Mikko Hirvoselle ensimmäinen voitto Citroënilla

Mikko Hirvonen kartanlukijanaan Jarmo Lehtinen ajoi tänään ensimmäiseen rallin MM-osakilpailuvoittoonsa Citroënin ohjauspyörän takana Portugalin rallissa. Hirvosen voitto oli samalla kautta aikain ensimmäinen suomalaiskuljettajan MM-tasolla Citroënilla saavuttama ykköstila.

Mikko Hirvonen venytti eron toiseksi tulleeseen norjan Mads Östbergiin lähes kahdeksi minuutiksi. Kilpailun kolmas oli venäjän nuori Evgeny Novikov. Voitollaan suomalaiskuljettaja nousi rallin MM-sarjan kärkeen ennen tallikumppaniaan Sebastién Loebia ja kolmantena olevaa Petter Sohlbergia. Citroën Total World Rally Teamin Mikko Hirvonen on tällä kaudella saalistanut neljästä osakilpailusta sijat 4 - 2 - 2 - 1.

Kypsä suoritus takasi uran 15. voiton

Portugalin rallin kahta ensimmäistä ajopäivää värittivät vaihtelevat sääolot. Rankkasade ja vuorilla sateesta johtunut sumu tekivät olosuhteista haastavat. Mikko Hirvonen ja kartanlukija Jarmo Lehtinen etenivät viisaasti muistaen hankalissa keliolosuhteissa ennenkin todistetun totuuden: huonoissa olosuhteissa kukaan muukaan kuljettaja ei voi ajaa yhtä lujaa kuin hyvissä olosuhteissa ilman että riskikynnys kasvaa. Kontrolloitu, mutta riittävän vauhdikas suoritus takasi voiton.

-       Kilpailun aikana emme Jarmon kanssa ajatelleet voittoa. Keskityimme omaan ajoomme ja seurasimme Mads Östbergin väliaikoja. Tämä oli myös samalla vahva näyttö Citroënin luotettavuudesta; muut kärsivät myös teknisistä murheista, meillä niitä ei ollut, iloinen Mikko Hirvonen summasi.

Samalla Mikko Hirvonen nosti Citroënin MM-osakilpailuvoittojen määrän 83:een. Listan toisena oleva Ford on kerännyt voittoja 80 kpl.