällä. Moottorina on 1,6-litrainen turbo joko 118 kW (160 hv) tai 147 kW (200 hv) tehoisena ja sen voima välitetään etupyörille kuusivaihteisen automaatin kautta.

Citroën DS-mallien tuotanto alkoi Kiinassa viime syyskuussa DS5-mallilla, jota seurasi tämän vuoden maaliskuussa DS 5LS. Shenzenin tehtaalla alkaa vuoden loppupuolella DS 6WR:n tuotanto. Sitä myydään aluksi vain Kiinassa, mutta sille löytyy varmasti ostajia ympäri maailmaa. Tämän kolmikon lisäksi Citroën esittelee kuluvan vuoden aikana vielä neljännen Kiinassa valmistettavan DS-mallin.

Perheauto urheiluauton suorituskyvyllä

Citroën aloitti Kiinassa tyylikkään porrasperäisen DS 5LS:n myynnin. Kiinalaisten asiakkaiden suosiman perinteisen takaosan muodon lisäksi se eroaa tähänastisista DS-malleista myös keulan osalta, joka vie DS-mallien muotoilua uuteen suuntaan.

DS-malleille ominaisen ylellisyyden lisäksi DS 5LS R -konseptiauto korostaa urheilullisuutta. Kori on saanut ylleen karmiininpunaisen mattavärin ja kookkaat spoilerit yhdessä 20-tuumaisten pyörien kanssa kertovat auton luonteesta.

Konepellin alla on 1,6-litrainen turbomoottori, joka on viritysasteeltaan samaa luokkaa Citroënin WRC-ralliautoissa ja WTCC-rata-autoissa käyttämän kanssa. Moottori kehittää 221 kW (300 hv) ja 400 Nm, mikä riittää antamaan konseptiautolle todella upean suorituskyvyn. Vaihteisto on sekventiaalinen ja sitä käytetään ohjauspyörään sijoitetuilla siivekkeillä.

Moottorin tehoa vastaavien ajo-ominaisuuksien varmistamiseksi alustaa on madallettu 15 mm tuotantomalliin verrattuna ja edessä raideväliä on kasvatettu. Alusta on säädetty uudelleen ja jarrut ovat paljon vakiomallia kookkaammat. Kokonaisuuden viimeistelevät hiilikuituosat, jotka samalla alentavat auton painoa.

Ranskalla ja Kiinalla pitkät suhteet

Ranska ja Kiina solmivat diplomaattiset suhteet 50 vuotta sitten. DS kunnioittaa tätä juhlavuotta muun muassa siten, että Pekingin autonäyttelyssä oli esillä kenraali Charles de Gaullen käytössä ollut Citroën DS. Maiden välisestä ystävyydestä kertoi myös toisaalla näyttelyssä ollut Citroën CX, joka oli ensimmäinen Kiinan markkinoille esitelty Ranskassa valmistettu automalli.