Konseptiauto GTbyCITROËN — POIKKEA VIRTUAALISEEN MAAILMAAN

2008 Paris Motor Show'ssa esiteltävä showauto GTbyCITROËN tekee Citroënista ensimmäisen ajoneuvovalmistajan, joka poikkeaa virtuaaliseen maailmaan: omaperäinen GTbyCITROËN-urheiluauto on tyylillinen jäljennös digitaalisesta autosta. Auto on Citroënin ja Polyphonyn – Playstation 3:n autosimulaattori Gran Turismo 5:n suunnittelijan – yhteistyön tulos. Laadusta, muotoilusta ja realismista tunnettuja Gran Turismo -pelejä on myyty jo yli 50 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Pelin GTbyCITROËNissa on sähköinen voimansiirtojärjestelmä ja saastepäästötön polttokenno. Auto on suunniteltu ottamaan mittaa vahvimmista kilpailijoista.

“GTbyCITROËN näyttää, kuinka virtuaalisen ja todellisen maailman autoalat voivat yhdistyä ja luoda aidon innovatiivisen kumppanuussuhteen. Olemme iloisia, että Citroen lähestyi meitä ja antoi meille mahdollisuuden yhdistää luovat voimavaramme tämän erikoislaatuisen konseptiauton rakentamiseen. On ollut ainutlaatuinen kokemus nähdä auton hahmottuvan ensin pelissä ja sitten tosielämässä, koska yleensä tekemämme työ pysyy digitaalisessa maailmassa. Toivottavasti pääsen GTbyCITROËNin rattiin oikealla kilparadalla!”
Kazunori Yamauchi, Polyphony Digital Inc:n johtaja ja Gran Turismon luoja

Suorituskyky ennen kaikkea

GTbyCITROËN on suunnattu kilpa-autoilun maailmaan, mistä kertovat sen dynaaminen tyyli, sulavat linjat ja terävät grafiikat. Perä on ylisuuri ja liioitellun pitkä, mikä saa aikaan jatkuvuuden tunteen. Tarkoitus on tehdä konseptiautosta visuaalisesti vauhdikkaampi. Värin asteittainen muuttuminen valkoisesta harmaaseen auton kyljissä lisää tätä jatkuvan liikkeen vaikutelmaa.

Huippuluokan ajettavuus

GTbyCITROËNin sisätilat on suunniteltu kahta aikuista varten, mikä ilmaisee tämän showauton perustana olevaa GT-visiota. Tunnelmallisessa ohjaamossa laadukkaat, ammattitaidolla työstetyt materiaalit yhdistyvät hyvän ajoasennon takaavaan huipputekniikkaan.
Matala ajoasento on suunniteltu ajonautinnon lähtökohdista. Päämääränä on antaa ajajalle mahdollisuus keskittyä tiehen. Tätä helpottaa myös selkeä, ajotietoja näyttävä tuulilasinäyttö.

Tehoa ja sulavia linjoja

GTbyCITROËNin muotoilussa näkyy aerodynaamisesti parhaan mahdollisen muotoilun etsintä. Showauton virtaviivaiset ja tiukat linjat on venytetty äärimmilleen. Selkeät, yläosasta uurretut kyljet ja rungon helmenhohtoinen sävy vahvistavat auton sulavan voimakasta ulkonäköä.

Leveät ilmanottoaukot ja teräväpiirteiset vaakasuorat ajovalot tukevat etuosan määrätietoista ilmettä. Läpitunkevan siniset LED-ajovalot valaisevat tien tehokkaasti ja pitävät kilpailijat loitolla. Sileän konepellin kromiset nuolenkärjet kuvaavat automerkin identiteettiä.
Sivupeilit ohuine kiinnikkeineen ovat kuin tehty halkomaan ilmaa – ne antavat GTbyCITROËNille asennetta ja ryhtiä.
Suuri kaartuva tuulilasi yhdistyy saumattomasti katon ja takaosan liioitellun pitkän siivekkeen muotoon. Vauhdikkaan virtaavat linjat antavat kuvan auton jatkuvasta liikkeestä. Koko runko ilmaisee suorituskykyä ja jatkuvaa liikettä.

