Toisen sukupolven Citroën Berlingo ja Peugeot Partner

Citroën Berlingo ja Peugeot Partner ovat kasvattaneet suosiotaan vuosi toisensa jälkeen saavuttaen viime vuonna kaikkien aikojen myyntiennätyksen. Nyt 11 vuoden jälkeen on aika siirtyä uuteen aikaan toisen sukupolven myötä.

Citroën Berlingo ja Peugeot Partner siirtyvät uuteen aikaan, kun niiden toinen sukupolvi esiteltiin Vigon tehtaalla Espanjassa. Uusissa malleissa on säilytetty alkuperäisen hyvät ominaisuudet, mutta turvallisuus ja mukavuus on päivitetty nykypäivän toiveita vastaaviksi.

Uusi aikakausi

Kaksikko esiteltiin vuonna 1996 ja se loi markkinoille aivan uuden autoluokan. Niin paketti- kuin henkilöautoina Citroën Berlingo ja Peugeot Partner nousivat heti suureen suosioon. Niitä on valmistettu 3,2 miljoonaa kappaletta, josta kummankin pakettiautoversiota on noin 800 000 kappaletta. Henkilöautona Berlingoa on valmistettu miljoona ja Partneria 600 000 kappaletta.

Autokonseptin sopivuutta markkinoille kuvaa hyvin se, että kaksikon myynti on kasvanut koko yhdentoista vuoden ajan, minkä se on ollut markkinoilla. Viime vuonna kaksikko oli aikaisempien vuosien tapaan markkinajohtaja luokassaan niin henkilö- kuin pakettiautona. Pakettiautoissa markkinaosuus oli 29 prosenttia ja henkilöautoissa 44 prosenttia.

Toisen sukupolven Citroën Berlingossa ja Peugeot Partnerissa käytetään konsernin perusrakennetta 2, ja koska autot valmistetaan samalla tehtaalla Citroën Grand C4 Picasson kanssa, on niissä paljon yhteistä.

Uutuudet poikkeavat ulkonäöltään toisistaan aikaisempaa enemmän. Tavoitteena on ollut luoda kummallekin entistä vahvemmin merkkiin liittyvä ulkonäkö. Yhteistä Berlingolle ja Partnerille on linjakas ulkomuoto, jota suunniteltaessa on kuitenkin koko ajan pidetty tärkeimpänä seikkana käytännöllisyyttä ja mahdollisimman suuria tiloja.

Koska auton lähtökohtana on nyt tila-auto, ovat Berlingon ja Partnerin mukavuus ja ajo-ominaisuudet aivan uudella tasolla. Turvavarustus on perusmallista alkaen erittäin hyvä, sillä siihen kuuluu lukkiutumattomien jarrujen lisäksi muun muassa hätäjarrutustehostin. Vaativimmille asiakkaille on tarjolla jopa rengaspainetunnistin, jota ei saa muihin tämän luokan autoihin.

Uutuuskaksikko on kehitetty PSA Peugeot Citroën -yhtymän CAP 2010 -ohjelman periaatteen mukaisesti eli uuden mallin laadun on oltava korkealla tasolla ensi hetkestä alkaen. Tämän takia Berlingolla ja Partnerilla ajettiin ensin kaksi miljoonaa testikilometriä. Sen jälkeen 180 autoa (puolet paketti- ja puolet henkilöautoja) on ollut kolmessa maassa koeajoissa viiden kuukauden ajan. Tämän lisäksi 75 espanjalaista, ranskalaista ja saksalaista pakettiautojen käyttäjää on kokeillut auton laatua jokapäiväisessä, vaativassa jakeluajossa. Tuotannossa on panostettu laadukkaaseen työhön ja työn täydellisyys varmistetaan auton valmistuttua yli 1200 tarkistuksella.

Täydellinen tavara-automallisto

Toisen sukupolven Citroën Berlingon ja Peugeot Partnerin myötä PSA Peugeot Citroën pystyy tarjoamaan asiakkaille uusimman ja täydellisimmän kevyiden tavara-autojen malliston. Malliston keski-ikä on vuonna 2009 ainoastaan 2,2 vuotta, kun se vielä vuonna 2007 oli 7,4 vuotta.

Uusien mallien vyöry alkoi kesäkuussa 2006 Citroën Jumperilla ja Peugeot Boxerilla. Tammikuussa 2007 oli toisen sukupolven Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin vuoro. Joulukuussa paljastettiin erittäin taloudellinen pieni Citroën Nemo ja Peugeot Bipper ja toukokuussa alkaa Berlingon ja Partnerin myynti.

PSA Peugeot Citroën tarjoaa monipuolisen valikoiman tavara-autoja, joiden kantavuus ulottuu 610 kilosta kahteen tonnin. Tavaratilan koko kasvaa eri mallien myötä Nemon ja Bipperin
2,5 kuutiometristä suurimman Jumperin ja Boxerin seitsemääntoista kuutiometriin.

Vigon ensimmäiset 50 vuotta

Vigon tehdas perustettiin vuonna 1958 ja se oli alun perin Citroën-tehdas. Tehtaalla on valmistettu alusta alkaen pakettiautoja. Ensin tuotannossa oli vuosina 1958-1970 Citroën AZU (2CV:n pakettiautoversio), jota valmistettiin 106 000 kappaletta. Seuraavana valmistettiin vuosina 1977-1987 Citroën Dyanen pakettiautoversio AYU:ta, jonka kokonaistuotanto oli 249 321 kappaletta.

Vuonna 1982 alkoi Citroën Visaan perustuneen C15:n valmistus, jota tehtiin 23 vuoden aikana 1,2 miljoonaa kappaletta. Vuodesta 1996 alkaen Vigosta on lähtenyt maailmalle 2,6 miljoonaa Citroën Berlingoa ja Peugeot Partneria. Loput 600 000 autoa on tehty Portugalissa ja Argentiinassa. Kaiken kaikkiaan Vigon tuotantolinjoilta on valmistunut vuoden 2007 loppuun mennessä yli 9 miljoonaa autoa.

Tehdasta on modernisoitu moneen otteeseen ja sille on myönnetty ISO 9001 laatu- ja ISO 14001 ympäristösertifikaatti. Viime vuonna tehdas ylsi uuteen 547 000 auton ennätystuotantoon, kun tehtaalta valmistui autoja kolmessa vuorossa 2300 auton päivävauhtia. Vigon tehdas onkin tuotantomäärältään suurin PSA Peugeot Citroënin tehtaista. Nykyisin tuotannossa ovat uutuuskaksikon lisäksi Citroën Grand C4 Picasso, C4 Picasso, Xsara Picasso.

Ensimmäisen sukupolven Citroën Berlingon ja Peugeot Partnerin tuotanto jatkuu ja niiden nimiksi tulee Berlingo First ja Partner Origin. Pohjoismaiden versioiden tuotanto loppuu kuitenkin huhtikuussa 2008 ja Suomessa myydään tämän jälkeen vain uutta toisen sukupolven Citroën Berlingoa ja Peugeot Partneria.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 348 1202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Risto Immonen, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi