Rättärikilta täyttää 50 vuotta – Sätkälän Säpinät Sulkavalla 18.-22.7.2012

Suomen 2CV-Kilta ry. täyttää 50 vuotta kuluvana vuonna.  2CV Kilta on arvionsa mukaan vanhimpia, ellei vanhin, tiettyyn automalliin ja sen vaalimiseen keskittyvä yh­distys Suomessa. Kiltaa voisi luonnehtia hieman erilaiseksi autokerhoksi henkisten perinteiden ansiosta.

2CV Kilta on kutsunut kaikki 1100 jäsentään ainutkertaisiin juhliin Sulkavalle “Sätkälään”. Juhliin on jo ilmoittautunut 400 ”rättäriä” eli noin 1000 henkeä. Myös edustajia ulkomaalaisista 2CV-kerhois­ta on saapumassa Sulkavalle yli sadan 2CV:n voimin yhteensä 18 maasta, kaukaisimmat Australiasta ja USA:sta asti.

Suomella on pitkät perinteet rättäritapahtumien järjestäjänä: ensimmäinen kansainvälinen 2CV-ystävien kokous järjestettiin suomalaisten aloitteesta Pistohieka­lla 1975 ja kymmenes vastaavasti Nurmeksessa 1993. Kilta on järjestänyt myös julkista huomiota herättäneitä retkiä rättäreillä esimerkiksi Lappiin keskellä helmikuun paukkupakkas­ten. Kesällä 2CV Kilta kokoontuu liki joka viikonloppu jossain päin Suomea. Kaukomatkailu on rättäristeillä verissä, esimerkiksi viime kesänä yli 100 suomalais­ta rättärikuntaa suuntasi Ranskaan 19. 2CV-maailmankokouksen, johon autoja kerääntyi uskomattomat 7036 kpl. Ensi vuonna massaesiintymän kohteena vuorossa on Espanja.

Juhlatapahtumassa muistelemme erityisesti vanhoja hyviä aikoja “back to roots” -teemalla. Päätavoite on mutkaton yhdessäolo hy­vässä seurassa hauskan ohjelman ryydittämänä. Programmissa mm. 2CV-missikisat, 2CV-vesihiihto, Sätkävision laulukilpailu, kansainvälinen ruuan maistelutapahtuma.

Lauantaina 21.7.12 klo 12-16 järjestetään avoin yleisötapahtuma Sulkavan Soutustadionilla.

Paikalla on 2CV-mallien lisäksi nykypäivän malleja, kuten esimerkiksi DS5 HYbrid4- dieselhybridi. Lisäksi viihdykkeeksi tarjotaan katsojille 2CV-näytöslajeja ja -kisoja.

Oheistapahtumiakin piisaa. Juuri ennen juhlia tekee “Wanhojen Waunujen Waellus” koukun Laatokan Venäjän kautta Sulkavalle. Säpinöiden viimeisenä päivänä starttaaa 4. Raid Mosquito pohjoiseen tavoittena Nordkapp erityisesti ulkomaalaisten toivomuksesta.

Tapahtuman suojelija rallin maailmanmestari Ari Vatanen, rättäristi itsekin.

Ota tarvittaessa yhteyttä seuraaviin henkilöihin lisätietojen saamiseksi:

Oltermanni Erkki Rajala(yhdistyksen puheenjohtaja.)

email oltermanni@2cv.fi, puh. 050 5680168

Henkka Castrén

email teippari@teippari.net, puh. 050 5004438

Jukka Isomäki