Rättisitikoilla Lappiin ja takaisin - Raid Porotokka 4. - 13.2.2014

Lapin lumi ja pakkaset kutsuvat jälleen Citroën 2CV-harrastajia! Kansainvälinen harrastajajoukko tulee Suomeen nauttimaan pohjoisen upeasta luonnosta ja nähtävyyksistä Raid Porotokka- ajon merkeissä. Osallistujia suomalaisten harrastajien vieraaksi saapuu Hollannista, Belgiasta, Saksasta, Itävallasta, Italiasta, Englannista ja Ruotsista.

Erityisesti ulkomaalaisille rättäristeille suunnattu Raid Porotokka on jatkoa taannoisille Raid Poronkusema, Raid Mosquito ja Raid Laponie-reissuille. Raidien perinteet juontavat juurensa 60- ja 70-luvuille, jolloin Citroën järjesti monenmoisia vaativia kaukomatkoja - “raideja” - esimerkiksi Afrikan ja Saharan halki auton luotettavuuden osoittamiseksi. Nykyään raideja järjestävät alan harrastajat kaikkialla maailmassa. Talvi-raideilla on maine näistä ehkä kaikkein vaativimpina. Varsinainen reitti alkaa Vaasasta ja kulkee Rovaniemen kautta Enontekiön Hettaan ja takaisin. Raid Porotokan järjestävät Suomen 2CV Killan jäsenet.

Yhdistävänä tekijänä osallistujilla on Citroën 2CV eli kansanomaisesti rättisitikka, jolla on menestyksekkäästi taivallettu läpi kaupunkien, viidakoiden ja autiomaiden jo yli kuudenkymmenen vuoden ajan. Suomessa 2CV-harrastajia on yli 1000 Suomen 2CV-Killan jäseninä. Kansainvälisyys on myös harrastukselle leimallinen piirre.

Rättisitikan historiaa

Citroën 2CV esiteltiin Pariisissa vuonna 1948. Sen suunnittelukriteerit olivat tuon ajan maailmaan varsin sopivat: auton pitää pystyä kantamaan neljän henkilön lisäksi 50 kilon kuorma perunoita, ja kulutus ei saisi olla enempää kuin kolme litraa sadalla kilometrillä.

Citroën 2CV:n valmistus päättyi 1990, mutta sen erikoinen viehätysvoima on ajan kuluessa vain vahvistunut. 2CV:n voimanlähteenä on 2-sylinterinen alle 30 hevosvoiman ilmajäähdytteinen moottori, jonka äärimmilleen viety yksinkertaisuus tekee siitä ylivoimaisen luotettavan kulkupelin. Lämmityslaite ja sisävalokin olivat alun perin lisävaruste. Yhteensä Citroën 2CV-malleja valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta. Suomeenkin tätä kulttiautoa tuotiin yli 6000 kappaletta.

Lisäsitietoja:

Suomen 2CV-kilta ry:                http://www.2cv.fi

Facebook ryhmä: Raid Laponie - Secret Society of Superfinns

Yhteydenotot: Jukka Isomäki, GSM 040 7200211, jisomaki@gmail.com, fin2cv@saunalahti.fi

GSM +358 400 210 490