Myös GTbyCITROËNin mitat kuvastavat voimaa ja tehoa (pituus: 4,960 m, 2,080 m, korkeus: 1,090 m). Kuvaa vahvistavat myös vahvalinjaiset pyöräkotelot. Timantinomaiset 21-tuumaiset vanteet korostavat auton urheilullista luonnetta.

Poikkeuksellinen ajettavuus

Sisätilan muotoilu lujittaa auton dynaamista ja voimakasta tyyliä. GTbyCITROËNin kuskia ja kakkoskuskia varten suunniteltu ohjaamo kuvastaa kilpa-auton henkeä. Tunnelmallisessa ohjaamossa laadukkaat, ammattitaidolla työstetyt materiaalit yhdistyvät kilpa-autoilun maailman innoittaman ajoasennon takaavaan huipputekniikkaan.

Upean visuaalisuuden lisäksi linnun siipien lailla aukeavien ovien ansiosta istuutuminen GTbyCITROËNiin on helpompaa kuin tämän tyyppisissä autoissa yleensä. Kuski ja kakkoskuski voivat siis pujahtaa istuimiinsa ja ampaista radalle erittäin nopeasti.

Tämän showauton tumma sisusta on yllättävä vaaleaan ulkokuoreen verrattuna. Musta nahkaverhoilu ja harvoin käytetyt materiaalit, kuten kupari ja teräs, tekevät GTbyCITROËNin ohjaamosta selvästi urheilullisen.
Tummalla nahalla verhoillut nelipisteturvavöin varustetut urheiluistuimet kietoutuvat kuljettajan ja matkustajan ympärille ja tekevät ajamisesta poikkeuksellisen nautinnollista. Matalalle sijoitetut istuimet korostavat vauhdintuntua ja sopivat täydellisesti muuhun sisutukseen.
Ovipaneeleiden ja lattian neulottu nahka lisää sisätilan ylellisyyttä.

Ajoasento kuvastaa kilpailullista luonnetta. Voitontahto on ohjannut auton muotoilua.
Selkeän kojelaudan muodot yhdistyvät vaikuttavan kupariveistoksen linjoihin. Moderneista veistoksellisista linjoista muotoutuu GTbyCITROËNin keskikäytävä, joka heijastaa auton vahvuutta ja näyttää ikään kuin katalysoivan sen voimaa.
Myös saman kupariveistoksen kierteestä syntynyt nahkainen ja teräksinen ohjauspyörä kuvastaa ohjaamon urheilullista henkeä.

GTbyCITROËNin ajotietoja näyttävän tuulilasinäytön ansiosta keskittyminen säilyy huipussaan. Järjestelmä heijastaa punaisten LED-valojen avulla tärkeimmät ajotiedot – kuten nopeuden ja navigointitiedot – suoraan kuljettajan silmien eteen tuulilasiin.
Tuulilasinäyttö parantaa turvallisuutta huomattavasti. Kuljettaja omaksuu tiedot nopeammin eikä hänen tarvitse kääntää katsettaan pois tiestä.

Suorituskykyä ja ajotuntumaa varten optimoitu aerodynamiikka

GTbyCITROËNin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota aerodynamiikkaan ja virtaviivaiseen muotoiluun, jotka ovat Citroënille tärkeitä arvoja. Tavoitteena oli parantaa auton dynamiikkaa ja saada aikaan poikkeuksellisen hyvä ajonautinto.

Tiukan dynaamisten linjojen lisäksi autossa on innovatiivisia ominaisuuksia, kuten suuret ilmanottoaukot edessä, tasainen pohja sekä liikkuva siiveke ja ilmanohjain takana. Kaikilla näillä ominaisuuksilla on aktiivinen rooli nosteen ja varsinkin ilmanvastuksen vähentämisessä ja auton painamisessa tiukasti tien pintaan.

Sulavien linjojen, omaperäisen muotoilun ja – pelissä käytetyn – mahdollisesti ympäristöystävällisimmän tekniikan ansiosta GTbyCITROËN kuvastaa urheilullista henkeä sellaisena, kuin Citroën sen näkee, ja tähdentää automerkin kunnianhimoista suhtautumista uusiin haasteisiin.

Euroopan markkinoille peli saapuu vuoden 2009 aikana.

Lisätietoja: Hanna Räisänen, viestintäkoordinaattori, Auto-Bon Oy, puh. 050 351 2674