Muotoilun klassikko Citroën DS 60 vuotta Suomessa

Ensimmäisten Citroën D-mallien maahantuonnista Suomeen tuli sunnuntaina 26. toukokuuta kuluneeksi 60 vuotta. Merkkipäivää kunnioitettiin näyttävällä Citroën-paraatilla.

Kun Citroën esitteli Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 5. päivänä 1955 uuden automallinsa DS19:n (Dessée = suomeksi Jumalatar), mallin suosio oli ennen kokematon. Näyttelyn ensimmäisen varttitunnin aikana Citroën vastaanotti 743 tilausta ja ensimmäisen päivän jälkeen tilauksia oli jo 12 000 kappaletta.

Citroën D-mallia valmistettiin lähes 20 vuotta. Viimeinen 1 455 746:s yksilö rullasi tehtaan linjalta ulos huhtikuussa 1975. Suomeen ensimmäinen neljän kappaleen erä DS:iä rantautui 29.5.1956.

Edistyksellistä muotoilua ja tekniikkaa

Citroën DS oli odotettu ja haluttu uutuus myös Suomessa. Ensimmäiset D-mallit päätyivät monenlaisiin tehtäviin, kuten yritysten edustusvaunuiksi, lääkäreille, asianajajille, tyylikästä muotoilua arvostaville tai muuten vain poikkeuksellista mukavuutta autoltaan hakeneille. Citroën D-malleilla pärjättiin mainiosti myös rallipoluilla. Voitot saavutettiin niin Jyväskylän Suurajoista kuin Monte Carlon rallistakin.

Citroën DS oli sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan sensaatio. Kysymyksessä oli auto, jollaista ei ollut koskaan ennen nähty. Citroën DS oli aikalaisiinsa verrattuna muodoiltaan edistyksellinen ja tekniikaltaan erilainen auto. Sen perusrakenne koostui teräksisestä korikehikosta, jonka ympärille muotopellit oli kiinnitetty muutamin pultein.

Autossa oli kaasunestejousitus, joka antoi ennen kokemattoman matkustusmukavuuden ja kuormasta riippumatta automaattisesti vakiona pysyvän, kuljettajan säädettävissä olevan maavaran.

DS:n rinnalle vuonna 1957 markkinoille tuli ID, joka muuttui 1960 – 70 lukujen vaihteessa mallinimeltään DSpécialiksi ja DSuperiksi. DS pysyi tuotannossa alusta loppuun omalla alkuperäisellä nimellään.

Citroën DS jätti pysyvästi jälkensä autotekniikan historiaan yhtenä merkittävimmistä koskaan luoduista automalleista. Car of the Century eli Vuosisadan Auto –äänestyksessä vuonna 1999 Citroën DS sijoittui T-Fordin ja Minin jälkeen kolmanneksi.

Näyttävä paraati käänsi katseet

Citroën D-sarjan 60-vuotisjuhlallisuudet huipentuivat Suomessa lauantaina 28. toukokuuta juhlakulkueeseen, joka käynnistyi Citroënin maahantuojan Auto-Bon Oy:n pääkonttorilta Vantaalta ja päättyi Mäntsälän Hirvihaaraan Kartanoon.

Paraatin vanhimman DS:n paikalle ajoi aktiivinen Citroën-harrastaja Juuso Juurikkala. Vuosimallia 1958 oleva auto on toiseksi vanhin Suomessa tunnettu DS-yksilö. Rakkaus Citroëniin syttyi jo yli 40 vuotta sitten.

- Vanhemmillani on ollut vuodesta 1957 asti vain Citroëneja ja olen koko varhaisen elämäni nauttinut Citroënien kyydistä. Ei siinä annettu vaihtoehtoja, Juurikkala hymyilee.

Juurikkala oli tyytyväinen paraatin automäärään vaikka moni vaunu joutui erilaisten esteiden takia jäämään talliin.

- Paraatiin ilmoittautui 71 autoa, mutta kaikki eivät valitettavasti eri syiden takia päässeet mukaan. Hieno tilaisuus ja varmasti kesän komein ja tyylikkäin autoletka, jossa oli mukana yli 60 autoa, Juurikkala jatkoi.

Lähes koko Suomen nykyinen Citroën D-mallikanta on merkkikerho Automobile Citroën ry:n jäsenten omistuksessa. Autoja on tiedossa noin 250, joista osa on liikenteessä ja loput entisöinnin alla tai harrastajien säilöön ottamina.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy