Suomalainen voitti Citroënin muotoilukilpailun

Suomalainen Heikki Juvonen, joka opiskelee Royal College of Artissa Lontoossa, voitti Citroënin järjestämän muotoilukilpailun. Tehtävänä oli suunnitella pienikokoinen tulevaisuuden sähköajoneuvo.

Citroën järjesti yhdessä Royal College of Artin (RCA) kanssa tämän oppilaitoksen toisen vuosikurssin oppilaille suunnittelukilpailun "Double Challenge", jossa oli tavoitteena etsiä sekä uusia konsepteja että uusia tyylisuuntia tulevaisuuden sähköajoneuvoille. Ennen kilpailua oppilailla oli tilaisuus tutustua Citroënin "Créative Technologie" -maailmaan yhtiön muotoilukeskuksessa ja Citroën- museossa.

Kilpailuun osallistui suuri joukko innovatiivisia luomuksia, mutta tuomaristo, jota johti Citroënin muotoiluosaston johtaja Thierry Metroz, valitsi niistä parhaaksi suomalaisen Heikki Juvosen ehdotuksen E-3POD Antistatic. Tämä luomus avaa uusia uria sähkökäyttöisille kaupunkiajoneuvoille. E-3POD Antistatic äärimmäisen kevyt kolmipyöräinen ajokki, joka sijoittuu jonnekin polkupyörän ja auton välimaastoon. Voittopalkintoon sisältyy kuuden kuukauden työsopimus Citroënin muotoilukeskuksessa.

Heikin kommentit: "Olen todella iloinen, että Citroën on valinnut minun projektini, ja odotan innoissani työskentelyä Citroënin muotoiluosastolla. Muotoilijana pyrin löytämään uusia projekteja, jotka toivoakseni auttavat suojelemaan ympäristöä."

Philippe Holland, Citroënin graafisen muotoilun esimies, totesi: "Meillä oli ilo olla mukana RCA:n muotoilukilpailun järjestämisessä. Oppilaat ovat laatineet erittäin realistisia projekteja tulevaisuuden sähköajoneuvoksi. Tämä energiamuoto on epäilemättä yksi huomisen ratkaisuista. Oli mielenkiintoista nähdä tulevien autonmuotoilijoiden potentiaali!"

Royal College of Art on ainoa yliopistotasoinen koulu, joka myöntää arvonimen Master of Vehicle Design. RCA on toiminut jo 40 vuotta ja kouluttanut mm. sellaisia muotoilun mestareita kuin Mark Lloyd ja Oleg Son, jotka ovat nykyisin Citroënin muotoiluosaston johtotehtävissä, sekä Citroën-muotoilijat Bob Romkes ja Chris Cadman, jotka opastivat tämän muotoilukilpailun osanottajia.