Shanghain Autonäyttelyn tähti: CITROËN DS5: KUIN AERODYNAAMINEN VEISTOS

Citroën jatkaa hyvän vastaanoton saanutta DS- sarjaansa, joka muodostaa premium -luokan linjan yhtiön perusmalliston rinnalle. Tähän mennessä ovat markkinoille tulleet DS3 ja DS4, ja aivan vuoden 2011 lopulla näiden jatkoksi tulee DS5.

DS- mallit eroavat Citroënin vastaavista perusmalleista – ja varsinkin muiden valmistajien tuotteista – ennen kaikkea jännittävällä muotoilullaan, edistyksellisellä teknologiallaan, tasokkaalla varustuksellaan ja innovatiivisilla yksityiskohdillaan. Näin myös Citroën DS5 toteuttaa yhtiön iskulausetta "Creative technologie", luovaa teknologiaa.

Citroën DS5:n ulkomuotoa voidaan luonnehtia aerodynaamiseksi veistokseksi. Sen innovatiiviseen varustukseen kuuluu mm. automaattisesti liikenneympäristöön mukautuvat ajovalot.

Suurin uutuus on kuitenkin se, että DS5 on Citroënin ensimmäinen dieselmoottorilla varustettu täyshybridi. Sen nelipyöräveto ja 200 hevosvoimaa tarjoavat sykähdyttäviä ajoelämyksiä, ja CO2-päästö on kuitenkin vain 99 g/km.

Kaikki DS -mallit valmistetaan Ranskassa ja niitä markkinoidaan toistaiseksi vain Euroopassa. Vuoden 2012 aikana kuitenkin premium -luokan Citroëneja aletaan myydä myös muualla maailmassa, erityisesti Kiinassa.

Muotoilu

DS5:n muotoilun taustalla on konseptiauto Citroën C-SportLounge, joka ei alun perinkään ollut pelkkä muotoilututkielma vaan kaupalliseksi tuotteeksi tarkoitettu automalli.

DS5:n yleismuotona on omintakeinen yhdistelmä urheiluautoa ja farmarikoria. Heti ensi silmäyksellä on helppo nähdä, että korin aerodynamiikka on huolellisesti hiottu.

Samaten keulan ilmeestä on helppo nähdä, että tässä on Citroën ja että se kuuluu DS -sarjaan. Erityistä persoonallisuutta DS5:lle luovat LED-huomiovalot.

Erityisen persoonallista muotoilua ovat "veistetyt" kyljet, joissa valot ja varjot vaihtelevat pellin muodoissa. Kyljen muodon tuntuvat vaihtelevan sen mukaan, mistä suunnasta valo tulee.

Ajovaloista etuikkunoihin johtava kromilista korostaa DS5:n keulalinjaa ja sivuprofiilia. Takaa katsottuna korostuu DS5:n mittava raideleveys. Huomion arvoinen yksityiskohta on myös kaksoispakoputken kromatut päät.

Sisustus

Myös DS5:n sisustus on omaa luokkaansa. Tavanomaisen muoviverhoilun asemesta siinä on käytetty aitoja materiaaleja kuten metallia ja sileäpintaista Club-nahkaa. Kuten DS4- mallissa, istuinverhoilun tikkaukset tuovat mieleen kellon rannekkeen.

Ajajan ympäristö on saanut vaikutteita GT -urheiluautojen maailmasta. Ohjauspyörä on pystysuorassa, kookas keskikonsoli erottaa kuljettajan ja matkustajan tilat toisistaan ja vaihdetanko on kuin suoraan kyynärvarren jatkeena.

Tärkeimmät mittarilukemat heijastetaan suoraan kuljettajan näkökenttään. Näitä ovat ajonopeus, tasanopeudensäätimen/nopeudenrajoittimen asetus ja navigoinnin opastukset.

Etuistuinten välissä olevan keskikonsolin lisäksi tiettyjä hallintakatkaisimia on sijoitettu kattokonsoliin. Näin kaikki katkaisimet ja säätimet ovat sekä kuljettajan että etumatkustajan ulottuvilla. Sisävalaistus on toteutettu LED-lampuilla, joita on eri puolilla matkustamoa.

Arkkitehtuuri

Nykypäivän autoilijat edellyttävät ajokeiltaan monenlaisia hyviä ominaisuuksia; kompromisseja ei hevin hyväksytä. Autolta vaaditaan samalla kertaa vaivatonta ajettavuutta ja viihtyisää mukavuutta, tyylikästä ulkomuotoa ja käytännöllisiä tiloja, reipasta suorituskykyä ja tiukkaa taloudellisuutta.

Näiden ominaisuuksien yhdistäminen ei ole aivan helppoa, mutta Citroën DS5:n arkkitehtuuri avaa uusia näkymiä:

- Kori on linjakas mutta silti kompakti: pituus 4,52 m, leveys 1,85 m.

- Ajajan paikka on kuin GT-autosta.

- Tavaratila on hyvää SportWagon-luokkaa: 465 litraa VDA.

- Viisi täysimittaista istuinpaikkaa ja neljä ovea, muunneltavat takatilat kuten parhaissa perheautoissa.

Uutta teknologiaa

Kuten kaikissa Citroën-malleissa, myös DS5:ssä sovelletaan edistyksellistä teknologiaa ajamisen helpottamiseksi, matkustajien viihdyttämiseksi ja tietenkin turvallisuuden varmistamiseksi.

DS5:ssä on mm. Citroënin kehittämä älykäs vetoluistonesto yhdistettynä ESP- järjestelmään. Aivan uusia toimintoja ovat automaattinen ajovalojen ohjaus ympäristön valoisuuden ja liikenteen mukaan – se toimii sisätaustapeiliin yhdistetyn minikameran avulla – ja videotekniikalla toimiva kaistavahti.

Citroënin ensimmäinen Hybrid4-malli

DS5 on ensimmäinen Citroën-malli, jossa sovelletaan Hybrid4-täyshybriditeknologiaa. Siinä on HDi-dieselmoottori, joka antaa voimaa etupyörille ja takapyöriin vaikuttava sähkömoottori. DS5 on siis tarpeen tullen nelivetoinen. Kaupunkiliikenteessä voidaan ajaa pelkällä sähköllä, ja kiihdytyksissä sähkömoottori voi antaa apua dieselille.

Citroën DS5 White Pearl

Citroën DS5:n ensiesittelyssä Shanghain autonäyttelyssä on katseenvangitsijana DS5 White Pearl. Sen helmenvalkoista väriä korostavat himmennetyt kromit ja tummat lakkapinnat. Erityistä ryhtiä ulkomuodolle antaa 20-tuumainen pyöräkoko. Sisustus on kokonaan nahkaverhoiltu, ja sitä täydentävät silkkipliseeraukset ovipaneeleissa ja Markassa- eebenpuusta valmistetut koristeet.