Super-Citroënit vauhdissa Kouvolassa

Kansainvälisen autoliiton FIA:n uudelleen nimeämä rallicrossin EM-huippusarja RallicrossRX kerää ennätysmäärän lajin huippuja ensi viikonvaihteessa Kouvolan Tykkimäkeen. Terävimpänä kärkenä mukana on 30 kovimman SuperCar-luokan kuljettajaa, mm. takavuosien rallin maailmanmestari Petter Sohlberg ja viime vuoden rallycrossmestari Timur Timerzyanov ja vauhdikaista nettivideoistaan tuttu Tanner Foust. Kauden aikaisemmat osakilpailut ovat näyttäneet Citroënin ajavan voitosta myös rallicrossissa.

Citroën DS3 SuperCar on WRC- ralliauton pohjalta jalostettu rallicrossin huippuauto, jota vauhdittaa väkivahva 560 hevosvoiman turbomoottori. Voima välitetään rataan WRC-auton nelivetotekniikan avulla. Näillä eväin kuljettajan kanssa 1300 kilon painoinen auto syöksyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen vain 2,4 sekunnissa. Huippunopeus on hieman alle 200 km/h.

Citroën ajaa huipulla myös rallicrossissa

Rallicross on yksi suomalaiskuljettajien menestyslajeista ja sillä on vahvat perinteet Suomessa. Viime vuosina lajin valtikan ovat ottaneet muita kansallisuuksia edustavat kuljettajat, joista menestyneimmät ajavat tänä päivänä Citroën DS3- kalustolla. Vuoden 2000 jälkeen Citroënilla on voitettu nelivetoisten huippuautojen, nykyisin SuperCar-nimellä tunnettu ryhmä, kahdeksan kertaa. Neljä kertaa kauden päätteeksi korkeimmalle korokkeelle on kiivennyt jonkun muun merkin kuljettaja Tämän kauden kolmesta ensimmäisestä kilpailusta Citroën on voittanut kaksi. Edellinen kilpailu Unkarissa päättyi nuoren Citroën DS3-kuljettaja Timmy Hansenin juhliin.

Uusi nimi, uusi formaatti

Kansainvälinen autoliitto FIA teki lokakuussa 2012 kansainvälisen urheilun media- ja markkinointiyhtiön IMG:n kanssa promootiosopimuksen EM-sarjasta seuraavaksi 10 vuodeksi. Uuden promoottorin tavoite on rakentaa sarjasta kahden vuoden sisällä MM-kelpoinen.

Kaudelle 2013 kilpailuformaattia kehitettiin aiemmasta. Kilpailuissa ajetaan neljä aika-ajoerää, semifinaalit ja finaali. Kuljettajat saavat rata-aikaa enemmän kuin aiemmin ja samalla katsojat saavat nauttia vauhdikkaista kilpailulähdöistä useammin.

Kilpailijoiden on ajettava kaikki aika-ajoerät, sillä jokaisesta erästä on jaossa sarjapisteitä. Eristä 12 kilpailijan kärki ajaa toisiaan vastaan semifinaaleissa, joista ratkotaan kuusi parasta finaaliin.

Lisätietoja Kouvolan EM-rallicrosstapahtumasta saa tapahtuman kotisivuilta osoitteesta http://www.rxfinland.fi/content/fi/1018/1484/Etusivu.html