• Auto-Bon Oy/

Sébastien Loeb haluaa jatkaa historiallista voittosarjaansa - Citroën on valmis taistelemaan voitosta myös Suomessa

Suomen MM-osakilpailu on niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin rallikansan silmissä legenda. Kuljettajat kunnioittavat ja jopa hieman aristelevat sarjan kovimmilla keskinopeuksilla ajettavan rallin huikeita hyppyjä. Citroënin Sébastien Loeb lähtee jahtaamaan ensimmäistä Suomen MM-rallin voittoaan tiedostaen saavansa kovan vastuksen lukuisilta suomalaiskuljettajilta.

Citroën lähtee ensi viikonloppuna ajettavaan Neste Rally Finlandiin hyvistä asemista. Talli johtaa valmistajien MM-sarjaa, ja kuljettajien sarjaa johtavalla Sébastien Loebilla on historiallinen kuuden voiton putki, jota hän pyrkii jatkamaan Suomessa. Loeb kuitenkin tiedostaa tehtävän haasteellisuuden. ”Olen monesti ihmetellyt, että miten suomalaiset pystyvät ajamaan täällä niin kovaa. Olen kuitenkin vuosi vuodelta oppinut tuntemaan erikoiskokeet paremmin ja Xsaran ominaisuudet ovat kehittyneet, joten uskon mahdollisuuksiini myös Suomessa”, Loeb sanoo. Suomen MM-ralli asettaa autolle kovat vaatimukset. Citroën viettikin intensiivisen testiviikon Jyväskylän seudulla kesäkuun lopussa. ”Kovien vauhtien takia ohjauksen pitää olla niin tarkka kuin mahdollista. Hypyt puolestaan edellyttävät, että jousitus imee töyssyt täydellisesti auton laskeutuessa takaisin tielle”, Citroënin tekninen johtaja Xavier Mestelan-Pinon kertoo. Koko Citroënin tiimi odottaa Jyväskylältä paljon, mutta tallipäällikkö Guy Fréquelin muistuttaa merkkimestaruuspisteiden tärkeydestä. ”Vaikka Suomen MM-ralli on legenda, jonka kaikki haluavat voittaa, se on kuitenkin vain yksi ralli 16 osakilpailun sarjassa. Saadaksemme pisteitä molempien autojen pitää tulla maaliin.” ”Haluan ehdottomasti voittaa Suomessa, koska niin harva ulkomaalainen on siihen pystynyt. En aio kuitenkaan ottaa älyttömiä riskejä, koska se ei kuulu tyyliini. Tapoihini ei kuulu ajaa viitosvaihteen mutkaan kuutosella ja toivoa, että kyllä se siitä”, Loeb vastaa Fréquelinin toiveisiin. Tehdasautojen lisäksi Suomen MM-ralliin osallistuu kaksi muuta Citroën Xsara WRC autoa Kronos Racingin OMV World Rally Teamin väreissä. Kuljettajina ovat erinomaisesti koko kauden ajanut ja Kyproksella toiseksi sijoittunut Manfred Stohl sekä Xavier Pons. Suomen MM-ralli on myös junioreiden eli JWRC-luokan osakilpailu ja sorateille starttaa yhteensä kolme Citroën C2 Super 1600. Kronos Racingin väreissä kilpailuun osallistuvat Kris Meeke sekä Daniel Sordo, joista kumpikin on voittanut tänä vuonna jo yhden osakilpailun. Kolmas Citroën-kuljettaja on P.H. Sportille ajava Conrad Reutenbach. Jokainen kuljettaja osallistui viikkoa ennen MM-kisaa Tampereella ajettuun Pirelli-ralliin sekä testijaksoon tutustuakseen tuleviin olosuhteisiin. ”C2 osallistuu nyt Suomen MM-ralliin ensimmäistä kertaa, joten meidän tehtävämme ei ole rynniä alusta alkaen. Pyrimme ajamaan mahdollisimman hyvissä asemissa maaliin saakka varmistaaksemme hyvät lähtökohdat kolmeen jäljellä olevaan asvalttiralliin”, Citroën Sportilla yksityistallien toiminnasta vastaava Yves Matton totesi. Lisätietoja: Auto-Bon Oy, Risto Immonen, viestintäpäällikkö, puh 010 5697225 Copyright free photos available for the press from: www.citroen-presse.info Citroën Sportin internetsivut: http://com.en.sport.citroen.com/